Szerző: Koi Tamás

2015. január 6. 12:54

Jól jöhet a DIGI-nek a hatósági árcsökkentés

A jelenleg érvényes árszint negyedére csökkentené a hívásvégződtetési díjat a hírközlési hatóság, ezzel elsősorban a kisebb mobilpiaci szereplőket, virtuális mobilszolgáltatókat helyzetbe hozva. A nagyoknak viszont fájhat a változás, noha a díjtétel teljes eltörlése régóta ismert uniós célkitűzés.

A jelenlegi összeg körülbelül negyedére, percenként 1,71 forintra csökkentené a hívásvégződtetési díjakat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), az erről szóló egyeztetés, illetve konzultáció első szakasza már le is zajlott az érintett iparági szereplők és az illetékes állami szerv között. A változás elsősorban a kisebb piaci szereplőknek, így a virtuális mobilszolgáltatóknak, valamint a várhatóan idén nyáron mobilszolgáltatást indító DIGI-nek kedvez, ám a Népszabadságban megjelent cikk szerint a határozattervezet éppen a román érdekeltségű céggel nem számol - legalábbis nevesítve.

Kicsiknek kedvez

A hatóság honlapján elérhető, számos más szabályozási területet is érintő határozattervezet valóban hat érintett piacot, illetve céget nevez csak meg, ezek a három nagy operátor (Telekom, Telenor, Vodafone) mellett a Tesco Mobile, a UPC Mobile és a Netfone. A felsorolt cégek az egymás hálózatába indított, illetve végződtetett mobilhívások után jelenleg percenként 7,06 forintot kötelesek fizetni a másik félnek, vagyis ez lényegében az az ár, melyet a hálózaton kívüli hívások után egy szolgáltatónak meg kell fizetnie.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A hívásvégződtetési díjak változásáról utoljára 2011-ben hozott hatósági rendeletet az NMHH, akkor két lépcsőben csökkentette az állam a hatósági díjakat, először 2012. január elsejével (nettó 11,86 forintról 9,46 forintra), majd 2013. január elsejével (nettó 9,46-ról a jelenlegi 7,06 forintra). A hatóságnak egyébként az uniós előírások szerint legfeljebb háromévente kötelező is felülvizsgálni a hívásvégződtetési díjak mértékét, illetve adott esetben új hatósági árat is meg kell állapítani, alighanem ennek is köszönhető a tavaly év végén, sebtében megjelent rendelettervezet.

A hatóság díjcsökkentési törekvése ettől függetlenül semmilyen meglepetéssel nem szolgálhat a piaci szereplők számára, hiszen az NMHH már 2011-ben világossá tette, hogy az EU-s törekvéseknek megfelelően a hívásvégződtetési díjakat rövid távon minimálisra kívánja csökkenteni, illetve felmerült a díjtétel teljes eltörlésének a lehetősége is. Belsős, iparági forrásaink szerint a nagyok számára ezért nem is elsősorban a végződtetési díj minimalizálása, hanem a rendelethozatali folyamat gyorsasága okozhat fejfájást, a három nagy operátor ugyanis előzetes bevételi és költségterveiben nem számolt a végződtetési díjak gyakorlatilag fokozat nélküli, gyors, és ilyen mértékű csökkentésével (egy ilyen változás milliárdos nagyságrendű kiigazításokat jelent például a Magyar Telekom éves üzleti tervében).

Emellett nyilvánvaló az is, hogy a hatósági ár változása nem egyformán terheli a három mobilcéget - ha egyáltalán terheli. A legnagyobb előfizetői bázissal rendelkező Magyar Telekomnak például kifejezetten fájhat a hatósági díjak csökkentése, míg a legkisebbnek számító Vodafone Magyarország akár jól is járhat a változással. Ez annak köszönhető, hogy a magas piaci részesedéssel rendelkező szereplőnél a hívásvégződtetésre kifizetett díj jóval alacsonyabb, mint a kisebb szolgáltatóktól bejövő bevétel, vagyis a mérleg pozitív lesz. A díjcsökkentés ugyanakkor általánosságban, hosszabb távon gazdaságosabbá teheti a piacon az elmúlt évek során megjelent, korlátlan beszédperceket tartalmazó, úgynevezett flatrate tarifákat, valamint a rendkívül nyomott percdíjú vállalati díjcsomagokat is bátrabban árazhatják a szereplők.

Más kedvezményt is kapnak

A változások legnagyobb nyertese kétségtelenül a DIGI lehet, mely még el sem indította saját mobilhálózatán a mobilszolgáltatás, de ehhez máris újabb ösztönzést kaphat a hatóságtól. Amint azt korábban megírtuk, a DIGI a mobilszolgáltatás elindítását követően több éven keresztül 50% kedvezményt kap majd a frekvenciahasználati díjakból, emellett a végződtetési díjak drasztikus csökkentése révén is éves szinten súlyos százmilliók maradhatnak a szolgáltató zsebében. A fogyasztók számára éppen ezért alighanem ennél a szolgáltatónál hozhatja a leglátványosabb előnyt a hatósági díj csökkentése, nem mellékesen a DIGI ezzel áttételesen alkalmasabbá válhat arra, hogy a magyar mobilpiacon (ár)versenyt generáljon. A DIGI persze még a folyamat legelején jár, a cégnek egyelőre sem nyilvános üzleti modellje-stratégiája nincs, sem alaphálózata kiépítését nem kezdte még meg.

A végződtetési díjakkal kapcsolatos hatósági szabályozást a kihirdetés előtt az Európai Uniónak is jóvá kell hagynia, ám mivel árcsökkentésről van szó, aligha kérdéses, hogy ez megtörténik. Az NMHH ezt megelőzően döntése szerint még konzultálhat az érdekeltekkel, ugyanakkor erre elvileg már semmi nem kötelezi a hatóságot, így az uniós jóváhagyást követően a rendelet bármikor kihirdethető. Szakértők szerint erre legkorábban néhány hónapon belül kerülhet sor.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról