Szerző: Gálffy Csaba

2014. szeptember 10. 13:38

Itt az Apple okosórája

Nem oldotta meg a Nagy Okosóra Kérdést az Apple, nincs izgalmas újdonság, sem felhasználói élményben, sem hardverben nem tűnik előrelépésnek az almás karóra. Ennek ellenére szinte borítékolható a sikere.

Letette az asztalra a Steve Jobs utáni korszak első új termékét az Apple, az iPhone 6 és 6 Plus mellett egy okosórát is bemutatott kedden. Az eszközt Apple Watch névre keresztelte a cég, ezzel csendben szakítva az iEszköz nevezéktannal is: a tegnap bemutatott Apple Pay és az Apple Watch is i nélkül érkezett. Forradalmat nem hozott, de divatcikként befuthat.

Hardver: titok

A szögletes kialakítású óra két méretben, 38 és 42 milliméteres átmérővel érkezik, háromféle kivitelben (rozsdamentes acél, anodizált alumínium és 18 karátos arany ház), ezek külön nevet is kaptak: "sima", Sport és Edition néven. Első körben az órákhoz hatféle szíj vásárolható, így viszonylag jól testre szabható az egységes portfólió is, sok variáció áll a vásárlók rendelkezésére. Az előlap zafírkristályból készült, a hátlap cirkónia, zafír lencsékkel, így a karcolódástól és a viselésből fakadó kopástól gyakorlatilag egyáltalán nem kell tartani.

A fentieken túl az óra hardveréről gyakorlatilag semmit nem tudunk. Az Apple annyit közölt mindössze, hogy az eszközben dolgozó processzor egy vadonatúj fejlesztés, az S1 névre keresztelt lapka, amelyet az apró méretre és energiahatékony működésre optimalizáltak. Az órában ezen felül helyett kapott egy specializált vezérlő az érintőkijelzőhöz, ez dolgozza fel az érintésen túl a nyomás erősségét is érzékelő által küldött jeleket. A kijelzőről sem ismerünk részleteket, sem a kijelző típusa (AMOLED vagy LCD), sem mérete, sem felbontása nem nyilvános, ezek egyébként a piaci rajtig akár még változhatnak is.

A UI egyik érdekes eleme a fizikai tekerőgomb, vagyis a korona. Ezzel egy dimenzióban navigálhatunk, kontextustól függően (listagörgetés, térkép zoom, stb.), benyomva pedig a nyitóképernyőre térhetünk vissza. Az Apple szerint a korona forgatásával úgy lehet navigálni, hogy közben az ujjunkkal nem takarjuk ki a kijelzőt, ez azonban nem tűnik látványos ugrásnak a felhasználói élményt tekintve. Izgalmasabb, bár lényegesen egyszerűbb újítás, hogy az óraszíjat a felhasználó gyors mozdulattal otthon cserélheti, így az óra kinézetét az alkalomhoz igazíthatja. Meglepő, de ilyen megoldással eddig sem az okosórák, sem a klasszikus nagy óragyártók nem jelentkeztek, pedig ennek valóban van is értelme: sportoláshoz műanyag szíj, színházba bőr, tárgyalásra fém szíj társítható ugyanahhoz az órához.

A MagSafe brand alá tartozó, ám egyedi töltő induktív átvitelt használ, vagyis az óra elektródái nem csatlakoznak közvetlenül a töltőhöz, így nincs szükség a cseppállósághoz külön takarólapra sem, illetve az óra esztétikája sem csorbul. Az Apple Watch nem vízálló, úszni vagy zuhanyozni nem lehet vele (károsodás nélkül).

Szoftver és funkció

Az okosóra vadonatúj felhasználói felületet kapott, amely az iOS rétegeket használó UI-paradigmájától alapjaiban eltér. Ez logikus döntés, egy órához másképp nyúl a felhasználó, a kis kijelzőn pedig egészen másképp kell információt átadni, bevitelt kezelni és navigálni is. Az új főképernyő nem rácsos, hanem hexagonális szerkezetű, ezen helyezkednek el a kör alakú ikonok, amelyekkel a beállítások vagy az órán futó kis alkalmazások érhetők el. A bevitelért az érintőkijelző és a korona felel, ezen felül csak egy, a Digital Touch alkalmazást indító dedikált gomb van az órán.

A UI-on túli felhasználói élmény azonban a bemutató alapján érdemben nem jobb mint a jelenleg elérhető alternatívák. A bevitelt az óra az oldalirányú és fel-le gesztusokkal, gombok nyomogatásával kezeli, jobbára ugyanazokat a paradigmákat használja, mint az Android Wear. Aggasztó azonban a "force touch", az erős érintés bevezetése, amely a sima tapintáshoz képest más funkciókat húz elő, kontextustól függően. Ezzel az a probléma, hogy az esetek nagy többségében a felhasználó nem tudja, hogy milyen rejtett funkciókat húzhat elő a force touch-csal, így ez a megoldás egyáltalán nem intuitív, ráadásul olyan lehetőség, amely az iOS-en egyáltalán nem létezik (még).

Az eddigi okosórák egyik fókusza az értesítések kezelése volt, ezzel a képességgel az Apple Watch is rendelkezik, a telefonos appok változatos üzeneteit kérhetjük ki a csuklónkra (vagy tilthatjuk le onnan). Az órára nem csak a hagyományos iOS-es értesítések küldhetőek, hanem az óra gazdag funkcionalitását is elérhetik a fejlesztők a WatchKiten keresztül - az Apple példája a rezgésekkel kommunikáló navigációs app, amely például motorozásnál vagy kerékpározásnál tényleg jól is jöhet. A Siri is érdekes és hasznos felhasználásra lelt az órában, a beérkező szöveges üzeneteket az óra átfuttatja a szövegfelismerésen, és például a feltett kérdésekre igyekszik releváns válaszlehetőségeket vagy emotikonokat feldobni a felhasználónak, hogy egyszerűen lehessen reagálni.

A bemutatón a legnagyobb hangsúlyt a fitneszfunkciók kapták, pont az a terület, amelyre gyakorlatilag minden okosóra-gyártó fókuszál jelenleg, a Samsungtól a Sonyig. A karóra hátlapján LED-es pulzusmérő kapott helyet, az okostelefonnal együttműködve pedig komoly fitneszprofilt képes összeállítani a felhasználóról, legyen az aktív sportoló, vagy épp életstílusán változtatni kívánó lusta irodista. Ehhez az Apple egy teljes szoftverrendszert írt, amely leginkább az Endomondo vagy Runkeeper alternatívájaként fogható fel, és rögzíti a felhasználói aktivitást - de például azt is, hogy álldogálunk-e óránként legalább egy percet. Nagy kérdés, hogy a fitneszfókusz az Apple-nek bejön-e, az eddigi próbálkozások más gyártóktól sem kaptak különösebb piaci visszhangot.

Az értesítéseken és a fitneszképességeken túl az Apple Watch olyan szabványos okosórás funkciókat kezel, mint a zenelejátszás távirányítása és persze az idő megjelenítése. Ez utóbbi triviálisnak hangzik, de nem az, a Pebble-től eltérően (és az androidos modellekhez hasonlóan) az Apple Watch sem képes folyamatosan mutatni az időt, a kijelzőt csak akkor kapcsolja be, ha csuklónkat megemeljük. A fejlesztők számára is nyújt valamit az Apple Watch, a platformon minimalista alkalmazások is futtathatóak. Ezek az adatkapcsolatért és egyéb funkciókért (például lokáció) a telefonra támaszkodnak, de bizonyos dolgokat autonóm módon is el tudnak végezni vagy meg tudnak jeleníteni.

Lépjünk hátra, mit látunk?

"Killer feature", vagyis olyan képesség, amire egészen biztosan tömegeknek van szüksége, az Apple Watch-ban sincs, ahogy az Android Wear vagy a Pebble sem nyújt ilyent. Az Apple belépését erre a piacra egyértelműen az a várakozás előzte meg, hogy a cég tud valamilyen olyan funkciót adni az órának, amitől az végre több lesz divatkiegészítőnél, valamit, amitől az átlagos felhasználó számára valódi értékké válik az okosóra - olyasmire, mint az első generációs okostelefonoknál az email és a böngészés, vagy az eredeti iPhone-nál és Androidnál a teljes értékű web és az appok. Ilyen funkció az okosóráknál egyelőre nincs, az Apple sem tudott ilyent villantani.

Az input kérdését az Apple sem oldotta meg másként, mint a többi cég, hangvezérlés és érintőkijelző van, a forgatható korona pedig annyira szóra sem érdemes, hogy az Apple bemutatójában is alig használták. Ugyanígy az okosórák másik problémája, a kellemetlenül nagy méret és tömeg is jelen van, az Apple Watch például kifejezetten vastag. Az akkus üzemidőről meglepő módon az Apple egyetlen szót sem említett, de a felsorolt funkciókkal és a színes kijelzővel hatalmas csoda lenne, ha egy-két napnál tovább bírná az akku - vagyis a rendszeres töltögetéstől az Apple sem tud megszabadítani.

Azt mindenképp érdemes leszögezni, hogy az Apple Watch és az Android Wear egymásnak nem versenytársai. Mindkét okosórás platform ezer szállal kötődik az okostelefonos rendszerhez, az Apple-féle csak iPhone-nal, a Google-féle pedig kizárólag Androiddal működik. Így fel sem merül, hogy egy vásárló olyan döntési helyzetbe kerüljön, hogy a két óraplatform között kelljen döntenie - telefonja ugyanis alapból meghatározza a mozgásterét. Közvetett és korlátozott hatása ettől függetlenül lehet az Apple Watch-nak, amennyiben vonzóbb lesz, mint az androidos verzió, az érv lehet az okostelefon leváltása mellett is.

Sikeres lesz?

Az Apple Watch (és az összes okosóra) már nem definiálható műszaki cikként, a termék iránti keresletet nem a műszaki tartalom, nem a funkciók, nem az ár, és még csak nem is a felhasználói élmény határozza majd meg elsősorban. Hanem a divat. Ilyenre már volt példa, legutóbb épp a Beats fülhallgatói haladták meg műszaki cikk mivoltukat és váltak a vásárló önkifejezésének eszközévé, tökéletesen függetlenül attól, hogy milyen hangminőséget képviselnek. Nem véletlen, hogy az Apple fel is vásárolta a gyártót: az almalogós eszközök, telefonok, iPodok, számítógépek szintén hasonló státuszt vívtak ki maguknak az elmúlt években-évtizedekben.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Amennyiben ezt az utat sikerrel bejárja az Apple Watch, úgy elképesztően sikeres termék lesz, tízmilliós nagyságrendű negyedévenkénti eladásokkal. Az árát a gyártó kiválóan lőtte be, a fejlett országokban a 350 dolláros induló ár azt jelenti, hogy az óra alkalmi ajándéknak (születésnapra, karácsonyra) ideális lehet de a fiatal felnőttek, diákok is meg tudják engedni maguknak, zsebpénzből. Tény, hogy az Apple Watch által megcélozható piacot nagyon beszűkíti, hogy kizárólag iPhone-nal működik, de még ez is mintegy 200 milliós telepített bázist jelent, vagyis az eladásokat kezdetben nem korlátozza.

Mikor, mennyiért?

A bejelentés meglepő módon szűkszavú volt az Apple Watch piaci rajtját és árát illetően. A gyártó csupán annyit árult el, hogy a legolcsóbb modell 350 dolláros áron lesz elérhető, "kora" 2015-ben. Az óra az iPhone 5 és újabb modellekkel működik együtt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról