Szerző: Voith Hunor

2015. március 16. 16:30

Visszavenné a Google a Firefox-felhasználókat

A Mozilla tavaly novemberben döntött úgy, hogy a Google-lel kötött megállapodását nem hosszabbítja meg, és Firefox böngészőjében az alapértelmezett keresőt bizonyos régiókban – többek között a legjövedelmezőbbnek számító Egyesült Államokban - a következő öt évre a Yahoo-éra cseréli. A lépés eredményeként piaci részesedést veszítő Google-nek nem tetszik a helyzet alakulása, a vállalat ezért most célzott kampányt indított az elveszített felhasználók visszahódítására.

Tavaly év végén jelentette be nagy meglepetésre a Mozilla, hogy tíz évnyi együttműködés szakít a Google-lel és nem hosszabbítja meg a keresőóriással kötött megállapodását. A Firefoxban így az alapértelmezett kereső helyét a legtöbb régióban a Yahoo vette át, de Oroszországban a Yandex, Kínában pedig a Baidu szerezte meg ezt az igen előnyös helyet. Persze a beállítást utólag bármikor lehet módosítani, de azzal a keresőpiac minden szereplője tisztában van, hogy ezt a felhasználók elég csekély hányada teszi meg.

A Google-nek ez a helyzeti előny évi 300 millió dollárt ért meg. Arról még nincs információ, hogy a Yahoo mennyit szánt erre az üzletre, de Chris Beard, a Mozilla Alapítvány vezérigazgatója annyit elmondott, hogy anyagi szempontból egy súlycsoportban volt a két ajánlat.

Erre tessék!

Mostanra nagyjából látszik, az üzlet milyen hatással bírt a keresőpiacra, legalábbis rövid távon. A várakozásoknak megfelelően a Yahoo részesedése néhány százalékpontot emelkedett, a Google-é pedig csökkent. Bár mindegyik nagyobb statisztikai szolgáltatás eltérő metodológiát használ, egybehangzóan hasonló mértékű és irányú mozgást mértek – legalábbis a megállapodás szempontjából legérdekesebbnek számító amerikai piacon.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A comScore szerint a Yahoo részesedése a novemberi 8,6 százalékról februárra 13 százalékra nőtt, a Google-é pedig ugyanezen időszak alatt 67 százalékról 64,4 százalékra esett vissza. (A Yahoo néhány marginális szolgáltató rovására is növelte részesedését, de nyeresége túlnyomó része a Google-tól ered). A StatCounter mérései alapján pedig a novemberi 8,6 százalék után a Yahoo februárban már 10,7 százalékot birtokolt a keresőtortából, miközben a Google közel két és fél százalékpontot rontva 75 százalékra csúszott vissza.

A viszonylag kismértékű piacvesztést azért fájlalhatja a Google, mert a legutóbbi negyedévben folytatódott a hirdetők által egységnyi forgalomért kifizetett ár (CPC, cost per click) csökkenése – éves szinten mintegy 3 százalékkal. Érdekes módon a dinamika nem egységes - míg a Google saját oldalain a hirdetések ára számottevően, 8 százalékkal esett, a külső oldalakon közzétett hirdetések esetében 6 százalékkal nőni tudott. A trend azért lehet aggasztó a vállalat számára, mert ennek alapján (a már évek óta tartó trendnek megfelelően) a saját felületek, a kereső találati oldala vagy a YouTube folyamatosan veszít az értékéből. Egyelőre a magasabb forgalom és a kattintások magasabb száma ellensúlyozza ezt a trendet, hosszabb távon viszont ellenszert kell találnia a Google-nek a CPC-csökkenésre.

A fentiek alapján talán nem meglepő, de mindenesetre érdekes és kissé olcsónak tűnő húzásra szánta el magát a Google. Számos amerikai Firefox-felhasználó arról számolt be az elmúlt napokban, hogy amikor a google.com oldalról indított keresést úgy, hogy alapértelmezett keresőnek a Yahoo volt beállítva, egy túlméretezett rendszerüzenettel találta szembe magát. Ez minden kertelés nélkül arra próbálta rávenni, hogy alapértelmezett keresőjüket állítsák vissza a Google-éra. Beszámolók szerint a kampány csak amerikai, alapértelmezetten a Yahoo keresőjét használó felhasználókat céloz, más böngészőkön nem jön elő, és jelenleg is tart.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról