Szerző: Gálffy Csaba

2014. január 24. 13:23

Samsung: elérte a csúcsot az okostelefon?

Egészséges ütemű növekedést mutat a Samsung negyedéves pénzügyi teljesítménye, a gyártót elsősorban a hazai valuta, a koreai won felértékelődése érintette kellemetlenül.

Rekordbevételt ért el a Samsung az előző negyedévben - jelentette be a vállalat, a forgalom 54,95 milliárd dollárnak megfelelő koreai won lett, ami óvatos, 5,7 százalékos növekedésnek felel meg az előző év hasonló időszakához képest. A cég profitja még ennél is szerényebb ütemben bővült, a 6,8 milliárd dollárnak megfelelő adózás utáni nyereség csupán 3,7 százalékos emelkedést mutatott. A vállalat teljesítményét elsősorban a koreai pénznem, a won elmúlt félévben tapasztalt erős, 10 százalékos felértékelődése húzta le, a wonban vezetett könyvelésben a külföldön keletkező bevételek így alacsonyabb bevételként jelentkeznek, a wonban számolt hazai kiadások viszont stabilak maradnak.

Félvezető- és kijelzőgyártás

A félvezetőgyártás teljesítményét a memóriagyártás húzta fel, a DRAM lapkák átlagos eladási árának váratlan emelkedésével. Tavaly egy, a Hynix gyárában történt tűzeset nyomán néhány hét alatt háromszorosára emelkedett a memóriachipek ára, és mára az eredeti ár mintegy kétszeresén stabilizálódott. A Samsung memóriagyártásból származó bevétele ennek, és az új generációs konzolok által hozott új keresletnek köszönhetően 22 százalékkal emelkedett, a félvezetőgyártás üzemi nyeresége pedig 40 százalékkal bővült.

A kijelzőgyártó üzletág a piacon érzékelhető masszív túlkínálat miatt szenvedett, amelyen még a karácsonyi szezon erősebb kereslete sem tudott javítani. A helyzetet súlyosbította, hogy az értékesítési csatornában korábban jelentős mennyiség torlódott fel, ami tovább csökkentette a partnerek vásárlásait, az új, felhasználók előtt lobogtatható technológiák hiányában pedig az átlagos eladási ár is erodálódott. Jó hír, hogy a tabletek eladásainak növekedésével az ezekbe szánt panelek iránti igény is jelentősen erősödött. A részleg bevétele így összességében 16 százalékkal esett, profitja pedig 90 százalékkal zuhant.

Okostelefonok és tabletek

A legizgalmasabb természetesen az okostelefonok gyártásáért felelős részleg teljesítménye. A néhány év alatt a szinte semmiből kinőtt ágazat mára a Samsung Electronics 59 billió wonos bevételéből 31 billiót tesz ki, ha pedig hozzávesszük, hogy a kijelzőgyártás és a félvezetőgyártás termelésének egy részét is ez a részleg hasznosítja, akkor könnyen kijelenthető, hogy ez messze a legfontosabb terület a Samsung számára. A negyedik negyedévben azonban nagyon lelassult a bevétel növekedése, mindössze 8,6 százalékkal tudott bővülni ez a részleg, ennek nagy részét pedig a tabletek tették ki. Aggasztóbb, hogy az üzemi nyereség (az aprócska számítógépes részleggel számolva) stagnált az előző év hasonló időszakához számítva.

A Samsung szerint a piaci viszonyok nem változtak idén érdemben, a karácsonyi szezon hagyományosan erős kereslete idén is észlelhető volt, mind a fejlődő, mind a fejlett piacokon. A bevételeket azonban itt is visszahúzta, hogy korábban jelentős raktárkészletek halmozódtak fel a csatornában, a negyedév előtt a partnereknek leszállított termékeket pedig már akkor elkönyvelte a gyártó. A profitba ugyanakkor nagyot harapott a marketing, magas volt a globális reklámhadjárat költsége.

(az első és negyedik oszlop az érdekes)

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A részleg kilátásai sem rózsásak, a gyártó figyelmeztet, hogy pusztító árverseny kezdett kibontakozni a piacon, ahogy gyorsul a hagyományos telefonok leváltása okostelefonokra. A keresletet Európában és Kínában az LTE-hálózatok kiépülése húzhatja meg (ez az Egyesült Államokban már évek óta nem tényező). A kihívásokra a Samsung termékek özönével kíván válaszolni, mind a közép- és felső kategóriás okostelefonok, mind a tabletek piacán diverzifikációra törekszik majd a gyártó. Ez azt jelentheti, hogy a ma is soktagú Galaxy S4-család helyére érkező S5 még több modellből áll majd. ahogy az értékessé vált brandet elkezdi agresszívan monetizálni a gyártó.

A tabletek látványosan beindultak, az új Galaxy Tab modellek kiváló piaci fogadtatásának köszönhetően az eladások megduplázódtak, főleg a fejlett piacon húzóereje miatt. A pusztító marketing-költségvetéssel megtámasztott termékbemutatók jól sültek el, a harmadik negyedév végén megjelent Tab3 és a Note 10.1 (2014) erős eladásokat produkált. A cég pontos eladási számokat egy ideje már nem közöl, így nem tudni, hány telefon és tablet fogyott, meg kell várni a piackutatók becsléseit.

Itt a vége?

Az okostelefonos piac gyors bővülésének kora lassan leáldozóban van, az Apple után a Samsung számára is egyre nehezebb szűz piacokat találni. Az almás cég a kínai piacra való kései betörés hatását érzi az elmúlt néhány negyedévben, a Samsung számára azonban ilyen nagy felvevőpiac már nincs lefedetlenül, így várhatóan a bővülés üteme már nem is tér vissza a korábban látott sebességhez. Növekedési potenciált hordoz viszont a tabletek szegmense, ezekre egyelőre a fejlődő országok még csak óvatosan haraptak rá - ugyanakkor pont ezekben az országokban a legerősebb az elképesztően olcsó belépő tabletek árnyomása.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról