Szerző: Hlács Ferenc

2013. szeptember 27. 11:50

Indiában már hódít a mobiltárca

Indiában a bankkártyás fizetést jobbára bizonytalanság övezi, és még mindig a készpénz a legelterjedtebb fizetőeszköz. A mobiltárca szolgáltatások azonban egyre növekvő népszerűségnek örvendenek, ilyen a frissen indult Mobikwik is. A mobil fizetési megoldás már mintegy másfélmillió felhasználót tudhat magáénak.

Megtörheti a papírpénz uralmát az indiai gazdaság és társadalom fölött a Mobikwik által frissen indított mobiltárca rendszer. Az Indiai Takarékbank (RBI) bátorítja a fizetéssel foglalkozó vállalatokat, a digitális tranzakciók minél szélesebb körű terjesztésére, hogy versenyt generáljanak a piac résztvevői, valamint az ország vezető bankjai és telkói között. Eddig ugyanis az új technológiák kihasználására tett kísérletek többnyire nem jártak sikerrel.

Még az online vásárlás is készpénzzel zajlik

Noha Indiában rohamosan terjednek az okostelefonok, és növekszik az internetet használók száma, az országban mindössze 20 százalékos a bankkártya penetráció, így továbbra is a készpénz a fő fizetőeszköz. Olyannyira, hogy a e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok is a személyes fizetéses megoldásokkal indultak virágzásnak: hiába az online katalógus és megrendelés, az adott áru ellenértékét a kialakult gyakorlat szerint a vevő a kiérkező futárnak adja át készpénzben. Az ország legnagyobb e-kereskedelmi cége, a Flipkart szerint a tranzakcióinak több mint 70 százaléka a személyes, készpénzes fizetési módszerrel történik, noha már kísérletezik saját, PayPal-szerű fizetési megoldásával is. Indiában az elektronikus fizetés jelenleg kaotikus állapotok között létezik, a Flipkart esetében minden harmadik online fizetési kísérlet valamilyen ok miatt kudarcba fullad.

A bankkártyás fizetést övező általános félelem és nehézségek visszatartják a hatékonyabb, és skálázható rendszerek bevezetését. A felhasználói bizalom hiánya miatt a bankkártyahasználat elenyésző az indiai lakosságnál. A Mobikwik erre a problémára igyekszik megoldást nyújtani frissen indított mobiltárcájával, amely Androidon és iOS-en is elérhető. Bipin Singh, a vállalat vezérigazgatója egyszerű, egyetlen kattintást igénylő digitális fizetési rendszert ígér, amellyel nemcsak különböző termékek, de szolgáltatások is megvásárolhatók, befizethetők a számlák, vagy akár a mozijegyek, mindez mintegy ötszáz kereskedőtől.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vásárlók egyenesen a bankszámlájukról tölthetik fel digitális tárcájukat, és kezdhetnek vásárolni, amelynek ellenértéke a tranzakciót követően továbbítódik a kereskedő felé. Singh szerint az ügyfelek idővel készpénzzel is feltölthetnék Mobikwik-tárcáikat, a bankjegyeket a lakásukhoz érkező futároknak adnának át. Az Indiai Takarékbank pedig már engedélyezte a vállalatnak, hogy a lehetővé tegye a vásárlók számára, hogy az alkalmazásokkal hozzáférjenek a számlákhoz.

Nincs egyedül a piacon

A Mobikwik megoldásának olyan versenytársai akadnak mint a két éve indult Airtel Money, a Money on Mobile vagy a ZipCash. Singh azonban úgy véli, ezek a kezdeményezések elsősorban a kereskedőket veszik célba, és kisebb hangsúlyt fektetnek magukra a vásárlókra, illetve a vásárlási élményre. A Mobikwik-tárca használata azonban egyszerű, mindössze egyetlen kattintást igényel. Ez a termék a magyarországi kínálatban megtalálható variációk közül inkább hasonlít az úgynevezett "remote payment" megoldásként kategorizált MasterCard Mobile, illetve CellumPay rendszerekre, mint az egyébként mobiltárcának hívott NFC-s, okostelefonos "proximity payment" opciót lehetővé tevő wallethez. Az indiai szolgáltatás ugyan épp csak elindult, máris csaknem másfélmillió aktív felhasználója van, tárcái pedig a különböző kuponokhoz hasonlóan működnek a programban résztvevő kereskedőknél. A vállalat rendszere naponta a 75 ezer tranzakciót dolgoz fel, amelyek átlagban egyenként két dollár értékűek.

A hasonló cégek egyre gyarapodó konkurenciával számolhatnak a következő években, mivel az RBI az ipar és a verseny növelésére tesz lépéseket. A Mobikwik a térség huszonharmadik hasonló vállalata amely hatóságtól megkapta a működéséhez szükséges engedélyeket. Fontos különbség az európai és indiai közeg között, hogy Indiában rengeteg olyan felhasználó van, akiknek az elsődleges kapcsolódási pont az internethez és bármilyen digitális platformhoz egy mobilkészülék és nem egy PC.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról