:

Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 12. 11:38

Jönnek fel a kínai gyártók a mobilprocesszor-piacon

Felével nőtt az okosteleefonokban és tabletekben használt alkalmazásprocesszorok piaca a Strategy Analytics elemzőcég szerint. A Qualcomm és az Apple az élen, a kínai gyártók nagyon jönnek fel.

Az okostelefonos alkalmazásprocesszorok forgalma 50 százalékkal 3,6 milliárd dollárra emelkedett az első negyedévben a Strategy Analytics elemzőcég szerint. A piacot toronymagasan a Qualcomm vezeti, az amerikai cég részesedése 49 százalék, amely elsősorban az új generációs Snapdragon lapkák elsörpő sikerének köszönhető. Az amerikai piacra szánt csúcskategóriás okostelefonok szinte kizárólag Qualcomm processzorral kerülnek forgalomba, mivel a cég integrált LTE-modemmel rendelkező chipeket is kínál a telefongyártóknak. Az utóbbi idők nagy "sztárjai", például az LG Nexus 4, a HTC One, a Samsung Galaxy S4 és a Sony Xperia Z egyaránt Qualcomm chipet kapott.

A gyártók versenyében a második az Apple 13 százalékra becsült bevételarányos részesedéssel, amit szorosan követ a Samsung 12 százalékkal - a cég fej-fej mellett küzd a második helyért, amelyet a Samsung valósznűleg rövidesen átvesz, mivel a Samsung és az Apple okostelefon-eladásai közötti különbség egyre nagyobb. A Strategy Analytics adataiból kiderül továbbá, hogy a kínai chipgyártók, a MediaTek és a Spreadtrum összesen az eladások volumenének negyedét adják, köszönhetően az olcsó kínai "noname" telefonok nagy népszerűségének.

A tabletpiacon a trendek hasonlóak, noha a piac sokkal kisebb, még 50 százalékos növekedés után is csak 750 millió dollár egyelőre. Ezt a szegmenst az Apple uralja a Strategy Analytics szerint, mivel az iPad még mindig a legnagyobb példányszámban értékesített tablet, pedig az operációs rendszerek terén már az Android vezet. A tabletekbe szánt chipek piacán a Texas Instruments volt a második, megelőzve az ötszörös növekedést bemutató Samsungot. A negyedik helyet az NVIDIA, az ötödiket pedig az Intel birtokolta.

A volumenarányos részesedést tekintve a tabletek piacán is komoly szereplőnek számítanak a kínai versenyzők, amelyek összesen 29 százalékot szereztek meg az első negyedévben. A MediaTek chipjei bekerültek olyan gyártók termékeibe mint az Acer, az ASUS és a Lenovo, a cég jó helyzetben van ahhoz, hogy az iPaden kívüli szegmensben meghatározó szereplővé nője ki magát. Ahogy a telefonok esetében, a tabletek esetében is elsősorban a "noname" modellek segítik a kínai gyártók törekvéseit.

a címlapról