Szerző: Koi Tamás

2013. szeptember 16. 10:05

Nem lesz idén nemzeti mobilfizetés

Egy pénteken beterjesztett törvénymódosító indítvány szerint csak a jövő év közepén kezdheti meg működését a nemzeti mobilfizetési rendszer, miután a kormány a nyáron úgy döntött, hogy költségmegtakarítási céllal az útdíjrendszer továbbfejlesztéseként jöhet létre a projekt.

Eredetileg szeptember elején kellett volna indulnia, ám egy pénteki törvénymódosító indítvány értelmében több mint fél évet csúszik a nemzeti mobilfizetési rendszer bevezetése - adta hírül múlt hét végén az MTI. A projektet még 2011 végén álmodta meg a kormányzat azzal a céllal, hogy az állami érdekeltségű, mobiltelefon segítségével is megvásárolható szolgáltatások (parkolási díj, útdíj stb.) értékesítését saját kézbe vegye. Az új tervek szerint a rendszer legkorábban jövő júliusban indulhat el, mindez pedig azt jelenti, hogy a mostani megoldás addig az időpontig biztosan üzemelhet tovább.

A nemzeti mobilfizetés létrehozásáról szóló törvény módosítását az eredeti szövegezésért is felelős parlamenti képviselő, Dr. Lázár János nyújtotta be az Országgyűlésnek pénteken. Az indoklás szerint a projektet azért kellett elhalasztani, mivel a kormány még a nyáron úgy döntött, hogy a mobilos fizetési rendszert költségcsökkentési okokból a nyáron bevezetett útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell létrehozni. A képviselői indítvány szerint ugyanakkor az elektronikus útdíjrendszer jelenleg is zajló fejlesztései miatt a mobilfizetési megoldást elindulása nem biztosítható az eredeti határidőre, vagyis idén szeptemberre.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az állami kezelésű rendszer üzemeltetésére tavaly év végén külön céget is létrehoztak, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. idén márciusban még "sajtótájékoztatót" is tartott az indulással és a tevékenységekkel kapcsolatos tervekről. A cég kereskedelmi és termékfejlesztési igazgatója márciusban elmondta, a rendszer két alapszolgáltatása a fentebb is említett parkolás- és autópályamatrica-vásárlás lesz, a cég szolgáltatása azonban később a teljes közlekedési spektrumot is le fogja fedni. Mindez azt jelenti, hogy idővel az állami tömegközlekedési vállalatok járataira is vásárolható majd virtuális menetjegy mobiltelefonnal. A rendszert a jelenlegi, túlnyomó részt SMS-alapú modell mellett a tervek szerint okostelefonos alkalmazással és online felületen is el lehet majd érni, a partnerszolgáltatók pedig jövő év elején csatlakozhatnak be a hálózatba, ha akarnak.

A nemzeti mobilfizetési rendszer létrehozásának ötlete először 2011 decemberében merült fel komolyabban, ekkor került a Parlament elé az a törvényjavaslat, mely megfogalmazta az állami kezelésű rendszer alapjait. A törvénytervezet ugyanakkor számos fontos kérdést tisztázatlanul hagyott, így például egyáltalán nem volt szó benne arról, hogy a mobilszolgáltatóknak mi lesz a szerepük az új rendszerben, illetve pontosan kinek és mekkora összegű kényelmi díjat kell majd fizetni.

Az állami cég által üzemeltetett rendszer egyik célja éppen a kényelmi díjhoz hasonló költségek lefaragása - ma szolgáltatásoktól függően 80-160 forintot kell fizetni. A szolgáltatást jelenleg az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. (EME) üzemelteti.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról