Szerző: Gálffy Csaba

2013. augusztus 22. 11:29

A BlackBerry-alkalmazások harmadát egy fejlesztő írja?

Csomagolt weboldalak, audiokönyvek, sablonra készülő városkalauzok és természetesen fingóappok találhatóak az S4BB termékei között. Az igen termékeny fejlesztőcég a BlackBerry alkalmazásboltjának harmadát teheti ki.

A BlackBerry World keresője szerint mintegy 47 ezer alkalmazás fut a hongkongi S4BB Limited neve alatt - figyelt fel a BerryReview. A fejlesztőcég ezzel az alkalmazásbolt több mint 120 ezres kínálatának mintegy harmadát készítette el egyedül. A több tízezer alkalmazás létrehozásához a fejlesztő valószínűleg automatizált eszközöket használ, amellyel néhány típusú tartalmat tud "apposítani", az eredmény több tízezer, gyakorlatilag értéktelen alkalmazás - és egy újabb bizonyíték, hogy egy alkalmazásboltban szereplő appok száma teljesen irreleváns adat.

Nincs csalás, ámítás

Épp nincs a szerkesztőségünkben BlackBerry 10-et futtató telefon, így a fejlesztő alkalmazásaival testközelből nem tudtunk megismerkedni, a BerryReview és az Ars Technica azonban kipróbált néhányat a több tízezer letölthető szoftverből. Tapasztalataik szerint a jobb értékelésű alkalmazások működnek, és jobbára megfelelnek a leírásnak, kivitelezésük azonban igen puritán, képességeik pedig legtöbbször egyetlen funkcióra korlátozódnak.

Hogy hogyan tud egyetlen, vélhetően korlátozott erőforrásokkal rendelkező fejlesztőcsapat ennyi alkalmazást készíteni? A válasz valószínűleg a (talán saját fejlesztésű) automatizált alkalmazásgenerátor lehet, amely nyers bemenetekből készít appot, például városkalauzt, audiobookot vagy épp weboldal-alkalmazást - ezek teszik ki az S4BB appjainak elsöprő többségét. A weboldal-app például egy egyszerű wrapperrel ellátott weboldal, ilyen az S4BB Wikipedia, Amazon vagy IMDB-alkalmazása is, amely az adott oldalak mobilra optimalizált változatához ad némi BB10-es körítést.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Jellemző, hogy a cég kínálatából nem hiányoznak a legendás fingóappok sem, így az ambiciózus nevű Mega Fart is az S4BB terméke. A felhasználói visszajelzések szerint a Mega Fart kiválóan működik, bár több vélemény szerint lehetne hangosabb, ketten pedig szobafogságot is kaptak a hangeffektus használatáért. A Mega Apps sorozatnak létezik sziréna, sikoly és egyéb hangokat kiadó verziója is, természetesen mindenik külön alkalmazásként érhető el a boltban.

Máshol sem sokkal zöldebb

A BlackBerry, mint platformtulajdonos helyzete nem irigylésre méltó. Egyrészt kritikus fontosságú, hogy az alkalmazások száma gyorsan nőjön, ugyanis az egyszerű felhasználók számára ez az adat könnyen befogatható, jól kommunikálható, noha teljességgel irreleváns mutató. A másik oldalon viszont megjelenik az igény a minőségi, kiváló felhasználói élményt nyújtó alkalmazások iránt, amelyeket a keresésből kiszoríthat a mindent elárasztó szemét. Jellemző példa, hogy a BlackBerry World keresője az Amazon címszóra a Kindle alkalmazást csak 21. helyen listázza, míg az S4BB saját Amazon-alkalmazása, a kereskedő mobiloldalának wrapperbe bújtatott változata 11. helyezést kap.

A BlackBerry által a TechCrunch-hoz eljuttatott közlemény alapján úgy tűnik, hogy a kanadai gyártónak nincs ellenére a nagyszámú alkalmazás feltöltése. "Minden alkalmazásboltban találunk különböző monetizációs taktikákat használó fejlesztőket. A BlackBerry World egy nyílt piac, mi a piaci erőkre bízzuk annak eldöntését, hogy mely taktikák sikeresek és melyek érdemelnek kudarcot." A gyártó szerint "a felfedezhetőség probléma lehet a zsúfolt alkalmazásboltokban", a cég válasza erre a Built for BlackBerry program, amely a példaértékűnek tartott alkalmazásokat emeli ki a tömegből.

Az alkalmazásszemét problémájával a BlackBerry egyáltalán nincs egyedül, a két nagyobb platform, az iOS és az Android is hasonló cipőben jár, irreleváns alkalmazások tíz- és százezreivel. A szeméthegy ráadásul egyre nagyobb lesz, ahogy a boltban felejtődik sok, eredeti relevanciáját vesztett app - kedvenc példánk a 2010-es labdarúgó VB-hez kötődő többezer alkalmazás, a nemzeti csapatok alkalmazásaitól a vuvuzela-appokig. Az ilyen halott, soha nem frissülő, régen relevanciáját vesztett alkalmazások nem csak a Google nyitottabb Play Store-jában, de az elvileg sokkal magasabb kritériumokat támasztó Apple App Store-ban is tömegével szerepelnek.

Azonban míg a nagy platformoknál legalább megtalálhatóak a felkapott szolgáltatások alkalmazásai, a BlackBerry (és részben a Windows Phone) esetében nem ez a helyzet. Az Instagram példája elcsépelt, de ezen felül számtalan olyan szolgáltatás létezik, amelynek nincs kliense a két kisebb platformra. Ezek jellemzően az "újhullámos", hirtelen felkapottá váló, újdonságként ható szolgáltatások, mint a Snapchat vagy a Vine. Arról persze lehet vitatkozni, hogy ezek az appok mennyit adnak hozzá a platform értékéhez, tény azonban, hogy a kisebb választék egyértelmű hátrányt jelent.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról