Szerző: Bodnár Ádám

2014. január 7. 11:32

A NetWare-felhasználók hóna alá nyúl a Novell

Egy friss blogbejegyzés szerint 2015. december 31-ig kínál kiterjesztett terméktámogatást a NetWare 6.5-höz a Novell.

A Novell már az előző évtized közepén bejelentette a NetWare utódát, a Linux-alapú Open Enterprise Servert, amely a SUSE Linuxra épülve valósítja meg a NetWare által is kínált szolgáltatásokat, ezáltal kínálva továbblépési lehetőséget azoknak a szervezeteknek, amelyek kitartanak a NetWare mellett. A leváltásra érett terméket azonban úgy tűnik, továbbra is sokan használják, a Novell ezért a napokban közölte, meghosszabbítja a kiterjesztett (extended) terméktámogatási időszakot a NetWare legutolsó, 6.5-ös verziójához, és egészen 2015 végéig támogatja a szoftvert.

Még mindig sokan kitartanak mellette

A NetWare a Novell legendás hálózati terméke, amely még az 1980-as években született és a 90-es évek közepéig dominálta az x86 szerverek piacát, 90 százalék körüli részesedéssel. Sikersorozatának a Windows NT megjelenése vetett véget, a NetWare-t csak nyögvenyelősen lehetett rávenni a windowsos környezetben a működésre. Emellett a Novellt az internet gyors terjedése is sújtotta, a cég termékei világháló alapját adó TCP/IP protokoll helyett a saját IPX/SPX protokollra épültek, emiatt a NetWare a 90-es évek második felében fokozatosan vesztett a jelentőségéből, a cégek az x86 hálózati szervereiket folyamatosan állították át Windowsra.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A legendás hálózati szoftver legújabb verziója, a NetWare 6.5 2003-ban jelent meg, eddigre a Windows és a Linux már teljesen átvették az uralmat az x86 szerverpiac felett, a Novell leginkább a meglevő ügyfelek igényeinek kielégítésére koncentrált a fejlesztések során. A NetWare 6.5 olyan újdonságokat vonultatott fel mint az USB-s eszközök támogatása, a kötettitkosítás, vagy a Virtual Office, amely egy webes felület a felhasználók számára a postafiókjuk és a megosztott állományok elérésére.

A Novell is tisztában volt vele, hogy a NetWare a múlt, a cég ezért 2004-ben bemutatta és 2005-ben piacra is dobta az Open Enterprise Servert, amelyhez a felvásárolt SUSE Linux biztosította a korszerű technikai alapokat. Az akkor még tőzsdén jegyzett Novell pénzügyi beszámolói alapján az OES azonban nem lett sikertermék, a NetWare-felhasználók egy része inkább a SUSE Linux felé mozdult el, a konzervatív ügyfelek pedig kitartottak a jól bevált platform mellett, "ami működik, azon ne változtassunk" alapon. Az Open Enterprise Serverből 2007-ben jelent meg a 2.0 kiadás, majd 2011-ben az OES 11, amely a SUSE Linux Enterprise Server 11-re épült.

2015 végéig támogatott

Eközben a NetWare fejlesztése sem állt le, a 6.5-höz folyamatosan érkeztek a szervizcsomagok, amelyek közül az utolsó (SP8) 2009-ben jelent meg. A szoftver általános ("general") terméktámogatási ciklusa már márciusban véget ért, azóta kiterjesztett támogatási ciklusban van. A vállalat általános támogatási politikája szerint a kiterjesztett támogatási időszak az általános támogatási időszak után még két évig vehető igénybe, ez az időszak elsősorban arra szolgál, hogy a felhasználó szervezetek megtervezhessék és kivitelezhessék az áttérést az új termékre. A NetWare 6.5 esetében az extended support időszaka eredetileg 2012-ben járt volna le, a Novell azonban többször is meghosszabbította.

A 2015. december 31-ig tartó extended support időszakában a termékhez a konstrukciót megvásárló ügyfelek igénybe vehetnek telepítési és konfigurációs támogatást, valamint a Novell folyamatosan biztosítja a kritikus sebezhetőségekre fejlesztett frissítéseket. A kiterjesztett támogatás lejártát követően 2017 végéig elérhető lesz a NetWare 6.5-höz "self support", ami azt jelenti, elérhető marad a weben számos dokumentáció, fórum, segédeszköz, amelyhez az ügyfelek szabadon hozzáférhetnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról