:

Szerző: Koi Tamás

2014. február 11. 12:38

Vezetékes hálózatokat vásárolna a Vodafone

Hatalmas összegeket fordítana a következő években szolgáltatásportfóliójának, illetve lefedettségének bővítésére a Vodafone Csoport. A cégnek mostantól van is miből költenie, ebben a hónapban zárul az amerikai érdekeltség értékesítése, mely az elmúlt évek egyik legnagyobb értékű ilyen üzlete volt.

A következő években közel 30-40 milliárd dollárt költhet a brit székhelyű Vodafone Csoport akvizíciókra, elsősorban olyan cégek felvásárlására, melyek vagy a helyi leányvállalatok portfólióját erősítik, vagy a meglévő üzletágakra építve összességében erősebb piaci befolyást eredményeznek a cégnek. Vittorio Colao, a cégcsoport vezérigazgatója tegnap újságíróknak elmondta, a Vodafone számára jelen helyzetben gyakorlatilag nincs pénzügyi visszatartó erő, ha egy felvásárlás üzleti szempontból megtérülő lehet.

Amerikából jött pénz

Kétségtelen, hogy a csoport számára jelentős összegű anyagi hátteret biztosít, hogy tavaly ősszel kivonult Észak-Amerikából: a Verizon Wirelessben képviselt kisebbségi tulajdonrészétől mintegy 130 milliárd dollárért cserébe válik meg. Ez az összeg ugyanakkor értelemszerűen nem fordítható teljes egészében akvizíciókra, a részvényesek kifizetése és a hálózatbővítésekre, hálózatmodernizációra elkülönített összeget leszámítva becslések szerint mintegy 40 milliárd dollár állhat rendelkezésére a cégnek, melyet felvásárlásokra fordíthat.

Colao a sajtó-háttérbeszélgetésen nem tért ki arra, hogy konkrétan mely iparági szereplőkre pályázik a Vodafone, a cégvezető ugyanakkor hangsúlyozta, a világ második legnagyobb mobilszolgáltatójának fontos stratégiai célja, hogy vezetékes szolgáltatás-lefedettségét bővítse Európában. A cég emellett nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a jövőben az üzleti szolgáltatások szegmensére is, illetve a feltörekvő piacokon tovább bővítené mobilhálózatát. A Vodafone célja összességében, a hogy telekommunikációs szolgáltatások világpiacán képviselt jelenlegi mintegy 16-17 százalékos részesedését középtávon 20-23 százalékra tornássza fel.


Vittorio Colao

A Vodafone terjeszkedése az európai vezetékes szolgáltatások piacán régóta kézenfekvő lépésnek tűnik, a cég szinte összes helyi riválisa rendelkezik ugyanis kábeles érdekeltségekkel, melyek szerepe a hálózatmodernizációt követően, a teljes IP-alapú infrastruktúrára való áttérés után jelentősen felértékelődött. A vezetékes infrastruktúrák üzemeltetése emellett lényegesen kevésbé is szabályozott, mint a mobilhálózatoké.

A nagyobb európai kábeles akvizíciók egyébként már a Verizon-üzlet megkötése előtt megtörténtek: a Vodafone tavaly nyáron jelentette be, hogy 7,8 milliárd euróért felvásárolja Németország legnagyobb kábelszolgáltatóját, a Deutsche Telekomból 1999-ban kivált Kabel Deutschlandot. A Vodafone akkor Jonh Malone milliárdos cégével, a Liberty Globallal versenyzett a német kábelszolgáltatóért, utóbbi azonban kisebb összeget ajánlott, emellett versenyügyi szempontból is aggályos lett volna az üzlet.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A Vodafone számára a magyarországi piacon is adódhat lehetőség a a szolgáltatásportfólió bővítésére. A honi piacon egyedül a Magyar Telekom rendelkezik a mobilszolgáltatók közül vezetékes üzletággal is, ami mind a Telenor, mind a Vodafone számára egyre aggasztóbb mértékű versenyhátrányt jelenthet. Ezt ellensúlyozandó a versenytársaknak tévé- és vezetékes internetszolgáltatással kellene bővíteniük portfóliójukat - a Telenor láthatóan mindkét szolgáltatástípust mobilhálózaton keresztül kívánja nyújtani, a Vodafone pedig országos lefedettségű hálózatával próbálkozik új ügyfeleket szerezni.

Merre tovább magyar Voda?

A hazai vezetékes távközlési piacon a Magyar Telekom mellett a UPC, az Invitel és a DIGI nyújt számottevő lefedettséggel tévé- és internetszolgáltatást, a UPC ugyanakkor éppúgy expanziós stratégiát folytat, mint a Vodafone, így a cég tulajdonosa, Liberty Global aligha lehet érdekelt a magyarországi leányvállalat értékesítésében. A DIGI lefedettsége elsősorban Budapestre, illetve a nagyvárosok frekventáltabb területeire koncentrál, míg a Mid Europe Partners magántőke-befektető társulás kezében lévő Invitel szolgáltatási területéhez tizennégy primer körzet tartozik elszórtan az országban. A cég több körzetben is biztosít modern, optikai hálózaton alapuló internetszolgáltatást, valamint IPTV- és digitális kábeltévé-szolgáltatást.

A Vodafone Magyarország az Invitel esetleges felvásárlásával egyben hozzájuthatna annak vállalati üzletágához, mely szintén kiemelt stratégiai célja a cégcsoportnak. Diego Massidda, a magyarországi Vodafone-lány vezérigazgatója korábban a cég németországi érdekeltségénél a Connected Home részleget irányította, a cégvezető 2011-es kinevezése óta sosem zárkózott el annak a lehetőségétől, hogy a Vodafone Magyarország megfelelő feltételek mentén belépjen a magyarországi vezetékes távközlési szolgáltatások piacára.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 13:38

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.