Szerző: Gálffy Csaba

2015. február 2. 10:45

Stagnáló profit a Google-nél

Nem találja a saját oldalak folyamatos értékvesztésének ellenszerét a Google, a CPC továbbra is olvad. Ezt egyelőre ellensúlyozza a kattintások számának növekedése, a trendet azonban hamarosan muszáj lesz megfordítani.

Elmaradt a várakozásoktól a Google negyedéves pénzügyi eredménye. A keresőóriás 2014 utolsó három hónapjában 18,1 milliárd dolláros összesített bevételt regisztrált, ami 15 százalékos növekedés 2013 hasonló időszakához képest. A cég profitja azonban hajszálnyit esett, a 2013-as 4,43 milliárd dolláros értékről 4,4 milliárd dollárra csökkent. A Google a bejövő forgalomért a tulajdonosoknak jelentős összeget fizet ki, ez a negyedév során 3,62 milliárd dollár volt, vagyis a reklámbevételek 22 százaléka a felületek "bérlésére" ment el.

Folytatódik a trend: több kattintás, olcsóbban

Lássuk a cég bevételi forrásait: a saját oldalak 12,43 milliárdot hoztak, ez egészséges, 18 százalékos növekedésnek felel meg. A partnerek oldalain megjelenített hirdetések szerényebb ütemben, 6 százalékkal, 3,72 milliárdra emelkedtek, az egyéb bevételek pedig 1,95 milliárd dollárt tettek ki (19 százalékos növekedés). A földrajzi területek szerinti megoszlást továbbra is toronymagasan vezeti az Egyesült Államok, amely a cég bevételeinek 56 százalékát, 10,23 milliárd dollárt hoz, egy évvel ezelőtt ez az arány még magasabb, 58 százalék volt - a vállalat tehát fokozatosan globalizálni tudja bevételeit. A második legnagyobb piac egyébként az Egyesült Királyság, innen 1,66 milliárd folyt be.

A Google legfontosabb bevétele a fizetős kattintásokból származik. Ezek száma a negyedévben 14 százalékot emelkedett (2013 hasonló időszakához képest), különösen a saját oldalakon regisztrált kattintások száma emelkedett látványosan (25 százalékkal éves szinten). A külső oldalakon regisztrált kattintások szerényebb, 11 százalékos növekedést mutattak.

A hirdetési bevételek a kattintások számának és a kattintásonként kifizetett átlagos ár szorzatának felelnek meg. A negyedévben folytatódott a CPC-mutató (cost-per-click, a hirdetők által egységnyi forgalomért kifizetett ár) olvadása, éves szinten 3 százalékkal esett vissza. Érdekes módon a dinamika nem egységes - míg a Google saját oldalain a hirdetések ára számottevően, 8 százalékkal esett, a külső oldalakon közzétett hirdetések esetében 6 százalékkal nőni tudott. A trend különösen aggasztó a Google számára, azt jelenti ugyanis, hogy a saját felületek, a kereső találati oldala vagy a YouTube folyamatosan veszít az értékéből, a sokéves trendnek megfelelően. Egyelőre a magasabb forgalom (és a kattintások magasabb száma) ellensúlyozza ezt a trendet, hosszabb távon viszont ellenszert kell találnia a Google-nek a CPC-csökkenésre.

Google Glass: újratervezés

Mint arról beszámoltunk, januárban a Google leállította a Glass Explorer projektet, a kísérleti okosszemüvegeket már nem értékesíti a vállalat. A cég akkor ezt azzal indokolta, hogy a koncepció alaposabb átgondolására van szükség, a projekt pedig átkerült az úttörő kutatásokat végző Google X csoporttól a végtermékekkel foglalkozó Nest csapathoz.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A pénzügyi jelentést követő elemzői konferenciahíváson Patrick Pichette elmondta, hogy a Glass koncepcióját a vállalat most alaposan átgondolja, azt ugyanis mára belátta a vezetés, hogy az jelenlegi formájában nem életképes. Ilyen döntések viszonylag gyakran születnek egyébként a cégnél, korábban a Nexus Q, illetve a Play Edition telefonok is hasonlóképp parkolópályára kerültek. "Amikor a csapat nem tudja átugrani az akadályokat, de továbbra is úgy gondoljuk, hogy a projekt ígéretes, akkor arra kérjük őket, hogy álljanak meg egy időre, gondolják újra a stratégiát - ahogy ezt tettük a Glass esetében is" - mondta Pichette. "És azokban az esetekben, amikor a projekt nem hozza a remélt áttörést, akkor meghozzuk a törlésről szóló nehéz döntést."

Egyelőre nem világos, hogy a Glass fejlődése milyen úton halad tovább - ha egyáltalán halad. Az okosszemüveg koncepciója a többszöri próbálkozás ellenére sem áll még össze, sem a UX, sem az eszköz képességei nem ütik meg a kívánt szintet. A Glass alapjául szolgáló Google Now szolgáltatás folyamatosan fejlődik, az azonban nem látszik, hogy ezt hogyan tudja visszacsatornázni a hardverbe a keresőóriás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról