Szerző: Gálffy Csaba

2015. február 27. 14:46

Csillagokban az okostelefonos eladások

Minden más okostelefonos platform részesedését felszippantotta az Android és az iOS, a két nagy platform már leginkább egymástól szerez tortamorzsákat. A nagy kijelzős iPhone most az Apple-t dobta meg, így az Android részesedése (mint minden negyedik negyedévben) most kicsit esett.

Hová tud még nőni az okostelefonos piac? Az IDC friss számai szerint éves szinten szinte 30 százalékkal nőtt az értékesítés a negyedik negyedévben, 292 millióról 377 millió telefonra - ezek egészen elképesztő, korábban hihetetlen nagyságúnak tartott számok. A piac tehát 29,2 százalékkal bővült 2013 utolsó negyedéve és 2014 hasonló időszaka között, a lendületes növekedés tehát töretlen. A piaci méretét jól illusztrálja, hogy az IDC immár nem ezres, hanem milliós nagyságrendben közli az adatokat.

Android, Android, Android, Android, Apple

Az emberiség továbbra sem tud betelni az androidos okostelefonokkal. A negyedévben 289 millió darab talált gazdára, ez valamivel a piac átlaga alatti, 26,6 százalékos növekedési tempónak felel meg. Ezzel együtt az Android piaci részesedése némileg vissza is esett, 78,2 százalékról 76,6 százalékra. Éves szinten hagyományosan ez jelenti az Android részesedésében a mélypontot, az előző (és következő negyedévekben) várhatóan ez visszakúszik 80 százalék körüli értékre. Az egész évre vetítve az Android immár önmagában is átlépte a milliárdos álomhatárt és 1,059 milliárdos teljesítményt ért el. (Azt nagyon fontos megjegyezni, hogy ebben a számban nem csak a Google-féle Android, hanem annak különböző forkjai is benne vannak.)

Az Android kiugró növekedést produkált...

...részesedése mégsem nőtt. Ekkorát szakított az Apple.

Ahogy azt már egy ideje tudjuk, a negyedév nyertese az Apple volt, a nagy kijelzős iPhone-ra váró tömegek lecsaptak a 6-os sorozatra, ezzel a cég értékesítései minden korábbi rekordot megdöntöttek. A 74,5 millió iOS-es modell a piac 19,7 százalékát tette ki, ami több, mint 2 százalékpontos növekedés 2013 (Apple-szempontból szintén nagyon erős) negyedik negyedévéhez képest. Az elemzők szerint ugyanakkor kérdéses, hogy a 46,1 százalékos bővülés az értékesítésben fenntartható-e hosszabb távon, a nagy kijelző után kevés előhúzható adu maradt az Apple tarsolyában. Az olcsó iPhone bevezetése lökhetné meg újra az eladásokat, ez azonban szinte elképzelhetetlen lépés a vállalattól.

Windows Phone, BlackBerry és az egyéb

A két behemót mögött messze lemaradva következik a Windows Phone, a platform növekedési tempója még a piac ütemét sem érte el, ezzel a Microsoft piaci részesedést veszített, az 3 százalékról 2,8 százalékra esett. Mindez annak ellenére, hogy a Microsoft teljesen a piac legalja felé fordult, ahol a cég azt remélte, hogy nagy volumenben lehet tarolni. Darabszámot tekintve van is előrelépés, 8,8 millióról 10,7 millióra, de az áttörés ebben, sorban a tizenhetedik negyedévben sem jött össze. A 2014-es év egészére vetítve jobban látszik a platform stagnálása, 2013-hoz képest mindössze 4,2 százalékkal sikerült az eladásokat emelni (33,5 millióról 34,9 millióra), úgy tűnik idén a Nokia tulajdonosváltása által megzavart végrehajtás találkozott a vásárlók érdektelenségével.

Fekete vonal: a "harmadik platform" által megcélozható piac. Elfogyott.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A futottak még kategória szereplője a BlackBerry is, a cég a negyedévben 1,4 millió telefont értékesített (2013-ban 1,7 millió volt ez a szám). John Chen, a vállalat elnök-vezérigazgatója korábban elmondta, hogy évi 10 millió telefonnál éri meg fenntartani ezt a tevékenységet - egyelőre nem látszik, hogy ez hogyan fog ez a volumen összejönni 2015-ben.

Platformok növekedési üteme: magára talált az Apple, nem tért vissza a Windows Phone lendülete.

A grafikonokról

A fenti ábrákat az IDC adatai alapján, 2008 harmadik negyedévére visszamenőleg folyamatosan húzzuk. Fontos megjegyezni, hogy a piackutató a 2014 második és harmadik negyedévére vonatkozó adatokat nem adta ki, ezeket lineáris extrapolálással igyekeztünk pótolni. Várhatóan az adatokat a következő negyedévekben a vállalat pótolja, így a mi adatbázisunkba is bekerülhetnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról