Szerző: Dojcsák Dániel

2014. január 30. 09:45

Milliárdos szabadalmi trollkodás áldozata lehet a Google

A szabadalmi trollkodás talán az évtized legjövedelmezőbb üzletei közé sorolható. Egy aprócska cég néhány régi szabadalom révén a Google AdWords amerikai árbevételének 1,36 százalékára jogosult a bíróság szerint.

A Vringo egy apró kis cég, ami a Lycos webkeresőtől vásárolt néhány szabadalmat 2011-ben, s alig egy évvel később, 2012 decemberében már sikerült is 30 millió dollárt nyernie ezekkel a Google-től egy bírósági tárgyalás során. Ezzel azonban nem elégedett meg, a Vringo mára eljutott odáig, hogy a Google ki kell fizesse a szabadalmak használatáért az AdWords programon belül, az Egyesült Államokban keletkező árbevétel 1,36 százalékát. Mivel a Google árbevétele nem teljesen átlátható, ezért pontosan nem is lehet tudni, hogy ez az összeg mennyi, mindenesetre a nagyságrend biztosan százmillió dolláros.

Feltépett sebek

Amennyiben az ügynek sikerül végigmennie és a végső bírósági döntés is az lenne, hogy a benyújtott szabadalom alapján a Google-nek fizetnie kell, az komoly károkat okozhat, ugyanis Amerika-szerte fellángolhatnak a mostanra talán már csendesedő szabadalmi trollok. 2006-ban az amerikai legfelsőbb bíróság által hozott döntés szinte lehetetlenné teszi, hogy valaki megjelenjen a semmiből egy szabadalommal és egy működő termékből jogdíjat verjen ki, de ettől függetlenül sokan próbálkoznak ezzel.

A mostani ítéletben a bíró egy texasi ítéletet követett, amiben a Yahoo-t találták szabadalombitorlásban bűnösnek és egy hírhedt troll, az Acacia online hirdetési szabadalma után  kellett fizetnie. Jelen ügyben a bíró úgy határozott, hogy a jogdíj alap 20,9 százalék, aminek 6,5 százalékát ítélte meg a bíró. A kalkuláció alapja, hogy a Vringo tulajdonába került szabadalom mennyiben járul hozzá az AdWords sikeréhez. A Vringo szerint a szabadalma kulcsfontosságú, ugyanis az írja le a módszertant, amivel a rengeteg reklámból a rendszer kiválasztja a felhasználó számára releváns darabokat.

A valóság persze az, hogy a Vringo nem más, mint a két szabadalommal való pereskedésre létrehozott cég, ami ráadásul a Microsoftot is támadja a Bing kereső hirdetései miatt. A Microsofttal tavaly májusban sikerült megegyeznie a Vringónak, hogy fizet 1 millió dollárt, plusz az 5 százalékát annak az összegnek, amit végül a Google fog. Ezt a Vringo méltányosnak találta. A cégnek egyébként alig 28 alkalmazottja van és nincs semmilyen említésre méltó bevételtermelő tevékenysége, leszámítva egy “videó csengőhang” üzletet. Ezzel szemben a jogi kiadásaik csak 2012-ben 10 millió dollárra rúgtak. A cég egyébként tőzsdén jegyzett, s a bírósági döntés hírére azonnal 13 százalékot emelkedett az árfolyam, mielőtt leállították a kereskedést.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A jogászok bizonyítottnak és szándékosnak látják a szabadalomsértést mind a régi, mind az új AdWords esetén, s hosszas alkudozás után sikerült a bírót is rávenni, hogy szabja ki a 6,5 százalékos fizetési kötelezettséget. A történet ezzel persze még nem zárult le, korábban is voltak hasonló kihívók, 2010-ben például a Bright Response LLC nevű cég próbált 64-128 millió dollárt kinyerni a Google AdWords-höz köthető szabadalmaival, de végül a Google megnyerte a pert.

Matek

A nagyságrend itt azonban különleges, hiszen nem egyszeri kártérítésről, hanem arányos fizetésről van szó. Tisztán nem lehet szétbontani a Google árbevételén belül a publikus adatok alapján a számokat, de a Google árbevétele csak 2012-ben 50 milliárd dollár volt. A becslések szerint a YouTube ebből 3,7-5,6 milliárd dollárt jelent, a többi feltételezhetően nagyrészt AdWords. A teljes árbevételnek az 55 százaléka esik az amerikai piacra, ami azt jelenti, hogy évente 200-250 millió dolláros összeg járhat a Vringónak. A szabadalom 2016-ban jár le és a Google a megsértésében 2012 novembere óta felelős. Illetve ha valóban veszítene a Google, akkor a kamatokat is ki kell fizetnie.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról