Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 23. 06:55

Kipróbáltuk: Új Google Maps

A Google fokozatosan élesíti e Maps böngészős verziójának új generációját. A HWSW kipróbálta az okosabb, szebb és személyesebb térképet. A kérdés csupán annyi: miért kellett erre ennyit várni?

A Google I/O konferencián volt látható a Maps új generációja, amely folyamatosan élesedik az érdeklődő felhasználók számára. A legfontosabb újdonság, hogy a webes Maps is teljesen vektoros lett, hasonlóan ahhoz, ahogy az okostelefonokon megszokhattuk már. A megjelenítés pedig teljes egészében WebGL-re épül, ami azt jelenti, hogy a megfelelő hardvereken a felület és a tartalom betöltése gyorsabb, igaz a képességek igazi kiaknázásához szükség van egy WebGL-képes böngészőre és viszonylag erős gépre is.

A Google már korábban tesztelte ezt a motort, akkor még a mostani layout nélkül, a tapasztalat akkor is az volt, hogy egy gyengébb GPU-val szerelt gépen vállalhatatlanul lassú a felület. A probléma leginkább azokat sújtja majd, akik olcsóbb vagy régi notebookkal és az abban lévő halvány integrált GPU-val szeretnék az új térképet használni. A frissített felület és a technológiai ugrás a webes Google Maps történetének egyik legnagyobb előrelépése, de még nem kötelező váltani.

Térkép fehérség nélkül

A legelső újdonság, ami szembejön, hogy végre megszűnt a képernyőből viszonylag nagy felületet eltakaró fehér rész, ahol eddig a keresési találatok, navigációs kontrollok és egyéb adatok jelentek meg. Mostantól a Maps teljes felületében egy térkép, ahová a Now-ból megismert dizájnnyelvet követő kártyák ugranak fel vagy nyílnak le. Egy pontra klikkelve az egyetlen dedikált, bár nem túl sok helyet foglaló keresőmező alján jelenik meg az adott hely címe, illetve egy kezelőfelület. A fotóra klikkelve a Street View felület jön fel, a nyíl a navigációs panelt hozza elő, az x pedig értelemszerűen a visszalépés. Ez az egyszerűség, minimalizmus végigkíséri az új kialakítás minden egyes részletét - az új Maps kevésbé tűnik úgy, mint egy irányítópult, sokkal inkább egy utastájékoztató rendszer könnyedsége árad belőle.

A vektoros rajzolásnak köszönhetően elbúcsúzhatunk a négyzetenként betöltődő képektől, bár talán ennek emlékére került be az új dizájnba egy milliméterpapírra emlékeztető rácsozás a még renderelésre váró térképrészletek előképeként. Habár a felület technológiai szempontból alkalmas lenne rá, a térkép nem forgatható, nem dönthető és egyéb vizuális trükköktől is mentes. Az informatív felületen sokkal fontosabb, hogy az érdekes helyek, utcák, területek megjelenítése mellett teljesen integrált módon jelennek meg a forgalmi és közlekedési információk, illetve a Google adatbázisában szereplő elemek.

Életre kelt adatok

Egyáltalán nem mindegy, hová kattintunk: egy véletlenszerű címre klikkelve a navigációt kínálja fel egyszerűen, egy üzletnél az értékelés, fotók és elérhetőségek látszanak, egy tömegközlekedési csomópont vagy megálló ikonjára klikkelve az ott elérhető járatok menetrendje ugrik fel. Eltűnnek a ki-be kapcsolható állandó rétegek a térképről, ehelyett egyedi renderelt felületeket kapunk minden műfajban. A forgalmi adatok elvileg valós időben jelennek meg, illetve a tömegközlekedési útvonalak nézete is sokkal beszédesebb, látványosabb. A navigáció sajnos nem lett okosabb, ugyan a tervezéskor jelzi, hogy jelenleg mennyi idő alatt teljesíthető az adott táv, de a rangsorolásnál látszólag ezt nem veszi figyelembe. A navigáció frissítésére valószínűleg várni kell a mobilos kliens megújulásáig. Viszont a választható variációk átláthatóbbak lettek, az itineroldal pedig egy kifejezetten nyomtató (vagy screenshot) barát elrendezést kapott, ami külön dicséretes.

Praktikus információszerzés

A tervezés is sokkal kényelmesebb lett, hiszen azon túl, hogy a címekből közvetlenül indulhat a tervezés, a kiindulópontot a korábbi keresési előzményeinket, otthonunkat és munkahelyünket is tartalmazó listából választhatjuk ki. Ezt követően persze a kis pöckök szabadon mozgathatóak, a vizuális típusok kézzel jelölhetik meg a pontot, ahová menni szeretnének. A beállításoknál nem kell előre eldönteni, hogy milyen jármű a preferált, egy gyorsválasztó menüben sötétebb szürkével jelöli a térkép, hogy az adott környéken a gyalogos, autós, tömegközeledéses, kerékpáros vagy repülős utak közül mire képes tervezni. Magyarországon sajnos az utóbbi kettő nem működik, s míg a repülőgépes még érthető, a kerékpáros térkép és tervezés hiánya fájóbb.Az Egyesült Államokban két város között még a legolcsóbb repülőjegyet is megkeresi a rendszer, de kerékpárutat is tervez akár a két part között, több ezer kilométeren is.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A különböző találati oldalak helyett maga a térkép változik minden esetben, s a fent is említett bal sávban helyet kapó kártyák mellett címkék, buborékok, pöttyök, nyilak, vonalak és feliratok bukkannak fel dinamikusan, már a keresősorba gépelés közben is. Megváltozott a Maps színkészlete is, igaz nem tér el az átlag felhasználó szemének természetes alapoktól, de sokkal kontrasztosabb lett és jellemzőbbek az árnyalatok, amivel különböző területtípusokat jelöl a térkép. A paletta leginkább az OpenStreetMap alapszínsémájához hasonlít jelenleg.

Haszontalan barangolás

Egy érdekes, bár a mindennapi használatban felesleges újításnak tűnik az alsó “Explore” sáv, ahol egymás mellett a környéken készült fotók, illetve jellegzetes pontok StreetView kiemelései sorakoznak. Ezt eddig szintén külön rétegként engedélyezhettük a térképen, most viszont akarva-akaratlanul is az arcunkba tolja a Maps a valóságról készült képeket, egy vonallal és egy ponttal megmutatva, hogy hol készült a kép.

Ezen a sávon bal oldalon kapott helyet az “Earth” nézet, amihez immár nem kell külön plugint telepíteni, a WebGL kezeli a műholdképes és 3D-s nézeteket is. Viszont egyelőre eltűnt a térképből a madártávlat, mint funkció, amire sem külön gomb nincs, sem a műholdképbe zoomolással nem csalogatható elő. Ugyanígy nyoma veszett a domborzati térképnek is, ami akkor is szomorú, ha a műholdkép alapja térbeli, tehát a talaj nem sík, illetve egyes helyeken (USA) az épületek 3D modellje is látható.

Az AdWords-integráció viszont kiválóan sikerült, ugyan még csak tesztfázisban van, de a térképes keresések alatt a kártyák egyikén AdWords találatok jelennek meg környékbeli szolgáltatók szövegeivel. Ha a reklámozó nem volt rest és ellátta pontos geoadatokkal a hirdetését, akkor az nem csak a keresődobozban, hanem az adott helyen is feltűnhet. Mivel a "további találatok a környéken" link viszont nem létezik már, ezért kritikusan fontos lehet a helyi vállalkozóknak felkerülnie saját környékük Google-térképére reklámokkal, főleg azután, hogy a most bemutatott webes Maps-verzió megjelenik mobilra is.

A konkrét cím- és üzletkeresés mellett az új Maps látványosan épít a céltalanul barangolókra is, sőt, az Earth implementációja miatt a jövőben az átlag felhasználónak semmi oka nem lesz a különálló alkalmazást is telepíteni, kivéve, ha a WebGL megjelenítéssel teljesítménygondjai vannak. Átváltva műholdas nézetre, érdemes elkezdeni kizoomolni a közeli rétegekből és rácsodálkozni, hogy mit hozott ki a rendelkezésre álló adatokból a Google.

Extra látvány

Az alapértelmezett zoomnál a Föld egy felhőmentes képét kapjuk, ahol nem is a felszín, hanem a tengerek aljának domborzati viszonyain látszik az aprólékosság és igényes utómunka. A műholdfelvételek sávjai közti illesztések sajnos elég élesen látszanak még, ha viszont távolodunk, akkor az ígéreteknek megfelelően megjelenik a felhőzet valós idejű képe, amit a hivatalos meteorológiai oldalakról visszaellenőriztünk - a Maps tényleg szinte élő képet ad. A legtávolabbi nézetben pedig már az nappal-éjszaka hatás is látható, illetve a Földről látható égitestek is helyükön vannak. Mindez kevéssé praktikus, de igen látványos. Oktatáshoz jó lehet.

A hasznos rész továbbra is a Street View, ami az eddigieknél is jobban kézre áll, ugyanis bármelyik pontra klikkelve egy előnézeti fotót is látunk, ráklikkelve pedig azonnal odafordul a kép. Eltűnt viszont a kis sárga bábu, így csak akkor derül ki egy helyről, hogy van-e ott StreeView-lefedettség, ha kijelöljük. A Street View felület kontrollerei is frissültek, az utak síkjában bárhova kattintva továbbléphetünk, illetve az utcanevek rá vannak vetítve az utakra, nem kell többé körbeforogni és ki-be lépkedni, hogy megtudjuk, éppen melyik utca irányába nézünk.

Az új Maps kipróbálásához igényelni kell hozzáférést a próbaverzióhoz, akik ezt 6 nappal ezelőtt megtették, azok ma már neki is vághattak az új felületnek. Mivel ez még nem a végleges, ezért előfordulnak apróbb és egészen zavaró felületi hibák, egymásba csúszó kártyák, furán működő interakciók. A meghívót igényelni a hivatalos bemutató oldalon keresztül lehet Google-fiókhoz kötve, ennek megérkezéséről e-mailt kapunk, illetve később egyszerűen a régi Maps bal oldali értesítési területén jelenik majd meg a hirdetmény.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról