Szerző: Bodnár Ádám

2014. február 10. 12:50

Meglepetés: nőtt a magyar PC-piac az év végén

Az IDC friss számai alapján egészséges növekedést produkált az év végén a magyar PC-piac, de ez szinte kizárólag néhány állami és nagyvállalati projektnek volt köszönhető, a konzumer szegmens továbbra is gyenge. Eközben folytatódott a tabletek előretörése, már több fogy belőlük mint notebookból.

Az intézményi beszerzések húzták a PC-eladásokat

A világpiacon a negyedik negyedévben folytatódott a PC-eladások csökkenése, Magyarországon azonban a globális tendenciáktól elszakadva nőttek az eladások, derül ki az IDC adataiból. Az elemzőcég friss számai alapján hazánkban összesen 179 ezer PC talált gazdásra 2013 utolsó negyedévében, ami majdnem 16 százalékos éves növekedést jelent. Bagi Bence, az IDC elemzője a HWSW megkeresésére elmondta, a piac bővülése szinte teljes egészében néhány állami és nagyvállalati projektnek volt köszönhető, a konzumer szegmens továbbra is gyengén teljesít.

A notebookok szegmense éves szinten 1 százalékos visszaesést mutatott Bagi szerint, a teljes piac ezzel 124 ezer darabot tett ki. Az asztali gépek forgalma ugyanakkor nagyot ugrott, majdnem 85 százalékkal múlva felül a 2012 végi szintet, összesen 55 ezer gép fogyott. Az IDC adatai alapján főleg a miskolci Digitális Otthon program, egy-két további kormányzati megrendelés, illetve néhány banki PC-vásárlás húzta meg a számokat.

Mivel a hazai eladásokat alapvetően meghatározzák a nagyobb állami és vállalati beszerzések, a piacot is azok a gyártók vezetik, amelyek jelen vannak az üzleti szektorban is. Az IDC szerint a negyedik negyedévben a Lenovo adta el a legtöbb gépet itthon, a rangsor ezüstérmese a HP, a bronzérmes pedig a Dell. A dobogóról leszorult a két tajvani, konzumer szegmensre koncentráló gyártó, az ASUS és az Acer is.

Nagyot nőtt a tabletpiac

A tabletpiac "a vártnál kisebb növekedést" produkált az év végén, de a 153 ezer eladott gép még így is 48 százalék feletti éves növekedést jelent, mondta el Bagi Bence. A tabletek egyelőre szinte teljes egészében a lakossági piacon mennek el, az intézményi beszerzések ritkák. A piacot szinte  kisajátította magának az Android, bár az ünnepi szezonban a gyártói rangsorban az Apple (főleg az iPad mininek köszönhetően) a második helyre ugrott a Samsung mögé, megelőzve az ASUS-t, a Concorde-ot és a MyAudiót.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ahogy a világpiacon, itthon is meghatározó trend, hogy a tableteladások eltolódnak a 10 hüvelykes, nagyobb gépek felől a kisebb, 7-8 hüvelykes kijelzővel szerelt gépek felé. Ezek a tabetek jóval olcsóbbak a nagyobb társaiknál, miközben könnyebben hordozhatók, hardveres teljesítményben pedig utolérték a "nagyobb tesókat". Piacot ismerő forrásaink szerint már Magyarországon is jellemző, hogy a tabletvásárlások elmozdulnak a 20-30 ezer forintos, legalsó kategóriás modellek felől a kicsit drágább, de megbízhatóbb(nak tűnő), márkás(abb) készülékek felé.

Az utóbbi években elárasztották a hazai üzleteket a belépő kategóriás, néha már 20 ezer forint alatti áron kínált tabletek, ezekkel azonban sokan "megégették magukat", nem csak a gyenge hardver vagy a gyatra minőség, hanem a garanciális ügyintézés miatt is - a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz az ünnepek után beérkezett panaszok jelentős része is okostelefonok és tabletek garanciális problémáival volt kapcsolatos. Egy, a HWSW-nek nyilatkozó bennfentes úgy látja, pár éven belül itthon is elkezdődik a piac "tisztulása" a legalsó árkategóriára koncentráló, gyatra minőséget kínáló márkák kivonulnak, megszűnnek.

Az IDC elemzője, Bagi Bence szerint nagy siker volt a hazai piacon is az ASUS Transformer T100, a gyártó billentyűzettel is kiegészített, 10 hüvelykes windowsos tabletje, amely előrevetíti a hasonló kivitelű, windowsos modellek várható sikerét 2014-ben, "így ez egy izgalmas időszak lesz".

Fejődik a piac, csökkennek az árak, válogatósabbak a vevők

Az NPD DisplaySearch nemrég közzétett előrejelzése alapján a közeljövőben a tabletpiacot több trend határozza meg. Egyrészt, a gyártók közötti élénkülő verseny hatására csökkennek az árak, másfelől fejlődnek a kijelzőtechnológiák, a tabletekben is megjelennek például az AMOLED panelek, amelyek a csúcskategóriás okostelefonok némelyikében már bizonyítottak. A gyártók egyre nagyobb fókuszt helyeznek a tabletekre és növekedni fog a választék a piacon, a 7-11 hüvelykes intervallum szinte minden pontján találni majd gépet.

A tablet- és notebookeladások várható változása (NPD DisplaySearch)

Ezzel párhuzamosan a vásárlóknak is kialakulnak a preferenciái, az első tableteket sokan "kíváncsiságból" veszik meg, a második gép választásánál azonban már felhasználják az elsővel szerzett tapasztalatokat és sokkal tudatosabban döntenek egyik vagy másik készülék mellett. A piac folyamatosan érik és fejlődik, ezzel párhuzamosan azonban a növekedés sem áll meg, 2014-ben 315 millió, 2017-re viszont már 455 millió táblagép eladását várja az NPD DisplaySearch.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról