Szerző: Voith Hunor

2015. március 17. 17:00

Megtört a jég: Nintendo mobiljátékok jönnek

Megtörtént, amire a videojáték-iparban sokan évek óta vártak, de megvalósulásában kevesen hittek: a Nintendo hosszú ellenállás után beadta a derekát, és belevág a mobiljáték-üzletbe. Az ikonikus japán vállalat a szintén hazai DeNA mobiljáték-fejlesztő céggel áll össze a siker érdekében, és a játékok mellett új online szolgáltatásokat is ígérnek az újdonsült partnerek. Új Nintendo konzol is lesz, de kódnevén kívül semmit nem árultak el róla.

Tokióban minden bizonnyal éppen piros hó esik (bár a cikk írásának pillanatában épp 16 fok van a városban). Más magyarázata aligha lehet a Nintendo váratlan pálfordulásának: a japán cég bejelentette, hogy a szintén hazai DeNA segítségével beszáll a mobiljátékok piacára. A vállalat ezzel a lépéssel gyakorlatilag szembe megy mindennel, amit eddig nyíltan hirdetett az okostelefonos és tabletes játékokról. A pénz azonban nagy úr, és úgy fest, hogy a Wii U gyenge szereplése alaposan megrendítette a Nintendo bizalmát – magában és a tradicionális videojáték-piacban egyaránt.

Az ellenállás hasztalan

A megállapodás értelmében a Nintendo 10 százalékos tulajdonrészt szerez a DeNA-ban 22 milliárd jenért (182 millió dollár), a DeNA a Nintendo 1,24 százalékos tulajdonosa lesz, ugyanekkora összegért. A mobiljátékok fejlesztését teljes egészében a Nintendo fogja végezni, a DeNA pedig az online szolgáltatásokért és az azok mögött álló backend üzemeltetéséért fog felelni. A hagyományos, fizikai kontrollerek hiánya és a mobilos játékpiac általában könnyed és gyors kikapcsolódást preferáló tábora miatt az új szoftverek nem 3DS-es vagy Wii U-s portok, hanem egyedi fejlesztések lesznek – melyek alapjául természetesen a Nintendo jól ismert franchise-ai szolgálnak majd. Az értékesítésből származó bevételt a két cég egyenleő arányban fogja elosztani.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az új szövetség gyümölcse lesz egy új, keresztplatformos online közösségi és piactér is. Szatoru Ivata, a Nintendo elnöke elmondása szerint ehhez globálisan és lényegében bármilyen eszközről lehet majd kapcsolódni, legyen az PC, okostelefon, tablet vagy a vállalat egyik konzolja. A portál várhatóan idén ősszel fog elindulni, és a vállalat meglehetősen nagy reményeket fűz hozzá. A kétkedők meggyőzésére hozzá tette, hogy a franchise-ok tekintetében a Nintendo saját gépei nem fognak exkluzivitást élvezni a többi platformmal szemben: azokon is ugyanúgy lehet majd például Super Mario, Zelda, Kirby vagy Donkey Kong mint a Wii U-n vagy a 3DS-eken.

“Működési területtől függetlenül egyetlen vállalat sem képes fennmaradni, ha nem alkalmazkodik a változó piaci körülményekhez” - mondta a cég elnöke a Tokióban tartott sajtótájékoztatón, ezzel lényegében beismerve, hogy a korábbi években kritikus pillanatokban sorozatosan rossz üzleti döntéseket hoztak. A vállalat a Wii U-val nem tudta megismételni a Wii sikerét, sőt, még azt a helyzeti előnyét sem tudta kihasználni, hogy konzolja egy évvel megelőzte az Xbox One és a PlayStation 4 piacra lépését.

A Wii U-ból eddig mindössze 10 millió darabot tudtak értékesíteni, miközben a PS4 már húszmillió, és a Microsoft bevezetési stratégiája miatt csak lassan lendületet vevő Xbox One is átlépte a tízmilliós határt – úgy, hogy a gép már 2012 novembere óta kapható. A Nintendo 2014 márciusával bezárólag az addigi három pénzügyi évben folyamatosan veszteségesen működött, előrejelzéseik szerint a folyó pénzügyi évben visszatérnek a pozitív sávba. A várt nettó eredmény 255 millió dollárnak megfelelő jen, de ez már egy profitfigyelmeztetést követően kiadott, 6,8 százalékkal lefelé módosított irányszám. Bár a legutóbbi adatok szerint a tavaly október-decemberi időszakban a Wii U játékok iránti kereslet 175 százalékot nőtt, a régi üzleti stratégia sem közép, sem hosszú távon nem fenntartható.

Kíváncsian kísérjük majd figyelemmel, hogy a Nintendo ikonikus figurái mekkora sikerrel veszik majd az ingyenesen, vagy egy-két dollárért letölthető mobiljátékok által jelentett akadályt – ahogy azt is, hogy a DeNA vajon képes lesz-e a mai igényeknek megfelelő online funkciókat társítani az általában kiváló minőségű játékok mellé. Ezen a téren ugyanis jelenleg katasztrofálisak a Nintendo kompetenciái, elég csak a Konnektor videojátékos podcast egyik készítőjének hajmeresztő élményeit meghallgatni a régiről új 3DS XL-re való váltásról. A Nintendo játékok esetében megszokott precíz irányítás érintőképernyőkre történő átültetésén szintén sok állhat vagy bukhat, itt tényleg az kell majd, hogy a fejlesztők tényleg gyökeresen más szemlélettel álljanak neki egy-egy program elkészítésének.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról