Szerző: Koi Tamás

2013. július 1. 09:18

Elindult a HD-telefonálás a Telekomnál

Mától az egész 3G-s hálózatára kiterjedően élesítette a HD-hanghívási lehetőséget a Telekom, a cég ügyfelei így egymás közt sokkal jobb hangminőségben tudnak beszélni, feltéve ha a vonal mindkét végén lévő készülék támogatja a HD-híváshoz szükséges beszédkódolási algoritmust.

Mától sokkal jobb hangminőséggel biztosít telefonhívásokat mobilhálózatán a Magyar Telekom, a szolgáltató július elsejével a teljes 3G-s hálózatán élesítette a csak HD-hívásnak nevezett új beszédkódolási rendszert. A szolgáltató ingyenesen biztosítja a jobb hangminőséget minden olyan ügyfelének, aki olyan készülékkel rendelkezik, mely támogatja a jobb minőségű hangátvitelhez szükséges beszédkódolási algoritmust, illetve 3G-s szolgáltatáslefedettségi területen tartózkodik.

A HD Voice funkció működésének alapja az Adaptive Multi-Rate beszédkódolási algoritmus továbbfejlesztett változata, az Adaptive Multi-Rate Wideband (AMR-WB) eljárás, vagyis a G.722.2-es kodek, mely a keskenysávú hálózatokra optimalizált beszédkódolók átlagosan 300-3400 Hz közti frekvenciaátviteli tartományát jelentősen, optimális esetben 50-7000 Hz-re terjeszti ki. Az eredmény jóval tisztább és érthetőbb beszédhang-közvetítés, ugyanakkor a funkció igénybevételének feltétele, hogy a készülék támogassa az AMR-WB kódolást, emellett a rendszer a megnövekedett sávszélesség-igény miatt többnyire csak szélessávú (vagyis 3G-s) hálózatokon működőképes.


Forrás: Cisco

Az AMR-WB kifejlesztése hosszú évekre, évtizedekre nyúlik vissza. Az International Telecommunication Union (ITU) által 1988-ban létrehozott G.722 szabványcsaládhoz kapcsolódóan a Nokia és a VoiceAge fejlesztette tovább a tömörítési eljárást, amit a 3G-s szabványokat gondozó 3GPP szabványosított és nevezett el Adaptive Multi-Rate Widebandnak. A technológiát azonban eleinte csupán kevés mobilkészülék támogatta, emellett a hálózatok sem voltak felkészítve a nagyjából 16-23 kbps sávszélesség-igényű hangátvitelre.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Ma már mind a készüléktámogatottság, mind a hálózati kapacitás adott, így az operátorok számára elvileg minden akadály elhárult az elől, hogy HD hangszolgáltatást vezessenek be a hálózatukon. A technológia kereskedelmi szakasza végül hosszú előzetes tesztelést követően 2009-ben kezdődött, az Orange Moldávia ekkor élesítette a rendszert hálózatán a világon elsőként. Azóta tucatnyi ország több tucat mobilszolgáltatója vezette be a szolgáltatást, a Deutsche Telekom leányvállalatai közül pedig már öt cég kapcsolta be az AMR-WB kodeket egyes díjcsomagoknál. A készüléktámogatottság eközben annyira kiterjedtté vált, hogy ma már gyakorlatilag minden közép- és felsőkategóriás okostelefon képes HD hanghívásra.

A HD-hanghívás publikus tesztelését idén márciusban kezdte a Magyar Telekom, ám akkor csak egyes cellákban volt csupán bekapcsolva a rendszer, illetve nem lehetett tudni, hogy milyen üzleti modellel indítja el a szolgáltatást az operátor. Az egyelőre továbbra is nyitott kérdés marad, hogy a hazai mobilszolgáltatók ügyfelei mikor beszélhetnek majd egymással is HD-ban - úgy tudjuk, hogy a jobb minőségű hanghívást a Telenor is hamarosan bevezeti a repertoárjába, a Vodafone ilyen irányú terveiről egyelőre nem rendelkezünk információkkal. Ha a rendszer mindhárom szolgáltatónál éles - feltéve, hogy ugyanazt a kódolási technológiát alkalmazza mindenki - elvileg semmi akadálya, hogy a HD-hanghívásokat is összekapcsolják az operátorok.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról