Szerző: Bodnár Ádám

2014. január 28. 11:02

Egymilliárd okostelefont adtak el tavaly

Történelmi csúcsot döntött tavaly az okostelefonok piaca, az IDC szerint a készülékeladások 2013-ban átlépték az egymilliárd darabos álomhatárt. Az eladott mobiloknak több mint 55 százaléka volt okostelefon.

A piac növekedésének üteme ugyan egyre csökken, de a bővülés továbbra is látványos. A negyedik negyedévben több mint 280 millió okostelefon fogyott világszerte, ami éves szinten 24 százalék feletti bővülést jelent. Ennek köszönhetően a 2013-ban eladott okostelefonok száma meghaladta az egymilliárd darabot, jelentette az IDC piackutató vállalat. A piac lassan diverzifikálódik, a két nagy, a Samsung és az Apple mellett egyre több a kis szereplő, ez lehet a legfontosabb következtetés az IDC negyedik negyedéves és éves okostelefon-piaci jelentését nézegetve.

Csökkent a részesedése, mégis növelte előnyét a Samsung

A fejlett piacok, illetve a csúcskategóriás készülékek szegmense egyre szaturálódik. A Samsung már csak a piaci átlag alatt tudott nőni 2013 végén, így némi részesedést vesztett és már "csak" 28,8 százalékon áll, szemben az egy évvel korábbi 29,1 százalékkal. A vállalat negyedéves gyorsjelentéséből kiderül, az év végén a mobilos divízió bevétele csak 8,6 százalékkal tudott bővülni, ennek nagy részét pedig a tabletek tették ki. Ez arra enged következtetni, az okostelefonok piacán a Samsung inkább az olcsóbb modelljeivel tudott aratni, az S4, Note III és hasonló készülékek már nem hoznak akkora növekedést mint korábban.

Messze a piaci átlag alatt nőttek az iPhone-eladások az év végén, az Apple csak kevesebb mint 7 százalékkal több okostelefont adott el mint egy évvel korábban. A cég részesedése ezzel nagyot esett, 17,9 százalék volt az év végén, szemben az egy évvel korábbi 20,9 százalékkal. A hazai piacán, az USA-ban már csökkentek az iPhone-eladások, ismerte be az elemzői konferenciahíváson Tim Cook elnök-vezérigazgató, a vállalat most elsősorban Ázsiára, főleg Japánra és Kínára alapozza a növekedését.

Sok kicsi próbál sokra menni

A két nagyot messze leszakadva követik a többiek, az elsősorban hazai piacon erős Huawei és Lenovo, valamint az LG. Mindhárom cégre jellemző, hogy bőven a piaci átlag feletti növekedést értek el, több mint 13 millió okostelefont adtak el három hónap alatt, részesedésüket azonban egy számjeggyel le lehet írni, egyelőre nem fenyegetik a Samsung vagy az Apple pozícióit. A nem tőzsdén jegyzett Huawei eredményeiről nem állnak rendelkezésre adatok, a Lenovóról és az LG-ről ugyanakkor tudható, hogy a volumen növekedését veszteséggel tudták csak elérni. Az ázsiai cégek nyomulásának olyan áldozatai vannak mint a Sony vagy a Nokia, amelyek mára kiestek az öt legnagyobb gyártó közül.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Sony februárban teszi közzé gyorsjelentését, a japán vállalat Xperia-eladásai ekkor lesznek nyilvánosak, a Nokiáról viszont tudható, hogy 8,2 millió Lumiát szállított le az ünnepi negyedévben, ami a piac 3 százalékának megszerzésére sem volt elég. Ennek fő oka, hogy a vállalat főképp Európában rendelkezik erős piaci pozíciókkal, a régióban viszont már telítődött az okostelefonok piaca, így nehéz volt kiugró növekedést elérni. Egy évvel korábban, 2012 végén 4,4 millió Lumia fogyott, de további 2,2 millió symbianos mobilon is túladott a cég, a 6,6 milliós volumenhez képest a most leszállított 8,2 millió darab 24,2 százalékos növekedés, vagyis a piaci átlagot hozta a cég.

A Nokia mobilgyártását megvásárló Microsoftnak nem lesz egyszerű feladata, ha fel akarja pörgetni ezt a bizniszt - a tevékenység egy olyan időben kerül Redmond kezébe, amikor a fejlett piacokon már egyre kisebb a növekedés, a fejlődő régiókban pedig irtózatos az árverseny, miközben egyre jönnek fel a helyi márkák. Ilyen környezetben kell a Windows Phone-t felfuttatnia a vállalatnak - igaz, a Microsoft lényegesen tőkeerősebb mint a Nokia, vállalati üzletei szinte nyomtatják a pénzt, így a piaci részesedés növelése érdekében a veszteségek is bevállalhatók.

A teljes mobilpiac közel stagnált

A teljes mobiltelefon-piacot figyelembe véve még bent van az öt legnagyobb gyártó között a Nokia, de a részesedése meredeken csökkent - lassan az Apple több okostelefont ad el, mint a Nokia okos- és butatelefont összesen. A paicvezető toronymagasan a Samsung, de a koreaiak részesedése is meredeken esik vissza. Igazán a mobiltelefon-piacon látható, mennyire gyors a diverzifikálódás, az öt legnagyobb gyártó az eladások 53,8 százalékát tartotta csak kézben a negyedik negyedévben, egy éve ez még 57,6 százalék volt. A teljes mobilpiac lényegében stagnált az év végén, kevesebb mint 1 százalékkal bővült csak, ami azt jelenti: az egyre olcsóbb okostelefonok sikeresen vesznek el vevőket a butamobiloktól.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról