Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 11. 10:50

Az Apple sem marad ki az online zenei streamingből

Bezárult a kör, a streaming zenei szolgáltatások piacára bekerült az utolsó nagy puzzle-darab. Jó ideje rebesgetik, hogy az Apple az iTunes masszív üzleti sikere ellenére beszáll a zenehallgatás időalapú hozzáféréses piacára is. Az iTunes Radioval ez történt meg, a lépés főleg a Pandora-nak fájhat.

2013-ra az online világ legnagyobb szereplői szinte kivétel nélkül nyújtanak valamilyen zenei tartalmat egy 10-20 milliós katalógushoz való hozzáférés formájában. A kategória úttörője a svéd Spotify, ami jelenleg is a legnagyobb elemszámú katalógussal rendelkezik, kliensprogramjai pedig a legtöbb mobilos és asztali operációs rendszerre elérhetőek. Hasonlóan nagy szereplő lett a francia Deezer, ami webes lejátszóval indított, de mára mobil platformokon futó klienssel is rendelkezik.

Ezzel szemben az Apple továbbra is tartja a zárt kert stratégiáját és az iTunes Radio-t egyfajta prémium ajándékként pozicionálja az iPhone, iPod Touch, Apple TV- és Mac-felhasználók számára. Ez persze nem véletlen, az Apple-nél minden szoftverfejlesztésnek és online szolgáltatásnak egy célja van: a hardvereladások serkentése. Az őszi iPhone megjelenéssel egy időben rajtol majd a streaming szolgáltatás, elsőként az Egyesült Államokban, de ezt követően minden iTunes-szal rendelkező országban is megjelenik majd szép lassan.

Ingyen zene iPhone-ra? Oké!

A már piacon lévő szereplők számára szomorú hír, hogy az iTunes Radio alapesetben ingyenes lesz, igaz az ingyenességért cserébe reklámokat kell elviselni. Ha valakit ez zavar, akkor is évi 25 dollárért elő kell fizetnie az iTunes Match-re, és akkor reklámok nélkül élvezheti a zenét. Mivel a Radio a nevének megfelelően nem egy teljes értékű on-demand szolgáltatás, ezért nem lehet saját lejátszási listákat összeállítani, nem azok a számok szólalnak meg, amiket éppen a felhasználó akar, hanem előre definiált csatornák, listák és trendek szerint válogat az algoritmus. Erre egészen más jogdíjazás vonatkozik, sokkal olcsóbban szolgáltatható zene, mint amennyiért mondjuk a Spotify esetében.

A legtöbb felhasználó szempontjából viszont szinte teljesen mindegy, hogy maga válogatja ki a zenét vagy egy automatikusan szerkesztett adást kap - sőt, a legtöbb ember számára kényelmesebb az előbbi. Ugyanerre a kényelemre építette fel üzletét a ma már 70 millió regisztrált felhasználóval rendelkező Pandora is, ami most jogosan izgulhat üzletének életben maradásáért. A Pandora szinte pontosan ugyanazt nyújtja, mint az iTunes Radio és előfizetőinek nagy része az Apple hazai pályáján, az USA-ban van. Ráadásul az éves díja magasabb is, 36 dollár. A Pandora egyetlen előnye, hogy nem csak iOS-en, hanem BlackBerryn és Androidon is elérhető.

Az ígéretek szerint az iTunes Radio felhasználók 200 előre szerkesztett csatorna közül választhatnak, illetve a Twitter Music trendjeit követve az éppen divatos számokat hallgathatják. Ahogyan a Last.fm algoritmusa is a használattal finomodott, úgy az iTunes Radio is azt ígéri, hogy minél többet hallgatja valaki és jelzi tetszését vagy nemtetszését, az algoritmus annál személyreszabottabb listákat állít neki össze. Mivel az iTunes Radio mélyen integrálva lesz az iOS 7-be, illetve Mac OS és Windows alatt is könnyen elérhető, az iTunes szoftver pedig minden iPhone és iPod tulajdonos gépén ott van, ezért hiába indul a streaming piacon nulláról, komoly versenyelőnye lesz a többi szereplővel szemben.

Kényelmes és személyes

Az egyik legizgalmasabb funkció, hogy a felhasználók egy csúszkával állíthatják, hogy az algoritmus milyen módon válogassa a következő számokat. Az egyik oldalra húzva inkább a kedvencekből szemezget, a másik oldal pedig a felfedezésé. Láttunk már webes lejátszóknál ilyen megoldást, nagyon kényelmes és hasznos, ha valaki nyitott az újdonságokra, könnyen találhat magának új kedvenceket. Érdekes lehet az is, hogy az iTunes Radio irányítható lesz a Sirin keresztül, elég csak annyit mondani neki, hogy “Siri, játszd a kedvenc zenéimet!”.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Pandorával szemben komoly fegyvertény az is, hogy az iTunes nem csak rádió, a normál zenelejátszó továbbra is működik, a megvásárolt zenék továbbra is ott vannak a saját katalógusban, a Match révén pedig a saját gyűjtemény is a cloud biztonságában van. Látszólag az iTunes Radio nem szeretne egy önálló termék lenni, hanem egyszerűen kielégít egy egyre fontosabb igényt, miközben tovább serkenti zeneszámok eladásait az iTunes-on keresztül. Az iTunes Radio egy felfedezőeszköz, amivel új előadók, stílusok ismerhetőek meg, a megszokott lejátszási listás hallgatáshoz viszont továbbra is vásárolni kell.

A Spotify, Deezer és Google Music offline szinkronizációjához hasonló itt nincs, az üzleti modell éppen az offline hallgatáshoz szükséges vásárlás motiválása. A Pandora ezzel szemben mindössze azt tűzte a zászlajára, hogy felszámolja a régi analóg rádióadásokat és a felhasználóit rendszeres, állandó hallgatóvá teszi saját szolgáltatásában. A Pandora nem állapodott meg on-demand szolgáltatásról egyik kiadóval sem, ezért ugyan bármilyen zenét lejátszhat, amíg fizeti a rádiós jogdíjakat, de a felhasználók naponta csak 12-szer léptethetik át a számokat, nem tekerhetnek bele a zenébe és nem is ugorhatnak vissza egy számra, ha az tetszett. Az iTunes Radiot nem sújtják ezek a limitációk, viszont cserébe a hallgatók sokkal inkább a nagykiadói ízlésformálás áldozatai lehetnek és sokkal kevesebb esély van arra, hogy az Apple a független zenészek számai felé tereli szerkesztett csatornáiban a hallgatókat.

Telített az online zenepiac

Több hónappal a valódi indulás előtt nehéz megmondani, hogy nagyot robban-e az iTunes Radio vagy egyszerűen csak olvasztani kezdi lassan a Pandora birodalmát. A streaming zenei piac iszonyatosan telített, főleg az Egyesült Államokban. Az Apple lépése annyiban biztosan nehezíti a piacon lévők dolgát, hogy többé nem érvényes az iTunes tisztán vásárlós modelljével való szembehelyezkedés. A Twitter Music-kal való kombináció pedig egy érdekes közösségi élt adhat a szolgáltatásnak, amire egyelőre csak a Google Music tudhat válaszolni a YouTube integrálásával.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról