Szerző: Gálffy Csaba

2014. november 20. 12:17

Meglepetés: szakított a Google és a Mozilla

Sok százmillió dolláros tétje van a Firefox keresőmezőjének, idén a Yahoo túllicitálhatta a Google-t, és megszerezte az értékes pozíciót. Nagy kérdés, hogyan befolyásolja ez a keresőpiacot globálisan - vagy épp itthon.

Váratlanul bejelentette a Mozilla, hogy a Firefoxban hamarosan a Yahoo váltja a Google-t, mint alapértelmezett keresőmotor. Ebben a pozícióban gyakorlatilag a kezdetektől, 2004 óta a Google trónol, a váltás várható hatásai így egyelőre felmérhetetlenek. A bejelentés szerint a Yahoo néhány kivétellel minden földrajzi régióban alapértelmezett kereső lesz, Oroszországban a Yandex, Kínában pedig a Baidu szerezte meg ezt a kivételes pozíciót. Az alapértelmezett kereső egyébként néhány kattintással visszaállítható lesz majd Google-re (vagy más keresőre), nagy kérdés, hogy ezt a felhasználók közül hányan teszik majd meg.

Új oldallal készül a Yahoo

A Yahoo igyekszik az új lehetőséget maximálisan kihasználni, és a Firefoxból érkezők számára egy új találati oldalt készít - jelentette be a cég. Az új oldal egyelőre csak az Egyesült Államokban lesz elérhető, a globális bevezetésről egyelőre nem beszélt a Yahoo. Az oldal tervezésében a Mozilla csapata is részt vett, a fejlesztés célja nyilvánvalóan a Google-hoz szokott felhasználók megtartása a Yahoo keresőjén, mielőtt azok pánikszerűen átállítanák az alapértelmezett motort. A Yahoo keresőjét egyébként továbbra is a Microsoft-féle Bing hajtja, azonban a találati listába a Yahoo igen mélyen belenyúl, nem csak kinézet, hanem a rangsoroló algoritmus szintjén is.

Hatalmas kérdés, hogy az igen jövedelmező keresőpiacon hogyan befolyásolja az erőviszonyokat az új üzlet. A Firefox ugyanis jelentős részesedéssel rendelkezik a globális böngészőpiacon, az Internet Explorer és a Google Chrome mögött a harmadik fontos játékosnak számít 13,9 százalékos használati aránnyal (az iparágilag elfogadott NetMarketShare adatai szerint) - összehasonlításképp a Safari mindössze 5,1 százalékkal bír a negyedik pozícióban. A Firefox mérete tehát elegendően nagy ahhoz, hogy a Google által dominált keresési piac számait megmozdítsa, a nagy kérdés, hogy a váltást követően milyen arányban váltanak vissza a felhasználók Google-re.

Nagy üzlet

A Mozilla elsődleges bevételét ennek a keresőmezőnek a "kiadása" hozza, amelyet az elmúlt tíz évben a Google bérelt ki magának. A szabad szoftveres szervezet nyilvános pénzügyi adatai szerint ez évente mintegy 300 millió dollárt ért meg a Google-nek, amelyet a Mozilla saját projektjeinek fejlesztésére fordított - így a Firefox mellett a Firefox OS és egyéb szolgáltatások-szoftverek is kaptak belőle természetesen.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A keresőmezőért folyó alkufolyamat nem nyilvános, azt azonban tudni lehetett, hogy a Mozilla-Google megállapodás érvényessége lejáróban van. A korábbi hosszabbításoknál nyilvánosságra került az alkudozás egyik-másik részlete, most ez teljesen hiányzott - ebből eddig arra következtettünk, hogy a két cég simán meghosszabbította a szerződést. Ezért is robbant a bejelentés, hogy a Mozilla most a Yahoo-val írt alá, feltételezésünk szerint a cég olyan összeget kínált a dobozért, amelyet a Google már nem akart túllicitálni.

Választani persze ezután is lehet majd.

"A Google a Firefox globális keresőpartnere 2004 óta, a megállapodás idén járt le. Éltünk a lehetőséggel, felülvizsgáltuk versenystratégiánkat és megnéztük az alternatív opciókat is. Izgatottak vagyunk, hogy a Yahoo partnerei lehetünk és egy új, újragondolt Yahoo keresőélményt hozhatunk el a Firefox felhasználóinak az Egyesült Államokban" - mondta Chris Beard, a Mozilla elnök-vezérigazgatója. Marissa Mayer, a Yahoo vezére hasonló nyilatkozatot tett: "A keresés egy fontos befektetés, lehetőség és növekedési terület számunkra. Ez a partnerség segít kiterjeszteni a keresőnk elérését és lehetőséget ad arra hogy szorosan együtt keressük a Mozillával a keresés, kommunikáció és digitális tartalmak új útjait".

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról