Szerző: Gálffy Csaba

2013. április 26. 10:18

Már több okostelefon fogy, mint "buta"

Minden tekintetben a Samsung sikereit hozta az elmúlt negyedév a mobiltelefonok piacán, míg a Nokia és az Apple szenvedett. A történelemben először okostelefonokból több fogyott mint hagyományos társaikból.

Továbbra is egészséges ütemben nő az okostelefonok piaca. A robbanásszerű, évente duplázódó eladások kora már valóban lejárt, de az évi 41,6 százalékos növekedés még mindig hatalmas potenciált hordoz a szereplők számára. Az IDC piackutatása szerint fontos fordulóponthoz érkezett a piac, az elmúlt három hónapban a történelem folyamán először fogyott több okostelefon mint  "buta". Míg az előbbi kategóriából 216 millió egységet szállítottak a gyártók, utóbbiból csak 202 millió fogyott - szemben a tavalyi első negyedév 152 és 250 milliós adatával. Az okostelefonok tehát egy év alatt egy százmilliós szakadékot dolgoztak le.

Okostelefonok

Az okostelefon-piacot toronymagasan vezeti mára a Samsung, a dél-koreai gyártó 70,7 millió eladott darabbal a piac 32,7 százalékát szerezte meg. A társaság hihetetlenül dinamikusan nő, tavaly ilyenkor még csak 44 millió telefont szállított, amivel 28,8 százalékos részesedést szerzett. Az okostelefon-piac 41,6 százalékos bővülését pedig a 60,7 százalékos növekedéssel alaposan túlnötte a gyártó.

A top 5-ben még két gyártónak sikerült gyorsabban növekednie, mint a teljes piacnak, ezek az LG és a Huawei. A második számú dél-koreai gyártó a a top 5-ön kívülről kapaszkodott fel az élmezőnybe, köszönhetően annak, hogy több mint megduplázta tavalyi értékesítéseit, 4,9 millióról 10,3 millió darabra, részesedése ezzel 3,2 százalékról 4,8 százalékra nőtt. A Huawei is szinte megduplázta eladásait, 5,1 millió eszközről 9,9 millióra, a részesedés pedig 3,3 százalékról 4,6 százalékra emelkedett.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A sorból az Apple durván kilóg lefelé pocsék teljesítményével. Az iPhone-ok eladásai gyakorlatilag nem nőttek, mindössze 6,6 százalékkal fogyott több mint a tavalyi év első negyedévében - emlékeztetésül, a piac egésze 41,6 százalékkal nőtt. Ennek megfelelően a gyártó részesedése 23 százalékról 17,3 százalékra csökkent, ezzel újra sikerült a 20 százalékos lélektani határ alá küzdenie magát Cupertinónak. Érdemes megjegyezni azt is, hogy míg a Samsung legfontosabb és legnagyobb számban fogyó modellje, a Galaxy S 3 termékciklusának végét töltötte ebben a negyedévben, az iPhone 5 még csak néhány hónapja volt a piacon és viszonylag friss terméknek számított.

A top 5 legcsendesebben teljesítő tagja az ötödik helyet elfoglaló ZTE, amely kicsivel a piac üteme fölött tudott nőni és 49 százalékkal bővítette eladásait, 6,1 millióról 9,1 millióra. A kínaiak észesedése ennek megfelelően hajszállal, 4 százalékról 4,2 százalékra emelkedett.

A teljes piac

A Samsung abszolút piaci fölényét jól jelzi, hogy míg évekig a Nokia mögött kullogott, majd kiegyenlített az összes eladott (okos és "buta") telefonok számában, mára a dél-koreaiak szinte kétszer annyi eszközt értékesítenek mint a finnek. Míg a Samsung 115 millió telefont szállított a negyedében, a Nokiának csak 61,9 millióra futotta - részesedésben ez 27,5, illetve 14,8 százalékot jelent. A Nokia eladásai ráadásul meredeken, negyedével csökkentek, húszmillió darab telefon tűnt el egy év alatt, köszönhetően annak, hogy a Symbian után a finnek másik lába, a hagyományos telefonok piaca is erősen zsugorodik.

A top 5-ben a Huawei helyére kerülő Nokiát leszámítva a telefonos top 5 szereplői megegyeznek az okostelefonok esetében látottakkal, a két dél-koreai gyártó és az Apple mellé már régen nem fér fel egy Motorola, egy HTC, egy BlackBerry vagy Sony. Említésre érdemes, hogy a piac nem konszolidálódik, az "egyéb" kategória tagjai a piac 35-40 százalékát tartják kezükben, a Samsung felemelkedése tehát nem a legkisebb gyártók kárára történt, hanem a nagy brandektől szereztek vevőket a Galaxyk.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról