Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 5. 08:22

A Telekom hozhat először mobiltárcát a magyaroknak

Ugyan az első éles mobiltárca-teszt még csak két hét múlva indul Magyarországon, de máris tudhatjuk, mi lesz a folytatás. A Deutsche Telekom csoportszintű megoldása, a MyWallet még idén megérkezik Németországba és valószínűleg Magyarországra is, jövőre pedig biztosan megkapja a cseh és a román piac is.

A Mobil Tárca Egyesület alapítói (a három mobilszolgáltató, az OTP, a MasterCard és a SuperShop) egészen idáig a saját megoldásaikról sem kommunikáltak, azonban ahogy egyre közelebb kerülünk a tényleges kereskedelmi bevezetésekhez, elindulnak a szövetség ernyőjén kívüli akciók is. A Deutsche Telekom lengyel leányvállalata már tavaly októberben elindította az éles MyWallet szolgáltatást, amit múlt héten magyar újságíróknak is megmutatott Varsóban.

A Deutsche Telekom csoport számára a lengyel bevezetés egy kísérlet volt, amit sikeresnek ítéltek meg, így már biztos, hogy a MyWallet csoportszinten megjelenik minden Telekom-országban, köztük Magyarországon is. Ugyan konkrét bevezetési dátumokat többszöri kérdésre sem árultak el a varsói bemutatón jelenlévő DT vezetők, de Magyarország benne van az idén év végén vagy jövő év elején indulók körbén, míg Románia valószínűleg egy év csúszásban lesz. A teljes EU-s piacon tervben van a MyWallet bevezetése, de a termék sajátosságai miatt mindenképp szükséges egyedi helyi integrációban is gondolkodni. A tervezett magyarországi MyWallet például más autentikációs beállításokkal működik, mint a most demózott lengyel változat - tudtuk meg Országh Örstől, a Magyar Telekom NFC-ért felelős innovációs szakértőjétől.

Lassan indul

A lengyel NFC-s mobilfizetési megoldás 2012. október 12. óta érhető el, az első három hónapban 5500 felhasználó regisztrált, de az ötödik hónapban is csupán 10 ezer úttörője volt a mobiltelefon bankkártyaként való használatának a 45 millió mobil-előfizetővel rendelkező piacon. Pedig Lengyelországban hosszú előkészület előzte meg a bevezetést, a bankok már 2009 óta bocsátanak ki PayPass matricát, 2011-ben pedig a lengyel T-Mobile co-brandelt PayPass kártyákat vezetett be - mutatta be a folyamatokat Grzegorz Bors, a lengyel T-Mobile lakossági üzletágvezetője.

Lengyelországban ráadásul a kártyahasználat kellően elterjedt, sőt az érintés nélküli kártyák terén is jobban állnak, mint mi: országszerte több mint 100 ezer NFC-s fizetést is kezelő POS-terminál van, 2015 végére ennek a duplája várható. Hazánkban ugyanez a szám 10-20 ezer között van, igaz negyedannyi a lakosság. A terminálok elterjedtsége nem jelentett azonnali sikert, egészen idén tavaszig kellett várni a contactless fizetés robbanásáig. Tavaly havonta alig százezres számban voltak még ilyen fizetések, idén márciusban már 2,5 millió alkalommal lóbáltak PayPass-képes kártyát a vevők az olvasóba dugás helyett. Azonban az erőteljes kampányok ellenére is csak 48 százalékos az NFC-s fizetés ismertsége a lengyel lakosságon belül, van még hová fejlődni.

Az áttörést egyértelműen az jelenti, hogy a bankok kezdeti óvatoskodása után a partneri kapcsolatok beindulni látszanak. Az első megegyezést követően mostanra már 4 lengyel bank tud mobiltárcával működő kártyát kibocsátani, év végére pedig összesen 11 pénzintézet támogatja majd a Telekom MyWalletjét. A felhasználóknak nem kell külön szerződéseket kötnie, a szolgáltatónál kezdeményezik a MyWallet aktivációt, letöltik az appot, kiválasztják a számukra szimpatikus csomagot, az adatok pedig letöltődnek. Ezután pedig saját bankjuknál ugyanúgy igényelnek a mobilba bankkártyát, ahogy tennék azt egy plasztikkártya esetén, csak éppen nem kell befáradni a fiókba átvenni, hanem az is letöltődik a készülékre.

A felhasználó fizetni fog a mobiltárcáért

A varsói bemutatón Georg von Waldenfels, a Deutsche Telekom mobilfizetésért felelős marketingigazgatója elmondta, hogy a MyWallet egyelőre ingyenes, aminek oka az, hogy jelenleg még meg kell ismertetni az emberekkel ezt a lehetőséget, de a későbbiekben biztosan fizetős extraként értékesítik. Lesznek olyan díjcsomagok, amelyekbe bekerül, de ettől függetlenül a felhasználó biztosan fizet érte. A tranzakciókból származó bevételek túl alacsonyak lennének, csak amiatt a telkóknak nem érné meg részt venni a programban.

A Telekom felismerte, hogy a fizetés mellett további fontos, monetizálható területek kapcsolódnak az NFC-hez és a mobiltárcához. Az ígéretek szerint a régióban megjelenő MyWallet  tartalmaz majd a fizetés mellett lehetőségeket a hűségprogramok, jegyek, kuponok és egyéb hozzáférések kezelésére. Az eddigi koncepciókból nem látszott tisztán, hogy a telekommunikációs cégek hogyan szolgálják ki a legnagyobb (pl.: SuperShop) cégeken túl a hűségprogramokat, rendezvényszervezőket és tömegközlekedést. A MyWallett mögé azonban a Deutsche Telekom egy teljes aggregált szolgáltatásként nyújtja majd a hűségkártya-kezelést is: a partnercégnek nem kell saját rendszert kiépítenie, egyszerűen a SIM-ek után fizet, ahová az alkalmazása/hűségkártyája telepítve van.

Hol a pénz?

A Telekom számára ez akár egy komolyabb üzleti potenciál lehet, mint maga a contactless fizetés, hiszen itt felhasználhatja üzleti tapasztalatait, óriási ügyfélbázisát, médiaszerepét is. A fizetési szegmensben ugyanis soha nem jut hozzá a tranzakciók adataihoz, csupán a technikai platformot nyújtja. Habár értékes lenne a telekommunikációs cégek számára, a banki tranzakciókról semmilyen adatuk sem lesz, nem fogják tudni, hogy az ügyfelek hány alkalommal, hol és milyen értékben fizettek mobiljukra telepített bankkártyájával. Ellenben az integrált hűségprogramoknál marktingértékkel bíró információkat is kezelnek a szolgáltatók.

A MyWallet a funkciók mellett a technológiákkal is liberálisan bánik, az NFC mellett bizonyos helyzetekben használhatóak QR-kódos és sima vonalkódos megoldások is a tervezett appokon belül. Ez szintén a hűségprogramoknál lehet érdekes, hiszen jelenleg a legtöbb kis- vagy közepes méretű kereskedő egy egyszerű azonosítószámmal regisztrálja a hűségprogramjában résztvevőket. A többi telkóhoz képest a Telekom úgy tűnik, hogy sokkal inkább fókuszba helyezi a kereskedőket, akik egyrészt bevételi forrást is jelentenek az aggregált hűségprogramokon keresztül, másrészt az NFC legnagyobb értéke az, hogy extra forgalmat tud a boltokba vinni. A jelenleg még különálló “contactless” és “remote” fizetési megoldások lassan összeolvadnak, s ebből a valódi (B2B és B2C) ügyfélkapcsolatokkal rendelkező telkócégek profitálhatnak sokat.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Egy érzékletes példa lehet a fejlett mobiltárcás folyamatokra, amikor elindulunk otthonról, utazás közben kikeressük az esti koncert helyét és idejét a telefonon, vásárolunk rá jegyet és a mobilon ki is fizetjük (ma ez a MasterCard Mobile), a jegy letöltődik a digitális tárcánkba, majd a helyszínre érve vagy egy QR-kódot mutatunk fel a kijelzőn (ahogyan manapság a repülőtereken a check-in működik), vagy egy NFC-képes terminálhoz érintve érvényesítjük a jegyet. Az, hogy a fizetéshez, hűségkártya-beolvasáshoz vagy jegyérvényesítéshez egyszer vagy többször kell odatartani a mobilt, vagy az, hogy ezt egy vagy több terminál végzi el, csupán csak technikai kérdés. Ugyanúgy, ahogy az is, hogy fel kell-e oldani a kijelzőt vagy működik-e a beolvasás kikapcsolt kijelzővel is.

Viszlát, plasztikkártyák!

Habár egyre bugyutábbnak hangzik az a hasonlat, hogy a mobiltárca ugyanaz, mint a mostani bőr pénztárca, de a jelenlegi esettanulmányok azt mutatják, hogy a következő években megjelenő digitális megoldások tényleg képesek lefedni mindazokat a képességeket, amiket ma műanyagkártyákkal és papírlapokkal végzünk el. A Telekom MyWallet alkalmazása Android mellett várhatóan Windows Phone, BlackBerry és Firefox OS-re is elérhető lesz.

Magyarországon a tervek szerint június 19-én indul az NFC-s mobilfizetés tesztüzeme, ami a Mobiltárca Szövetség égisze alatt valósul meg. Ebből közös, kereskedelmi termék soha nem lesz, a Mobiltárca alapítók a számukra hasznos technikai és fogyasztói tapasztalatokat szeretnék csak kinyerni. A 3000 fő részvételével zajló pilot legalább novemberig tart majd és az érintett cégeknek segít megválaszolni számos fontos kérdést. Nem egyértelmű például, hogy ha egy mobiltárcás fizetés nem sikerül, akkor kit hív fel az ügyfél: a telkót, a bankot, a MasterCardot vagy a kereskedőt? Nehéz azt is eldönteni, hogy egy adott piacon milyen igények vannak a felhasználói felülettel kapcsolatban, kell-e még egy biztonsági elem az emberek megnyugtatására vagy esetleg jobban örülnének egy folyamatosabb, gyorsabb ügymenetnek?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról