Szerző: Dojcsák Dániel

2013. december 4. 13:59

Az évtized végén sem lesz még hétköznapi az okosszemüveg

A Juniper Research közzétett egy új előrejelzést, ami szerint a hordható okoseszközök piaca 2018-ra meghaladhatja a 130 milliós darabszámot. Ez a jelenlegi mennyiségeknek a tízszerese, a kutató dinamikus bővülést vár a következő évekre. A Juniper egy korábbi becslése a mostani 1,4 milliárd dollárosról 19 milliárdosra várta a piac bővülését az említett időtávon, és kevesebb eszközzel számolt, de úgy tűnik az eddigi számítások túlzottan konzervatívak voltak.

A mostani becslésekben látható növekedés oka leginkább abban keresendő, hogy a fogyasztók világszerte komoly figyelmet szentelnek az ilyen eszközöknek, az érdeklődés sokkal erősebb, mint azt várni lehetett. Az okostelefonok terjedésénél valószínűleg sokkal gyorsabb tempóban jelenhetnek meg a mindennapi használatban a hordható eszközök, mint például az okosórák, szemüvegek vagy testszenzorok. Ráadásul a mobilos ökoszisztéma sokkal többféle irányba indult el, sokkal többféle hardver és többféle funkció van, mint azt az elemzők korábban várták.

Minden egybe vág

A technológia megjelenéséhez szükség volt a szenzoros technológia, a big data megoldások és a cloud-szolgáltatások fejlődésére. Emellett sokat jelent a technológiának a mobileszközök egyre nagyobb számítási kapacitása, illetve az alacsony áramfelvételű, vezetéknélküli kommunikációs protokollok megjelenése. Ezek mind részei egy teljes pályás letámadásnak, mindegyik szükséges része a hordható informatika forradalmának. A történet a fitnesz szenzorokkal kezdődött, ami az úgynevezett “quantified self movement”, vagyis az önmérés mozgalmának virágzását hozta, de a lehetséges perspektívák messze túlmutatnak a lépésszámláláson és pulzusmérésen.

A Juniper jóslata szerint a mostani, a Google Glass, Nike FuelBand, FitBit, Jawbone, Pebble és Samsung Gear által ellepett piac rövid időn belül még telítettebbé válik, a verseny pedig sokkal keményebb lesz. A korlátlan lehetőségek a közösségi webes boomhoz hasonlóan a kis startupok és a technológiai óriások újabb összecsapását hozhatja, mindenki a várhatóan óriási bevétellehetőségeket kutatja majd. Az elemzők szerint a különböző specifikus kategóriákban eltérő szereplők lesznek majd meghatározóak.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az új technológiák tömeges befogadtatása azonban nem egyszerű, a hordható okoseszközöknek először is bizonyítania kell, hogy hasznosak és egyben kényelmesek is, ráadásul mindezt úgy, hogy többet adnak, mint amit az okostelefonokkal már most is megkapunk. A Google Glass és a Samsung Gear példáján látszik, hogy az eszközök tervezésénél pengeélen táncolnak a cégek és óvatosan keresik az egyensúlyt a teljes funkcionalitás és az egyszerűség megtartása között.

Hype-görbítés

A terület egyelőre a hype-görbe felívelő szakaszában jár, a gyártók és a fogyasztók is túlzottan lelkesek, attól viszont még messze vagyunk, hogy egy okosóra vagy egy szemüveg elengedhetetlen része legyen a mindennapoknak. Azok, akik most vásárolnak ilyen eszközöket körülbelül úgy érezhetik majd magukat, mint 10 évvel ezelőtt egy Symbian vagy egy Windows Mobile felhasználó, vagy esetleg 2009-ben az első androidos mobil, a HTC Dream G1 vevői. Az elemzők szerint az iparág előtt még hosszú út áll. Habár a Juniper becslésében szereplő 2018-as 130 milliós okoseszköz darabszám masszívnak tűnik, érdemes hozzászámolni, hogy az évtized végére az Ericsson Mobility Report előrejelzése szerint már 5,6 milliárd okostelefon előfizetés lesz használatban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról