Szerző: Gálffy Csaba

2014. november 3. 08:07

Itt a tíz éves Facebook-stratégia

Kiborította a befektetőket a Facebook negyedéves jelentése is, a cég ugyanis hosszú távú építkezést és könyörtelen fejlesztési-költekezési ütemtervet jelentett be. Mark Zuckerberg, az elnök-vezérigazgató felvázolta a cég hosszabb távú stratégiáját is, ez jó alkalom megnézni, merre is halad a világ egyik legnépszerűbb szolgáltatása.

A Facebook egészséges ütemű növekedésről számolt be saját pénzügyi jelentésében, mind a bevételek, mind a profit felülmúlta az elemzői várakozásokat. Ennek ellenére a befektetők és az elemzők is kiborultak a tervezett költekezési hullámot látva, amely már a következő negyedévekben beleharaphat a cég profitjába. A számokat Zuckerberg nem részletezte, a keltett nyugtalanság azonban elegendő volt a részvényárfolyam jelentős, 8 százalék körüli azonnali esésére.

A cég egyébként minden metrika szerint a korábban ismert pályán halad. A bevétel egészséges ütemben növekszik, a 3,2 milliárd dolláros forgalom 58 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló három hónapos időszakához képest. A nyereség még szebben mutat, az egyszeri tételektől megtisztított 666 millió dolláros érték 1,149 milliárdra nőtt. Az üzemi eredményhányad 51 százalékról 57 százalékra ugrott - ez pedig egészen különleges adat.

A befektetőket azonban aggasztja, hogy vajon meddig lehet skálázni a Facebook bevételeit - amely a felhasználónkénti bevétel és a felhasználók számának szorzata. Ez utóbbi adat lassan kemény plafonba, a globális internetes penetrációba ütközik, ami a korábbi növekedési ütemet fenntarthatatlanná teszi. Ez már most is látszik, a havi aktív felhasználó száma már csak 13,5 százalékkal emelkedett, 1,19 milliárdról 1,35 milliárdra. A forgalom tehát a felhasználónkénti bevétel emelésével érhető el, ez sikerült is a fejlett országokban (USA és Kanada: 4,85 dollárról 7,39 dollárra, Európában 1,96 dollárról 2,87 dollárra), a fejlődő országokban azonban ez az érték parányi és nem is nagyon növekszik: Ázsiában 0,81 dollárról, 1,18-ra, a világ többi részében pedig, 0,67 dollárról 0,85 dollárra bővült.

Facebook: kimaxoljuk a felhasználókat

A cég három, öt és tíz éves horizonton is bemutatta stratégiai céljait és vázolta, hogy milyen irányba képzeli el a fő termék, a Facebook, illetve a felvásárolt szatelitszolgáltatások, az Instagram illetve a WhatsApp további fejlődését. A Facebook esetében a felhasználók számának további növekedése lassan háttérbe szorul, fókuszba pedig az oldalon eltöltött idő növelése, valamint a felhasználónként elért bevétel maximalizálása kerül.

A közösségi háló van annyira domináns, hogy további erőfeszítések nélkül, szervesen is tud nőni, mára ennek korlátját inkább az internetpenetráció jelenti. Ennek megfelelően egy ideje már a Fal mellett kínált más szolgáltatások vannak a fókuszban, mint a videók kiszolgálása vagy a Groups - mindkettő zajos siker a cég szerint, előbbi már 700 millió havi aktív felhasználóval rendelkezik, utóbbi pedig naponta egymilliárd videolejátszást regisztrál. Ezek a területek továbbra is fókuszban maradnak, a cég a közösségépítés és az oldalon eltöltött idő növekedésére játszik agresszíven a következő három évben. Ennek másik eszköze a nagy nyilvánosság felé (tehát nem csak ismerősökkel) megosztott tartalmak terjedése, például hírességek, politikai személyiségek, szervezetek, médiumok részéről - választási kampányokat már ma is lehet a Facebookon nyerni.

Szintén a három éves terv része a Falon olvasható tartalmak minden korábbinál agresszívabb szűrése. A Facebook már egy ideje felismerte, hogy a Falon olvasható tartalmak minőségéért járnak vissza a felhasználók, ha ez a felület tele van szeméttel, az csökkenti a szolgáltatás észlelt értékét is. A cég ezért stratégiai célként kezeli a Fal algoritmikus szűrését, amelyet a felhasználói visszajelzések alapján folyamatosan finomít. A fentiek vonatkoznak a Falon megjelenő hirdetésekre is, amelyekkel szemben szintén komoly korlátokat állít fel a cég, mind minőség, mind mennyiség tekintetében. A korlátozott reklámfelületektől a Facebook azt várja, hogy a hirdetők számára is magasabb értéket képviselnek majd - így értelemszerűen többet is lehet érte kérni.

A hirdetők felé kínált szolgáltatások amúgy is nagyon fontos szerepet kapnak a három éves tervben. A cég nemrég jelentette be az alapoktól újraírt Atlas hirdetési rendszerét, amellyel komplex, külső oldalakra kiterjedő hirdetési kampányok szervezhetőek, felhasználókövetéssel, akár offline tranzakciók becsatornázásával. A cég platformján ráadásul egészen különleges hirdetési kampányok is futtathatóak, a konferenciahíváson Sheryl Sandberg kiemelte például a MetLife kampányát, melynek során megvizsgálták a klienseik Facebook-profilját, majd a nagyon hasonló paraméterekkel rendelkező egyéb felhasználókra kezdtek el hirdetni. Ugyan alapvetően minden kampánynak ez az alapja, a MetLife szinte kizárólag a Facebook által előre elkészített eszköztárt használta - ami jól mutatja, mennyire fejletté vált a cég hirdetési platformja.

Érdekes, és méltatlanul kevés figyelmet kap a Facebook App Links kezdeményezése, amellyel a fejlesztők saját mobilalkalmazásaikra mutató linkeket "gyárthatnak". Az ilyen linket követve a felhasználó eljuthat a nem-webes szolgáltatásokban tárolt tartalmak felé - ez pedig egy olyan terület, amit a Google keresőrobotjai nem érnek el. A cég szerint már most több száz iOS, Android és Windows Phone app támogatja ezt a fajta mélylinkelést, a negyedévben pedig 3 milliárd új link jött létre az ökoszisztémán. Ezekhez a linkekhez egyébként a Facebook saját analitikát is kínál, így az egyszerre lehet értékes játékfejlesztőknek, médiumoknak, hirdetőknek is.

Instagram és WhatsApp

A konferenciahíváson természetesen felmerült a két szatelitszolgáltatás, a felvásárolt Instagram és a WhatsApp helyzete is. Mindkettőt stratégiai befektetésnek tekinti a Facebook - ez mondjuk a minimum, ami elvárható a 22 milliárd dollárba kerülő WhatsApp esetében. Az elemzői kérdésekre azonban Zuckerberg azt is kifejtette, hogy egy, önmagában szinte milliárdos eléréssel rendelkező szolgáltatásnak mi szüksége ezekre. A WhatsAppnál különösen érdekes ez a kérdés, házon belül ugyanis a szintén különálló appá avanzsált Messengerrel száll versenybe az azonnali üzenetküldés piacán.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Zuckerberg szerint a WhatsApp és a Messenger között jelentős eltérések vannak, nem csak a felhasználói körben, de a felhasználási módokat tekintve is. Míg a Messengert igazi chatalkalmazásként használja a tömeg, vagyis folyamatos párbeszédet folytatnak rajta a felek, a WhatsApp gyakorlatilag az SMS szerepét veszi át. Utóbbi szolgáltatásra nem jellemző az elnyúló dialógus, a felek kerek információkat küldenek egymásnak, amit a másik csupán láttamoz, hosszabb beszélgetések nem alakulnak ki. Másik különbség, hogy a kommunikáció asszimmetrikus, mint például az email esetében, tehát nincs jelen az a várakozás, hogy a "vevő" fél azonnal megkapja és azonnal válaszol.

A WhatsApp pénzügyi eredményeit a Facebook most először ismertette, eszerint a 600 millió felhasználó parányi bevételt termelt, a negyedév során mindössze 15 millió dollár folyt be, ezzel látványos, 233 millió dolláros veszteséget könyvelt el. A megvásárolt cég tehát semmit nem tesz hozzá a Facebook pénzügyeihez, a pénzt viszont égeti. Zuckerberg szerint ez egyelőre nem is probléma, egyelőre a növekedésre fókuszálnak a WhatsApp esetében, a bevétel és a profit most sokadrangú kérdés.

A Facebook tíz év múlva

Ahogy fentebb már említettük, a Facebook növekedésének jelenleg már az internetpenetráció szab szigorú határt. Logikus tehát, hogy a cég hosszú távú stratégiájának fontos része, hogy e penetráció növekedését ösztönözze. Ehhez az eszközt már korábban megtalálta a cég, az Internet.org kezdeményezés idén nyáron lépett következő fázisába, amikor Zambiában elindult az Internet.org app, a helyi szolgáltatóval együttműködésben pedig korlátlan adatforgalmat nyújt a felhasználóknak. Zuckerberg ígérete szerint a jövőben sok országban elindul a kezdeményezés, így a legszegényebb országokban is megindulhat az internetes kommunikáció tömegessé válása.

A tíz éves célokról (érthetően) nagyon homályosan fogalmaz a vezér a konferenciahíváson, ez érthető, tíz év az interneten elképesztően hosszú idő - ne feledjük, hogy maga a Facebook is idén februárban lett tíz éves. Nem tudni, hogy pontosan milyen technológiák fogják formálni egy évtized múlva a mindennapokat, de a Facebook eltökélt szándéka részt venni azok fejlesztésében. Az egyik, a hosszútávú stratégiához kötődő befektetés az Oculus felvásárlása volt, de Zuckerberg a mesterséges intelligencában is hatalmas lehetőségeket lát, de a következő generáció számítási platformok is nagyon komoly fókuszt kapnak ezen túl.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról