Szerző: Dojcsák Dániel

2013. szeptember 11. 15:26

App!: Aki mér, az nyer!

Téved, aki azt gondolja, hogy ha bemásolunk egy mérőkódot a weboldalunkba és megszámoljuk a látogatókat, akkor mindent tudunk róluk. A weblapunkból kinyerhető adatok okos és eredményes használata a modern web egyik legnagyobb kihívása.

A HWSW és az ITFactory közös szervezésében ismét szakértői képzés indul webshopot és egyéb webes szolgáltatást üzemeltetők, fejlesztők, illetve tulajdonosok, valamint az online marketing területén dolgozók, fejlesztési projektmenedzserek és a tartalomszolgáltatók részére.

Az App! Webanalitika és mérés képzés összeszedte a piacon elérhető szakértők legjavát, felrajzolva a méréssel, elemzéssel kapcsolatos témakörök teljes palettáját. A tananyag kereteit Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke, e-kereskedelmi tanácsadó adja meg, indító, illetve lezáró előadásában a hazai közegben is előforduló webes struktúrákat és üzleti modelleket mutatja be. Az alapfogalmak megismerésén túl fontos eleme lesz ezen óráknak a szkeptikus, kételkedő szemlélet, ami szükséges ahhoz, hogy az online üzletelők elkerülhessék a gyakori csapdákat.

Csak a kezemet figyeljék!

Bánóczy Zoltán, az Allstars Analytics tulajdonosa szintén sarkos véleményeket fogalmaz meg. Az egyetlen hazai, Google Analytics Certified Partner (GACP) minősítéssel rendelkező cég vezetője éppen San Franciscóból érkezik haza a képzésre, hogy frissen begyűjtött tudását a korábbi hazai és regionális kampányok tanulságaival fűszerezve megossza az App! Képzés résztvevőivel. Bánóczy számára mindennél fontosabb, hogy a webes kereskedelemben és a hirdetési piacon a valós teljesítmény alapján osztódjanak szét a bevételek, véleménye szerint csak ezzel lehet hosszú távon biztosítani a profitot az értéklánc minden szereplője számára. Előadásának minden részletét ez a szemlélet határozza meg.

Kollin Zoltán, a Mito UX-dizájnere, az App! rendezvények rendszeres előadója ezúttal is a tervezési fázis fontosságáról beszél. Ahogy mondja, az analitikából kiderül, hogy mit csinálnak a felhasználók az oldalon, de a felülettervezés során azt is jó tudnunk, hogy miért viselkednek úgy. Az előadásban szó lesz arról, hogy hogyan és milyen felhasználói kutatással célszerű megalapoznunk a webanalitikát, hogyan helyezhetjük kontextusba az analitika megállapításait, valamint hogy a különböző projekttípusoknál hogyan tudunk a rendelkezésünkre álló adatokból optimális döntéseket hozni a tervezés során. Mindez persze számos gyakorlati példával és esettanulmánnyal kiegészítve.

Pénzkérdés

A technikai részletekben mélyebbre ásva a Google két kiváló szakértője segít az online hirdetési piac két meghatározó eszközének helyes és hatékony használatában. Vadász Illés, a Google stratégája az AdWords mobilwebes és mobilalkalmazásos rejtelmeibe vezeti be a hallgatóságot. Szerinte a következő időszak már Magyarországon is arról fog szólni, hogy az online kereskedelem egy számottevő része mobilos felületekre vándorol, amire a szereplőknek reagálni kell. Neked van már mobilos webshopod? A dublini Google-irodában AdSense-stratégaként dolgozó Madarász Márta pedig a másik oldal számára szolgáltat kritikus tudnivalókat: előadásán megtudjatják a hallgatók, hogyan lehet egy meglévő webes vagy mobilos felületből a maximális bevételt kicsavarni az AdSense vagy az AdMob segítségével.

Katona Zsuzsa, a Deep in Data szakértője a KKV-réteg számára jól használható, követhető lépésekből álló mérési stratégiákat, mintákat mutat. Szó esik a mérési hibákról, azok felismeréséről és arról, hogyan lehet elkerülni azokat. Kiemelt figyelmet kapnak a használhatósági mérések - ez az, amiről a webmesterek gyakran elfeledkeznek, majd nem értik, hogy miért rosszak a konverziós számok. A konverzióval kapcsolatban Palocsay Géza, az Árukereső üzletágvezetője is stratégiai mélységű betekintést ad, mégpedig az aggregátor szemszögéből közelítve. A rengeteg kereskedői tapasztalatra rálátó szakember megmutatja, hogyan érdemes a terméklistákat felépíteni, hogyan lehet extra információt kinyerni a statisztikai rendszerekből és az értékelésekből. Palocsay előadásából kiderül az is, hogy a webshop messze nem személytelen műfaj, a kereskedő-ügyfél kommunikáció sokmindent képes eldönteni.

Kik látogatnak, kik vásárolnak?

Az analitikában persze nem csak a klasszikus mérőeszközök számítanak: a mérés megmondja, hogy egy adott esemény vagy interakció mikor, hogyan és mennyiszer következett be, de a vásárlói sztoriknak rengeteg szubjektív eleme is van. A médiában alapvető közönségmérés a szocio-demográfiai összetevőit adja ki a képleteknek, felfedi, hogy kik a vásárlóink és milyen preferenciákkal rendelkeznek. Szilágyi Ákos, az Ipsos kutatási vezetője bemutatja hogyan épülnek fel a közönségmérési rendszerek és hogyan működnek az ezek adatait összesítő szoftverek. Buri Zoltán, a Gemius technikai menedzsere pedig a közönségmérési rendszerek használatának bonyodalmairól, a mérőkódokkal kapcsolatos hibákról, anomáliákról rántja le a leplet, kiemelve a manapság a webes mellett még új területnek számító mobilos és streaming médiás méréseket is.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az üzleti folyamatok során felmerülhetnek további kérdések a közönség attitűdjével kapcsolatban, például ha a jövőbeni fejlesztésekkel kapcsolatban is kell visszajelzéseket gyűjteni, vagy egyszerűen csak egy nem szokványos szempontból szeretnénk látni a müködésünket. Erre ad választ Gayer Zoltán, a BKF szociológusa, aki kutatásmódszertani bevezetésében nem csak azt tanítja meg, hogy áll össze egy jó kérdőív, de arra is iránymutatást ad, hogy meddig lehet házon belül megoldani és mikor és hogyan érdemes profi kutatócéget bevonni. Pintér Róbert, az eNet mobilkutatási igazgatója pedig felfedi, hogy a mobil nem csak magában a kereskedelemben és a használatban kavarhat be, hanem a kutatásra, mérésre is komoly befolyása van. A mobil egyben kutatási eszköz is, de sokkal inkább egy kutatási terület, amit meg kell érteni.

A konkurensek előtt

Az App! Webanalitika és mérés tanfolyam is erre törekszik, a területet a lehető legfrissebb gondolatokkal és tapasztalatokkal szereli fel. A felkért szakértők mindegyike szerint a piacot közösen, a tudást megosztva kell erősíteni. Ha a magyar vállalkozások nem értik meg a modern web kihívásait, nem tudják beépíteni az adatokból kinyert információkat üzleti folyamataikba, vagy éppen egyszerű fogalmi vagy gyakorlati hiányosságok miatt nem tudják kihasználni az egyébként meglévő eszközeiket, akkor hátrányba kerülnek. Az egyszerű sales szemlélet helyett optimalizálásban és hatékonyságban gondolkodni üdvözítő dolog, ráadásul nem is annyira bonyolult. Ha növekszik a hatékonyság, több lesz az ügyfél, több lesz a bevétel, ha pedig az üzletek jobban kiszolgálják a vevőket, akkor mindenki jobban jár.

A képzés részletes programja elérhető az IT Factory oldalán, ahol regisztrálni is lehet rá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról