Szerző: Bodnár Ádám

2014. július 17. 10:28

Pár dátum, amiket a Windows-adminoknak figyelnie kell

Üzemeltetők, rendszergazdák, figyelem! Az ősz során, illetve 2015 januárjában sok Microsoft-terméknek változik meg a támogatási státusza, köztük olyan szoftvereknek mint a Windows 7, a Windows Server 2008 és az Exchange Server 2010.

A Windows XP támogatásának áprilisi megszűnése az év egyik legfontosabb ilyen jellegű eseménye volt, azonban nem ez az egyetlen Microsoft-termék, amelynek 2014-ben megváltozik a támogatási státusza. A vállalat weboldalán közzétett figyelmeztetés szerint jócskán van olyan szoftver, amelynek a következő fél évben teljesen lejár a támogatása vagy átkerül mainstream konstrukcióból extendedbe, érdemes vetni rájuk egy pillantást.

Ideje telepíteni az újabb Service Packet!

A redmondi cég terméktámogatási politikája kétféle támogatást különböztet meg. A mainstream támogatás jelenti azt, amikor egy szoftverhez még új képességeket tartalmazó frissítéseket is kiad a Microsoft a biztonsági javításokon kívül, illetve ingyenes telefonos támogatást is biztosít hozzájuk. Ezt követi az extended support időszaka, ekkor már csak biztonsági javítások jönnek, új képességeket már nem implementál a cég, telefonos támogatásra pedig csak a támogatási szerződéssel rendelkező szervezetek jogosultak.

A júliusi előzetes értesítés szerint több olyan termék is lesz a következő fél év során, amelyek támogatása csak bizonyos javítócsomaggal szűnik meg. Ezek közé tartozik például az Office 2010, ennek az SP1-gyel frissített változatát október 14. után már nem támogatja többé a Microsoft, azok a felhasználók, akik továbbra is szeretnének támogatást igénybe venni (és például frissítéseket kapni), SP2-re kell átálljanak. Utóbbi egyébként 2013 júliusában jelent meg, vagyis a felhasználó szervezeteknek bőven volt idejük kitesztelni azt a bevezetés előtt. Januárban pedig a 2012 novemberében kiadott Update 1 nélküli Visual Studio 2012 verziók supportja ér véget.

Amikor a Windows 7 és Windows Server 2008 extended időszakba lép

A 2015 januári patch kedd egyébként is rendkívül fontos dátumot jelent a Microsoft-környezeteket üzemeltető szervezetek számára, ekkor kerül át mainstream státuszból extended státuszba öt,széles körben használt Microsoft-termék, vagyis ettől kezdve csak biztonsági hibajavítások érkeznek hozzájuk. Az érintett termékek közé tartozik a Windows 7 összes változata, a vele együtt kiadott Windows Server 2008 összes változata, a Windows Server 2008 R2 összes változata, a Storage Server 2008 és 2008 R2, valamint az Exchange Server 2010 is. Ezekhez a szoftverekhez tehát 2015. január 13. után már nem fejleszt új képességeket a cég és telefonos támogatásra is csak a support szerződéssel rendelkező cégek jogosultak. Persze az internetes tudástárak és KB cikkek továbbra is mindenki számára elérhetők.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Szintén január 13-án teljesen véget ér a Virtual Server 2005 és 2005 R2 terméktámogatása, vagyis ezt követően már semmilyen frissítés nem érkezik hozzájuk, a kritikus sebezhetőségeket sem foltozza be a Microsoft többé. Ugyanígy jár a Systems Management Server 2003 és 2003 R2 és az Internet Security and Acceleration Server 2004 is egyebek mellett. Ezen termékek felhasználói jobb, ha a következő fél évben leváltják őket és újabb, támogatott verzióra frissítenek, amennyiben rendelkezésre áll. A Microsoft által kiadott listát itt lehet böngészni.

Érdemes megjegyezni, hogy a terméktámogatási ciklus nem azonos a kereskedelmi elérhetőséggel, vagyis a régebbi operációs rendszerekhez nyújtott támogatás nem jelenti azt, hogy azokat továbbra is forgalmazná a Microsoft, mint ahogy a támogatás megszűnése sem esik egybe a forgalmazás leállításával. A jelenleg érvényes eljárás szerint egy asztali Windows-verzió bolti forgalmazása két évvel a következő változat érkezése után befejeződik például.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról