HWSW

A Galaxy már menőbb mint az iPhone

Teljesen kezd kicsúszni a talaj az Apple lába alól okostelefon-fronton. A száraz tények, piaci statisztikák alapján már több negyedéve látszik, hogy a Samsung megállíthatatlan lendületben van és maga alá gyűri nem csak az Androidos versenytársakat, de a kategória felvirágoztatóját, az Apple-t is. Egy friss felmérés szerint azonban már az ügyfélelégedettségben is a Samsung vezet.

Az Egyesült Államokban az amerikai fogyasztói elégedettségi index (ASCI) [1] időről-időre megméri az emberek különböző termékekhez való hozzáállását. Az okostelefonos ranglista éléről hosszú időn keresztül letaszíthatatlan volt az Apple iPhone, s minden egyes új modell hozta a korábbinak a formáját. Az ASCI kutatás reprezentatív az amerikai felnőtt lakosságra, 4112 okostelefon-tulajdonost kérdeztek meg arról, hogy mennyire elégedett a termékkel, amiért pénzt adott. Az értékeléskor figyelembe kell venni a teljes összképen belül a fogyasztói elvárásokat, az általános gyártási minőséget, az ár/érték arányt is. Ezen túl a fogyasztóknak nyilatkozni kell arról, hogy a felhasználói élmény milyen, mennyire könnyű a készüléket használni, kell-e pilótavizsga ahhoz, hogy hívásokat fogadjanak és üzeneteket küldjenek. Természetesen az értékelésből nem maradhat ki az akkumulátoros üzemidő és a mobil teljesítménye sem.

A Galaxy az új király

Ezen szempontok alapján vitte eddig a prímet az Apple iPhone minden évben, de a 2012-es  rangsorban egyből két Samsung-készülék is élre ugrott. A Samsung Galaxy S III és a Galaxy Note II egyaránt 84 pontot ért el az összesítésben, míg az iPhone 5 és az iPhone 4S megragadt 82-nél, a az iPhone 4 pedig 81 ponton. A Samsung Galaxy S4 még nincs benne az összesítésben, ugyanis később jelent meg, mint ahogy az adatfelvétel előkészületei elkezdődtek volna.

A tavaly májusban megjelent értékelésben az aktuális iPhone még 83 ponttal szerepelt, a legjobb Samsung viszont csak 71 pontot ért el, a legjobb BlackBerry pedig 69-et. A Blackberry tavaly óta az iPhone-hoz képest rontott szubjektív megítélésén, az olcsóbb Curve 67, a drágább Bold pedig 64 pontot ért el. A Samsung viszont nagyon gyorsan építi imázsát. Ez az értékelés messze nem objektív, nem is az eladásszámok alapján működő mutató, hanem egy erősen szubjektív, meggyőződéses vélemény.

Az iPhone termékimázsa főként az Egyesült Államokban igen erős a kezdetek óta, attól függetlenül, hogy az adott évi készülék valójában mit rakott le az asztalra. A telefonok megítélése valójában a márkák megítélése is, a felhasználók túlnyomó többségének nincs összehasonlítási alapja, nem ismerik pontosan a különböző modelleket és az azok közötti különbségeket, nincsenek valódi elvárásaik a működéssel vagy az építési minőséggel kapcsolatban és nem tudják megítélni, hogy egy adott funkció iparági összehasonlításban jól vagy rosszul működik a mobiljukon.

Az Apple termékbemutatóin éppen ezért nem is vájkáltak túlzottan sosem a részletekben, minden évben azt hallhatta a közönség, hogy az új modell forradalmi, sokkal gyorsabb, sokkal szebb és jobb. Mivel a termék valóban egyszerűen használható, jó minőségű volt, ezért a fogyasztónak nem volt oka kételkedni, mindenki gond nélkül elhitte, hogy ez a legjobb. A Samsung ugyanezt a stratégiát követte, sőt, megfejelte azzal, hogy az iPhone ellen pozícionálta magát, minden alkalmat megragadott, hogy összetéveszthető és összehasonlítható legyen. A sok pereskedés, a funkciók oda-vissza másolása a fogyasztók elméjében azt a képet keltette, hogy a Galaxy olyan, mint az iPhone, de ezek szerint még jobb is.

xIdőközben a Samsung hivatalosan is a világ legnyereségesebb mobilgyártójává vált, többször annyi okostelefont ad el, mint az Apple és többet is keres rajtuk. Ezeket az eredményeket a Samsung szereti is nagy dobra verni, a dél-koreai cég mindent megtesz azért, hogy a márkaértéke a lehető legerősebb legyen. Ebben bizonyára segít az is, hogy az okostelefonon kívül a műszaki cikkek és háztartási elektronikai cikkek piacán mindenhol jelen van.

Csak a szubjektív percepció számít

Az iPhone éveken keresztül azt az illúziót adta a felhasználóknak, hogy különlegesek, mert ezt a terméket birtokolják, a dolog azonban átfordult és az USA-ban, ahol az operátorok által befizetett ártámogatás miatt az iPhone mindenki számára olcsón elérhető 200 dolláros eszköz, a különlegesség érzése szép lassan elpárolgott. Az újságírók még mindig várják, hogy mi lesz az Apple következő nagy dobása, de közben a Samsung szorgalmasan menetelve nem csak eladásszámokban, de “menőségben” is megelőzte a céget.

Ugyan szeptemberben bizonyára érkezik egy újabb iPhone, de megfigyelve az előző évek adatait, illetve a különböző generációk által elért eredményeket, úgy látszik, hogy a fogyasztói elégedettségnek nem sok köze van az aktuális termék minőségéhez, hanem általában márkaszinten együtt mozognak a termékek. Az iPhone 4-et pont annyira találják jónak az emberek, mint az iPhone 5-öt, illetve látszólag az sem érdekel senkit, hogy a Samsung az egyébként jó teljesítményű készülékét olcsó, hajlékony műanyag házba építi, a szoftverét pedig ízléstelenül színezi és teletömi felesleges, a bemutató sajtótájékoztatón kívül máshol nem érdekes képességekkel.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] http://www.theacsi.org/media-resources/press-release-smartphone-brands-2013
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/50708/samsung-galaxy-apple-iphone-elegedettseg-okostelefon.html
Író: Dojcsák Dániel (dojcsak.daniel kukac hwsw.hu)
Dátum: 2013. augusztus 01. 11:15
Rovat: digitális otthon