Szerző: Gálffy Csaba

2015. február 2. 16:17

Zsugorodott a tabletpiac

Nem nőtt tovább az amúgy hatalmas tabletpiac, sőt, enyhe zsugorodásról számol be az IDC. A Lenovo tudott erősíteni és nagyott nőtt a kisebb márkák részesedése, a nagyok azonban egységesen visszaestek. Az Amazon aláment a piacnak, nagyot esett a részesedése.

Meglepetés: visszaesett a tabletek piaca a negyedik negyedévben. Az IDC jelentése szerint a tavalyi utolsó három hónapban összesen 76,1 millió tablet fogyott globálisan, ami szerény, 3,2 százalékos visszaesés 2013-hoz hasonló időszakához képest (előző negyedévben még 11 százalék fölötti növekedést mért a cég). A különböző gyártók egészen eltérő teljesítményt tudtak elérni, az Amazon összeomlott, az "egyéb" kategória azonban még erősödni is tudott.

Apple, Samsung

Az első két helyen, ahogy az okostelefonok esetében is, az Apple és a Samsung áll, azonban a mobilpiacon tapasztalt döntetlen helyett itt masszívan vezet az előbbi. Ugyan a kaliforniai gyártó is jelentős visszaesést tapasztalt éves viszonylatban, 26 millióról 21,4 millióra estek az eladások, a cég őrzi pozícióját a lista elején. Az IDC is megjegyzi, hogy az iPadet két oldalról is aktívan kannibalizálja az Apple-portfólió többi eleme: alulról a nagy kijelzős iPhone-ok, felülről pedig a hosszú üzemidejű, de könnyű Airek vesznek el vásárlókat.

Az ezüstérmes Samsung még az Apple 17,8 százalékánál is nagyobbat, 18,4 százalékot tudott esni. A cég ugyan elérte az éves célt, a 40 millió tablet értékesítését, a 2013-as, kifejezetten jól sikerült évhez képest azonban nem tudott előrelépni, és a többi gyártó felé komoly részesedést veszített - 17,2 százalék helyett már csak 14,5 százalékot hasít ki a tortából.

Lenovo, ASUS

A negyedév egyértelmű győztese a Lenovo, a kínaiak sikeres offenzívát indítottak a piaci részesedésért, a zsugorodó piacon pedig eladásaikat 9,1 százalékkal növelni is tudták. Az eladások 3,4-ről 3,7 millióra emelkedtek, a részesedés pedig 4,3 százalékról 4,8 százalékra emelkedett. A sikert az IDC az ideális termékmixszel magyarázza, a cég minden árszegmenst, kijelzőméretet és platformot versenyképes termékekkel tudott megtámadni, mind Kínában, mind a globális piacon.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A negyedik helyen az ASUS szerepel, a gyártót keményen érintette a kereslet átrendeződése, a 4 milliós értékesítés 3-ra esett (25 százalékos csökkenés), a részesedés pedig 5,1 százalékról 4 százaélkra zsugorodott. A visszaesést magyarázza, hogy a 2013-as ünnepi szezon slágerterméke a T100-as 2-in-1 volt, a cég kínálatából pedig most hiányzott egy hasonlóan átütő termék.

Amazon

Az Amazon története is megér egy misét. A cég az Apple után rendkívül gyorsan lépett a piacon és méltán népszerű Kindle e-book olvasóit gyorsan kiegészítette tabletekkel is. (Emlékezzünk vissza, ez akkor volt, amikor a tabletektől várta mindenki a magazinok feltámasztását! Jeff Bezos később még lapot is vett az Amazon portfóliójába, méghozzá a nagy múltú The Washington Postot). A Kindle tabletek gyorsan sikeresek is lettek, a kiskereskedelemben nagyon dörzsöltnek számító Amazon pontosan tudta, ha megfelelően árazza ezeket, tarolni fognak. A felfújt kereslet azonban 2014 végére látványosan leeresztett, az eladások 70 százalékkal (!) estek vissza, 5,8 millióról 1,7 millióra. Történt mindez annak ellenére, hogy a cég szeptemberben alaposan megújította a tableteit és mind árban, mind teljesítményben versenyképes modellekkel lépett piacra. (A visszaesést némileg magyarázhatja, hogy a kereslet egy része eltolódott az olcsó, 6 hüvelykes Kindle HD felé, ez pedig az IDC definíciója szerint már nem számít tabletnek.)

A Lenovo mellett a negyedév sikeres szereplői a kisebb-nagyobb márkák, amelyeket együtt csak az "egyéb" kategóriába sorol az IDC. Az ide tartozó gyártók együtt 25,8 millióról 35,2 millióra emelték eladásaikat, részesedésük összesítve 32,8 millióról 46,2 százalékra emelkedett.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról