Szerző: Gálffy Csaba

2014. január 30. 09:19

A Motorola lesz a Lenovo ugródeszkája

Megvált a Motorola Mobilitytől a Google, ezzel kiszállt a kezdetektől igen kényelmetlen okostelefon-gyártói szerepből. A vásárló a Lenovo, amelynek hatalmas ambíciói vannak a világpiacon, ehhez azonban szüksége van a Motorola márkájára, globális jelenlétére és nyugatias tervezési filozófiájára.

Kínai kézbe került az egyik legrégebbi amerikai technológiai cég, a 85 éves Motorola - jelentette be az előző tulajdonos Google és az új tulajdonos Lenovo. A Motorola Mobilityért a Google összesen 2,91 milliárdot kap: 660 milllió dollárnyi készpénzt és 750 millió dollárnyi Lenovo-részvényt , a fennmaradó 1,5 milliárd dollárt pedig a Lenovo a következő három év folyamán törleszti.

"A Lenovo szakértelme és története alapján képes lesz a Motorola Mobility-t az Android ökoszisztéma nagy szereplőjévé skálázni. A Google pedig minden energiáját az Android innovációjának szentelheti, az összes okostelefon-felhasználó javára" - nyilatkozta Larry Page, a Google elnök-vezérigazgatója. A Google hivatalos blogján közzétett posztban Page elismerte, hogy az egyre inkább érettnek számító okostelefonos piacon cégének nem sok keresnivalója van, a Motorola sokkal jobban illeszkedik majd a Lenovo kompetenciáihoz és ambíciójához, míg a Google aktív marad a bimbózó piacokon, mint a hordható eszközök és az okosotthon-termékek.

Szabadalmak? Hahaha.

Emlékezetes, hogy a Google két éve mintegy 12,5 milliárd dollárt adott a Motorola Mobilityért, amely ezzel a keresőóriás messze legnagyobb felvásárlásává vált. Az akkori számítások szerint az elképesztően magas árat a telefongyártó értékes mobilos szabadalmi portfóliója indokolta, amellyel az akkor csúcspontra ért szabadalomháborúban kívánta vesztésre álló pozícióit megerősíteni. Az csak a felvásárlás után derült ki, hogy a Motorola Mobility által birtokolt szabadalmak nagy része elavult vagy értéktelen, a kisszámú releváns szellemi tulajdon pedig FRAND-feltételekkel (fair, reasonable and non-discriminative) terhelt, kitiltásra nem használható, így elrettentő ereje korlátozott.

A szabadalmak birtokában a Motorola a Microsoft és az Apple ellen is elkeseredett harcot vívott, azonban sem az iPhone, sem az Xbox ellen nem sikerült érdemi eredményeket elérni. Tény, ez az ellenfeleknek sem sikerült egyelőre, a Motorola jelenleg is az egyik legnagyobb androidos gyártó, amelynek nincs licencmegállapodása a Microsofttal, a többiek, a Samsungtól a HTC-n keresztül az LG-ig mind jogdíjat fizetnek Redmondnak.

A Google a 2011-es felvásárlás óta eltelt időben előbb a Motorola Home divíziót választotta le, 2012 decemberében 2,35 milliárdért értékesítette azt az Arrisnak. Most, a Mobility eladásával további 2,91 milliárd dollárt nyer vissza a befektetésből, így a kétségbeesett lépés összköltsége ennyivel alacsonyabb lehet. A befektetők számára talán még ennél is fontosabb hír, hogy a cég könyveléséből ezzel eltűnik végre a pénznyelő telefongyártás.

Mit vett a Lenovo?

A Motorola Mobility leválasztása nem lesz hosszas folyamat, a telefongyártó részleget a Google teljesen külön egységként kezelte és csak legfelső szinten integrálta saját szervezetével (a motorolás dolgozók például nem kaptak Google-féle kitűzőt, az androidos csapattal való kommunikációban sem kaptak elsőbbséget). A részleg eladása így nem bontja meg a Google szövetét, a Lenovo gyakorlatilag egy független gyártót kap a pénzéért.

Az értékesítésnek talán a Google befektetői örvendhetnek a leginkább. A Motorola Mobility bevétele a felvásárlás óta folyamatosan esik, miközben üzemi vesztesége is negyedévről negyedévre folyamatosan nő. Míg 2012 harmadik negyedévében még 1,7 milliárd forgalmat generált a gyártó, 2013-ra ez már 1,2 milliárdra esett, miközben a veszteség 192 millióról 248 millióra nőtt negyedévenként. A nagy kérdés, hogy a masszívan veszteséges, "cserébe" aprócska gyártóért miért adott egyáltalán készpénzt a Lenovo.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Lenovo középtávú üzleti célja az évi százmillió okostelefon legyártása, ebbe a stratégiába illeszkedik bele a Motorola felvásárlása is. A hazai piacon a Lenovo már erős szereplő, és a Kínához közeli országokban (India, Vietnam, Indonézia, stb.) már kiépítette jelenlétét, negyedévenként már 13,9 millió okostelefont ad el, amivel a világpiac 4,9 százalékát szerzi meg. Ehhez képest a Motorola 1,3 százalékos részesedése nevetségesen alacsony, az amerikai cég azonban hatalmas potenciállal rendelkezik a Lenovo számára.

Érdemes megjegyezni, hogy a Regina Dugan vezetése alatt álló, ATAP (advanced technologies and projects) különleges kutatócsoport nem lesz a Lenovo része, a "moonshot" projekteken dolgozó csapat a Google androidos divíziójába csatlakozik be. Többek között ez a részleg fejleszti a Project Ara kódnéven futó moduláris telefont is, de több hasonló "világmegváltó" kísérleti projekt is folyamatban van. A részleg a jövőben az androidos fejlesztői csoport részeként működik majd tovább.

ThinkPad-stratégia

A Lenovo eddigi egyik legnagyobb sikere talán az IBM PC-s részlegének integrációja. A Think márkával együtt megvásárolt részleget a kezdeti nehézségek után a Lenovo saját brandjének megerősítésére, a fejlett országok piacának meghódítására használta fel. Mindezt tette úgy, hogy közben a ThinkPadek legendás brandje gyakorlatilag érintetlen maradt a fejekben, annak ellenére, hogy az IBM-hez képest a kínaiak számottevően olcsóbban gyártják és adják el ezeket a modelleket.

A Motorola esetében a brandnél is értékesebb lehet az iparági beágyazódás. Az amerikaiaknak a Lenovónál több tapasztalata van a fejlett országok okostelefonos piacának működésében és jobban tudja, hogy a helyi szolgáltatókkal hogyan lehet jó kapcsolatot kialakítani - mondta el a bejelentést követő elemzői konferenciahíváson a Lenovo elnök-vezérigazgatója, Yang Yuanqing. Ugyan a Motorola az elmúlt években visszavonulást fújt például több európai piacon, ennek ellenére a szervezet ma is alkalmasabb a visszatérésre, mint a Lenovo a betörésre.

A pletykák szerint a kínaiak ugyanilyen megfontolás alapján szerették volna megszerezni a BlackBerryt, a kanadai cég globális jelenléte, kiépített szervizhálózata és csatornái, valamint szolgáltatói kapcsolatai olyan elemek, amelyek a Lenovónál jelenleg hiányoznak. Ugyan ezt a jelenlétet a Lenovo kiépíthette volna saját magának is, ez időigényes és kockázatos, a vásárlással bizonyított eredményt szerzett a cég, nulla késlekedéssel. A BlackBerry azonban elutasította a felvásárlási ajánlatot (amelynek része lett volna valószínűleg az Android adoptációja is), így a Lenovo új ugródeszka után nézett.

A szabadalmak kérdése ugyan veszített fontosságából az elmúlt években, de egy új belépő számára továbbra is szükséges az alapszintű védekező portfólió kiépítése. Tudja ezt a Lenovo is, a tranzakció részeként így a Google-től mintegy 2000 szabadalmat vásárolnak meg. Ez a Motorola Mobility eredeti portfóliójának csupán töredéke, annak nagy részét a Google visszatartja az "androidos ökoszisztéma egészének védelmére" - mondta Larry Page.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról