Szerző: Bodnár Ádám

2014. október 21. 09:13

Az iPhone 6 húzta az Apple negyedévét

Hétfő este közzétette a harmadik naptári negyedévre eső negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit az Apple. A bevétel és a nyereség is szépen nőtt, elsősorban az iPhone 6 sikerének köszönhetően. Az iPad eladásai nagyot estek.

Az új, nagy kijelzős iPhone-ok hatalmas sikerének köszönhetően nagyon erős negyedévet zárt az Apple. A vállalat árbevétele meghaladta a 42 milliárd dollárt, ami éves szinten 12 százalékos növekedést jelent. Ehhez 8,5 milliárd dolláros nettó profit társult, ami 1 milliárddal több mint az egy évvel ezelőtti időszakban elért érték. Az egy részvényre jutó profit 1,18 dollárról 1,42 dollárra ugrott, de ebben nagy szerepet játszott az Apple részvény-visszavásárlási programja, amely önmagában 9 centtel emelte meg az egy papírra eső eredményt.

Nagyot mentek az iPhone-ok

A negyedév során 39,3 millió iPhone fogyott, ez éves szinten 16 százalékos bővülést jelent. Az iPhone 6 és a 6 Plus a vállalat előzetes elvárásait felülmúlóan sikeres, mondta el az elemzői konferenciahíváson Tim Cook. Az iPhone-eladásokból származó árbevétel 23 milliárd dollárt tett ki, ami 21 százalékkal több mint egy éve. Ez azt jelenti, az Apple egy iPhone-ra eső átlagos bevétele szépen nőtt, egy éve még 578 dollár folyt be minden eladott telefon után, most ez 603 dollárra emelkedett.

Az amerikai piacon sikerült a legkisebb növekedést elérnie az Apple-nek, mindössze 17 százalékost, mondta el az elemzői konferenciahíváson Luca Maestri pénzügyi vezető. Nyugat-Európában 20 százalékkal több iPhone fogyott mint egy éve, Dél-Amerikában és a Közel-Keleten 50 százalékos volt a növekedés, Kelet-Európában viszont megduplázódott a volumen egy év alatt - pedig sok országban még meg sem jelent az ősszel bemutatott két új modell. A nagy piacokon már elérhető az iPhone 6 és a 6 Plus, számos országba viszont csak a negyedik negyedévben érkezik, így az év végi mutatókat tovább húzhatja a cég két új okostelefonja.

Nem kell már az iPad

Amennyire jól sikerült ez a negyedév az iPhone-eladások szempontjából, annyira gyenge volt az iPadek tekintetében. Ebben persze szerepet játszhatott, hogy az új iPadek bemutatása már a negyedik negyedévre esett, de ez tavaly sem volt másképp, az iPad Air és a retina iPad mini is novemberben mutatkozott be, tehát ez önmagában nem magyarázza a visszaesést. Az Apple a most lezárt negyedévben csak 12,3 millió iPadet adott el, míg egy éve több mint 14 millió darabot, az elért bevétel pedig 6,2 milliárd dollárról 5,3 milliárdra csökkent. Egy eladott iPad 430 dollárt hozott a konyhára, tavaly még 442 dollárt.

A tabletpiac világszinten sem produkál már olyan erős számokat, aminek az oka a nagy kijelzős okostelefonok terjedése mellett a könnyű, vékony, hosszú akkus üzemidejű és egyre olcsóbb noteszgépek, illetve hibridek terjedése. Ráadásul a vásárlók a korábban megvett tabletjeiket sokáig megtartják, nem cserélik kétévente mint a telefonjaikat. Ennek a folyamatnak az egyik nagy vesztese pont az Apple, amely a nagyobb kijelzős iPhone-okkal biztosan sok vevőt szív el az iPad minitől is. A cég az új tableteket a múlt héten mutatta be, egyik sem tartalmaz olyan nagy durranást, amely alapjaiban forgatná fel a piacot - pedig ha valaki, az Apple jól látta, mennyire nem kelendők ezek a termékek.

Erősen teljesített viszont a Mac-divízió, amely a stagnáló PC-piacon is növelni tudta eladásait. Az Apple 5,5 millió PC-t adott el a most lezárt negyedévben, ami rekord, míg egy éve 4,5 millió darabot, a növekedés nagyban köszönhető a frissített és leárazott gépeinek. A nagy elemzőcégek szerint ezzel a vállalat betört világszinten is az öt legnagyobb PC-gyártó közé. A Mac-eladások javulása jól mutatja, hogy a PC-k egyre inkább visszajönnek a meccsbe a tabletekkel szemben és hogy a vásárlók értékelik azokat a hardveres innovációkat (kis tömeg, hosszú üzemidő, nagyobb teljesítmény, stb.), amelyekkel a PC-gyártók a tabletek nyomulását igyekeznek megállítani. Sokat elmond, hogy hosszú idő után a Macekből nagyobb bevételt realizált az Apple mint iPadekből.

Lemondott a cég az iPodról

Az iTunes bolt forgalma nőtt éves szinten, de csak 8 százalékkal, ami azt jelenti, hiába ad el hatalmas mennyiségű kütyüt az Apple és nő folyamatosan az iEszközök felhasználói tábora, a vásárlók átlagosan kevesebbet költenek. Az iPod termékcsalád eközben mára teljesen kifulladt, szinte csak jelképes eladásokat generál. 2,6 millió zenelejátszót adott el az Apple a legutóbbi három hónap alatt, amiből összesen 410 millió dollárt bevételt ért el, darabszámban ez 24 százalékos, bevételben pedig 28 százalékos csökkenést jelent éves összehasonlításban.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A vállalat a következő negyedévben az iPodokat már az "egyéb" kategóriába sorolja a negyedéves jelentésében a Beats fejhallgatókkal, Apple TV-vel, az Apple Watch okosórával és más tartozékokkal együtt. Az Apple Watch besorolása ebbe a kategóriába azt jelenti, az Apple nagyon óvatos a kategóriával kapcsolatban és csak akkor jelenti külön az órák eladásait, ha azok valóban arra érdemesek lesznek.

Az év végére, az ünnepi szezonra rendkívüli számokat jelez előre Cupertino. Az Apple 63,5-66,5 milliárd dolláros negyedéves (!) bevételt jósol 38 százalékon stagnáló bruttó eredményhányad mellett - ez minden idők messze legeredményesebb időszakának ígérkezik a kaliforniai cég számára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról