Szerző: Gálffy Csaba

2014. június 25. 14:04

Bemutatkozik a Qualcomm új GPU-ja

A Snapdragon 805-ben mutatkozott be a Qualcomm új generációs grafikus architektúrája. Az Adreno 400 család első tagja az Adreno 420, asztali szintű DirectX támogatással, adaptív textúratömörítéssel.

Lerántotta a leplet az Adreno 400 GPU-család első tagjáról a Qualcomm. Az Adreno 420 a Snapdragon 805 rendszerlapkára integrálva debütál, képességeiről eddig a gyártó csupán morzsákat ejtett el. Hosszú lére a bemutatót a Qualcomm most sem eresztette, az NVIDIA vagy az AMD részletes műszaki leírásait nem követi a cég, még a bemutatott termékről is csupán néhány keretinformáció áll rendelkezésre.

Kiterjesztett támogatás

Az új architektúra a magasabb teljesítmény mellett kiterjesztett funkciókínálatot is hoz, az Adreno 420-szal nagyot lép előre a hardveresen támogatott grafikus szabványok listája. A Microsoft-világban az Adreno 420 a DirectX 11-kompatibilis, 11_2-es funkciószintet tudja, ez magasabb, mint például az NVIDIA legújabb asztali kártyái által támogatott 11_0 szint. Az OpenGL szabványból a GPU az ES 3.1 szintjét támogatja, itt nincs olyan jelentős előrelépés, mint a DirectX oldalán.

A mobilos fejlesztők számára talán legfontosabb hír, hogy az Adreno 420 már támogatja az új textúratömörítési algoritmust, az ASTC-t (adaptive scalable texture compression), amely az OpenGL szabvány részeként jóval hatékonyabb textúratárolást és -feldolgozást hoz, mind a grafika sávszélességigényére, mind a játékok méretére jótékony hatást gyakorolva. Ez hasznos az asztali GPU-k esetében is, igazán nagy durranást azonban várhatóan a mobilos játékok között hoz majd, ahol a háttértár is, a sávszélesség is igen szűkös - a kis kijelzők miatt pedig a veszteséges tömörítés vizuális hatása is kisebb.

Nagy kérdés persze, hogy a hardveres támogatott funkciók alatt a lapka pontosan milyen teljesítményt is nyújt, erre a Qualcomm nem adta meg a választ. A múltban elég gyakran lehetett találkozni olyan kártyákkal (különösen a belépő szinten), amelyek hivatalosan ugyan támogatták mondjuk a DirectX legújabb verzióját, az azt használó játékokat azonban már nem tudták értelmezhető sebességgel futtatni. Az Adreno 420 esetében is fennáll ennek a veszélye, a képességek puszta támogatása nem jelenti azt, hogy az asztali grafikus egységek fogyasztásának töredékével gazdálkodva a GPU azokat gyorsan képes végrehajtani.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A GPU egyébként egyesített shaderarchitektúrát használ, a blokkok megbirkóznak a pixel és vertex shader kóddal, tesszelációval, geometriai és általános célú (compute) számításokkal is - compute oldalon a GPU az OpenCL 1.2 szabványt ismeri. Szintén újdonság a FlexRender megoldás, amellyel a csempés (tile-based) rendering és a közvetlen rendering között tud oda-vissza váltani a GPU anélkül, hogy ez a futásban komoly fennakadást hozna.

Már megvásárolható

A Qualcomm nem véletlenül időzítette a Google I/O elé az Adreno 420 architektúra bejelentését, a Google fejlesztői konferenciáján várhatóan kiemelt szerepet kapnak a játékok, ez a terület most fontos frontja az iOS-Android és más rendszerek között dúló platformháborúnak. A Google jó eséllyel fontos bejelentéseket is tesz majd ebben a témában (ráncfelvarrott Play Games?), ehhez találhat az új Adreno érkezése is.

A Qualcomm Snapdragon 805 és vele az Adreno 420 nem távoli fejlesztés, már megvásárolható telefonban, a Samsung a Galaxy S5 "különkiadását", az LTE-A jelű kivitelt építette e lapka köré. A kizárólag a koreai piacon kapható S5-verzió nevének megfelelően támogatja az LTE Advanced átviteli szabványt, a Qualcomm MDM9x35 modemnek köszönhetően. Ez utóbbi a Snapdragon 805-höz csatlakoztatható különálló rádiós egység, amely már 20 nanométeres eljárással készül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról