Szerző: Koi Tamás

2014. január 13. 08:17

Csődközelben a Hello HD Kft

Tavaly év végén csődközelbe került a Hello HD Kft, a vezeték nélküli műsorszóró piac egyik, korábban komoly ambíciókkal rendelkező szolgáltatója. A cég a műholdas ügyfélbázisát még tavaly ősszel eladta, a Budapesten és környékén üzemelő AM-mikró szolgáltatás jövője azonban továbbra is kérdéses.

Nem jött be az eredetileg felvázolt üzleti terv, majd később a stratégiaváltás sem hozott sikert, ezért tavaly év végén csődközeli helyzetbe került, végül december 31-én csődvédelembe menekült a Hello HD Kft, mely prémium műholdas szolgáltatóként kezdte tevékenységét évekkel ezelőtt. A cég tavaly értékesítette műholdas ügyfélbázisát, emellett azonban több ezer olyan előfizetője is van, akik Budapesten és környékén vesznek igénybe AM-mikró tévészolgáltatást. Utóbbiak sorsa egyelőre nem tisztázott, a cég helyzete legfeljebb néhány hónapig biztosított, amennyiben nem valósul meg a tervezett külföldi befektetés.

Bajban a Hello Digital

A Hello HD rendkívül nehéz anyagi helyzete alapvetően három tényezőre vezethető vissza - vázolta fel lapunknak Sár Csaba, a cég ügyvezetője. A szolgáltató műholdas üzletága az évek során nem tudott számottevően növekedni, és idővel hatalmas adósságot halmozott fel, emellett a Hello HD 2010-ben bankhitelből vásárolta meg az Antenna Hungária Antenna Digital márkanevű AM-mikró szolgáltatásának ügyfélbázisát, ennek fizetése is jelentős terhet képezett. Mindezek mellett a 2010-ben bevezetett távközlési különadó további 150-200 millió forintos mínuszt hozott a társaságnak.


Hello HD műholdas set-top box: megelőzte a korát

Hello HD történelem

A Hello HD műholdas szolgáltatás 2008 tavaszán jelent meg Magyarországon. A műsorválasztékban eleinte csak néhány HD-adás szerepelt, a szolgáltatás műszaki fejlettségét inkább a versenytársakkal összehasonlítva kifejezetten korszerűnek számító beltéri egység biztosította.
A cég 2008-ban még ambiciózus terveket dédelgetve egy éven belül 50 ezer előfizetőre számított, az előfizetői kör valójában a csúcson sem érte el ennek a mennyiségnek a tizedét.
Később fapados műholdas szolgáltatással (Olcsó TV) és white label modellel is próbálkozott a vállalat (a BTellel karöltve), ám ezek a próbálkozások sem vezettek komoly sikerre.

A folyamatos likviditási problémák oda vezettek, hogy a Hello HD Kft. műholdas műsorszóró partnere, a francia Eutelsat 2011-ben jelentősen leszűkítette a szolgáltatás részére biztosított transzponder-kapacitást, ami a műsorválaszték drasztikus csökkenését is eredményezte. Nem hivatalos, bennfentes értesüléseink szerint a cég az Antenna Hungáriának sem tudta mindig maradéktalanul kifizetni a szolgáltatási díjat - az AM-mikró szolgáltatás infrastruktúráját ugyanis továbbra is a műsorszóró üzemelteti.

Sár a HWSW-nek megerősítette, hogy a szolgáltató hosszú, eredménytelen keresés után tavaly ősszel végül vevőt talált a műholdas szolgáltatás ügyfélbázisára. A nem egészen háromezer előfizetőt a luxemburgi M7 Csoport műholdas feladást végző érdekeltsége, az E4C Csoport vásárolta fel úgy, hogy 100 százalékos tulajdonrészt szerzett az eVision Kft-ben, amely többek között a Hello HD műsorainak feladását is végzi. A Hello HD műholdas szolgáltatást így már nem a Hello HD Kft. üzemelteti, hanem a cseh tulajdonú eVision.

Bár lapunk információi szerint előszerződés született rá, az M7 mindeddig nem írt alá vételi megállapodást a Hello HD AM-mikró platformjának, a Hello Digitalnak az ügyfélbázisára. Ennek egyik legfőbb oka a HWSW birtokába jutott információk szerint a platform bizonytalan sorsa lehet. Értesüléseink szerint ennek oka, hogy a Hello HD Kft. és a szolgáltatás infrastruktúráját biztosító Antenna Hungária közt vita alakult ki arról, hogy a műsorsugárzási szerződés időbeli hatálya meddig terjed ki, illetve milyen feltételekkel hosszabbítható.

Antenna-hátraarc?

Úgy tudjuk, az Antenna Hungária álláspontja szerint idén áprilisban lejár a műsorszórási szerződés hatálya, míg a Hello HD szerint a Hello Digital szolgáltatás sugárzására 2017-ig van érvényes szerződés az Antenna Hungáriával. A megegyezést nehezíti, hogy a Hello HD nem csak a műholdköltségeket nem tudta fizetni, hanem az Antenna Hungária felé is jelentős tartozást halmozott fel, illetve többször késedelmesen fizetett, emellett a műsorszóró stratégiai szempontból alapvetően ellenérdekelt lehet az AM-mikró szolgáltatás további biztosítását illetően.

A Budapesten és környékén elérhető, nagyjából 20 ezer háztartás által használt AM-mikró rendszer bár nagyobb műsorválasztékot, több szolgáltatást, illetve adott esetben jobb minőséget biztosít nála, mégis az Antenna Hungária egyik kulcstermékének, a földfelszíni sugárzású digitális tévés platformnak (DVB-T) konkurenciája. Éppen ezért nem kizárt, hogy a műsorszóró újra saját használatba venné a platformot, netán teljes egészében megszüntetné, abban reménykedve, hogy az említett 20 ezer előfizető nagy része a MinDig TV Extra szolgáltatást választaná a műholdas és kábeles szolgáltatások helyett.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Tovább bonyolíthatja a helyzetet, hogy az Antenna Hungária tulajdonosa hivatalosan meg nem erősített információk szerint jelenleg is tárgyal a szolgáltató állami kézbe kerüléséről - a francia anyacégről, a TDF-ről hosszú ideje tudható, hogy bevallottan túl akar adni leányvállalatain (ezt több országban már meg is tette). Ez esetben a legvalószínűbb forgatókönyv az lehet, hogy a szolgáltató beolvad a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapba, mely egyben a közszolgálati tévé- és rádióműsorok gyártója.

Fontos, hogy a Hello HD Kft. helyzete a Hello HD műholdas szolgáltatás ügyfeleit egyáltalán nem érinti már, sőt, a szolgáltatás előfizetői rövidesen a műsorválaszték bővülésére számíthatnak. A Eutelsat ugyanis nem sokkal az ügyfélbázis eladását követően bővítette az eVision számára elérhető kapacitást, az újabb transzpondert pedig éppen az elmúlt héten kapcsoltba be a szolgáltató. Az új, bővülő műsorválasztékról azonban egyelőre nem érhető el semmilyen információ a Hello HD weboldalán.

Egységben az erő

Úgy tudjuk, hogy az M7 nem számít arra, hogy rövid távon több tízezer előfizetővel bővítse a Hello HD műholdas platform ügyfélbázisát - erre a stagnáló magyar műholdas piacon legfeljebb akkor lehet esély, ha versenyképes csomagmodellekkel áll elő a cég, erre vonatkozóan azonban egyelőre meglehetősen szűkek a lehetőségek. A több országban is jelen lévő cég azonban éppen a nemzetközi jelenlét miatt gazdaságosabban üzemeltethet műholdas szolgáltatást, illetve olcsóbban juthat kapacitáshoz, mint egy kis, alig pár ezer előfizetővel rendelkező magyar cég.

Emellett nyilvánvaló az is, hogy a Hello HD eredeti koncepciója, a prémium műholdas szolgáltatás nyújtása ma Magyarországon rendkívül szűk előfizetői bázis számára vonzó. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ha prémium minőség nem számít akkora értéknek, mivel tűnne ki a szolgáltató. Tovább nehezíti az újjászülető platform helyzetét, hogy a Hello HD 2008-as indulása óta eltelt időben a kábeles szolgáltatók sem ültek a babérjaikon, választékuk az idők során tucatnyinál is több HD-csatornával bővült (igaz, ezzel európai viszonylatban még így sem büszkélkedhet a magyar piac).

A Hello HD AM-mikró üzletágának eladásával, illetve a szerződéses feltételekkel kapcsolatban kerestük az Antenna Hungáriát és az M7 csoportot is, előbbi titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem árult el részleteket, utóbbi a cikk megjelenéséig nem reagált megkeresésünkre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról