Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. március 11. 17:34

Szakít a kábelcégekkel az HBO új szolgáltatása

Közvetlen értékesítésre vált az HBO, a Now szolgáltatás már közvetlenül a tartalomszolgáltatótól vásárolható meg. Ez azt jelenti, hogy az HBO műsorai elérhetők lesznek azok számára is, akik nem rendelkeznek előfizetéssel egyik kábeles szolgáltatónál sem - de egyelőre csak Apple termékeken.

Az HBO végre lerántotta a leplet a már tavaly beharangozott online streaming szolgáltatásáról. Richard Pepler vezérigazgató az Apple hétfői eseményén jelentette be, hogy a cég kiemelt partnere ebben az almás cég lesz. Bár az HBO már rendelkezik egy streaming szolgáltatással, az HBO Go-val, annak előfeltétele egy kábeles előfizetői csomag is, mely tartalmazza a csatornát. Az HBO Now ezzel ellenben teljesen kilép a kábelek közül, így azok is élvezhetik a prémium tartalmat, akik nem állnak kapcsolatban semmilyen kábeles szolgáltatóval. A szolgáltatás az előfizetői figyelmet rögtön a csatorna aduászával, a Game of Thrones közelgő új évadával kelti fel, a szolgáltatás indulása is áprilisra, az új széria érkezésére lett időzítve.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az HBO Now-t egyelőre csak azok élvezhetik majd, akik rendelkeznek iOS-rendszerű eszközökkel, iPad-del vagy iPhone-nal, és a most már leárazott Apple TV-vel is, melynek eredeti 99 dolláros árát 69 dollárra csökkentette a cég. A hullámot az Apple is igyekszik meglovagolni, az eddig szerényen teljesítő tévéokosító Apple TV most kapott értékes exkluzív tartalmat. Az egyezmény értelmében az első három hónapban az almás cég kizárólagos joga lesz a sugárzás, csak később jöhet a többi platform és a konzolok.

Kevesebb jutalék, nagyobb bevétel

Az előfizetés ára havi 15 dollár lesz, ami megosztó reakciókat váltott ki a legtöbb technikai portálon: egyesek túl soknak találják, mások pedig úgy fogják fel, hogy mint három pizza árát. Az ár mindenesetre lényegesen magasabb, mint amit a Netflix kér, utóbbi havi 9 dollárba kerül jelenleg. Az árpolitikánál fontosabb, hogy az HBO most vált közvetlen értékesítési modellre, eddig a kábeltársaságokra bízta a tartalom értékesítését - ez elképesztően nagy váltásnak számít a tévés tartalomiparban.

Az új értékesítési csatornával az HBO-nak lehetősége lesz még több bevételre szert tenni, amiből ráadásul nem kell jutalékot sem fizetnie a tévészolgáltatóknak. A terjesztésért leadott sáp ugyanis jelentős összegeket fölözött le az HBO bevételéből, az olyan nagy tévészolgáltatók, mint a Comcast vagy a Time Warner Cables általánosságban majdnem felét szerzik meg az előfizetőktől érkező összegeknek. A szolgáltatók ráadásul az HBO-t előszeretettel csak drágább csomagok részeként értékesítik, és nem teszik elérhetővé az alacsonyabb árfekvésű pakkokban, ezzel pedig jelentős réteg hullik ki a potenciális előfizetők közül. Az International Business Time szerint az HBO Now körülbelül 70 millió olyan vásárlót célozhat meg, akinek nincs előfizetése kábelszolgáltatónál.

Gigászok harca

Az HBO új szolgáltatását minden bizonnyal a Netflix térnyerése kényszerítette ki, a lépés ezért  markáns válasz a versenytárs rohamos ütemű terjeszkedésére. Míg 2013-ban a két cég közel azonos bevételekkel rendelkezett, 2014 második negyedévében a Netflix már túl is szárnyalta az HBO bevételeit, és mára 50 milliós előfizetői bázist épített fel. Az Netflix elsősége ugyan hajszálnyi, mégis hihetetlen teljesítmény ez a mindössze 97-es évjáratú szolgáltatástól a már 70-es évek óta működő HBO-val szemben. A Netflix stratégiája az utóbbi években a tartalomportfólió bővítését helyezte középpontba, olyan saját műsorokat beizzítva, mint a House of Cards vagy az Orange Is The New Black.

A tartalom minősége és mennyisége terén vitathatatlan az HBO fölénye, a csatorna toronymagasan vezet egyedi kínálatban a Netflix felett. 2014-ben az HBO műsorai 99 Emmy-jelölést zsebeltek be, ezzel ellenben a Netflix 31 jelölést szedett össze - ami viszont több mint duplája a 2013-ban elért 14-nek, ezzel is bizonyítva a cég folyamatos minőségbeni javulását. Az HBO-tól így logikus lépés, hogy ezután belép az online stream piacára is, hogy a Netflix ellen a saját területén vegye fel a kesztyűt, ezzel egy új réteghez is hozzáférést nyerve. Az HBO viszont azzal az egyedi előnnyel indul a piacon, hogy az ő tulajdonában vannak a legjövedelmezőbb, nagy nézettségű műsorok.

A két cég versengése rendkívül izgalmassá vált, amelyet a befektetők is közelről követnek. Ennek ékes bizonyítéka a Netflix részvények értékének változásai, amelyre rendkívüli hatással vannak az HBO lépései. A grafikont tanulmányozva láthatóvá válik, hogy a részvények értéke elképesztően volatilis, egy-egy pozitív vagy negatív hír negyedével is csökkentheti-növelheti a Netflix piaci értékét.

A kábelvágás az új forradalom?

A Netflix sikerének egyik titka nagy valószínűséggel az oly sokszor emlegett megváltozott tartalomfogyasztási szokásokban rejlik, amit lassan minden csatornának figyelembe kell vennie. A felnövekvő generáció tagjai már tudatosan válogatnak és fogyasztanak tartalmat több képernyőn is, mobilon és PC-n, életük szerves részéivé váltak az okoseszközök. Ezt tetézi az, hogy egyre többen fordulnak el az Amerikában általános, többszáz csatornát kínáló, drága csomagoktól, amiknek kínálata nagy részben érdektelen számukra. Az internetes technológiák fejlődésének hozománya a "cord cutting" trend, amelynek lényege, hogy az emberek a kábeles szolgáltatók és lineáris tévés tartalom világától elszakadva az olcsóbb, közvetlen, on-demand előfizetéseket részesítik előnyben, mint például a Netflixet vagy a Hulut.

Az Y-generáció tipikus tagja előnyben részesíti az online filmezést, torrenttel szedi le az őt érdeklő sorozatokat, és jellemzően nem fizet elő kábeles csomagokra. Érdekes tény, hogy a peer-to-peer fájlmegosztó szolgáltatások is leszállóágban vannak adatforgalom tekintetében, ezzel szemben 2013-ban a Youtube-nak és a Netflixnek együtt már sikerült átlépnie az 50 százalékos részedést a globális internetes forgalomból. Ebben az időszakban a vezetékes szolgáltatóknál észlelhető forgalomcsökkenést is többen a Netflix növekedésével magyarázzák. A statisztikák szintén magukért beszélnek: a Convergence Consulting Group egyik felmérése szerint megközelítőleg 2.65 millió amerikai mondta le a kábeles előfizetését 2008 és 2011 között, az alacsonyabb árú internetes video streaming, vagy más ingyenes video szolgáltatások kedvéért.

Nemcsak az HBO próbál dominanciát szerezni az új vizeken, úgy tűnik ez az időszak a megfelelő arra, hogy mások is beszálljanak a versenybe: a  Dish Network az idei CES-en jelentette be, hogy készülnek az új Sling TV szolgáltatással, ami havi 20 dollárba fog kerülni, kábeles előfizetés nélkül. 12 csatornát fog magába foglalni, köztük az ESPN-t is - a sportközvetítések nagy húzóneveknek számítanak az online közvetítések terén. A Viacom is bejelentette a Nickelodeon standalone streamjét. A nézőknek a nagyok versengéséből csak előnyük származhat, hiszen a csatornák az egyedi tartalom fontosságát felismerve valószínűleg izgalmas bővítéseket fognak eszközölni kínálatukban az elkövetkező időkben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról