Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
AI és DevOps meetuppal folytatjuk a szezont! Május 22-23-án ismét lesz HWSW free! az Ankertben.

Új számítás miatt nőtt az Android Jelly Bean részesedése

Dojcsák Dániel, 2013. április 03. 12:40
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az elmúlt hónapban nagyot ugrott az Android Jelly Bean részesedése a hivatalos Google-adatok szerint. Sajnos ez nem azt jelenti, hogy a gyártók jobb belátásra tértek és frissíteni kezdték a régi rendszerben ragadt eszközöket, egyszerűen a számítás módszertana változott meg.

A Google megváltoztatta a módszertanát, amivel az androidos eszközök verzióinak elterjedtségét számítja. Eddig minden egyes olyan Androidot futtató mobil szerepelt a statisztikákban, amin futottak a Google szoftverei. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy a Google Play akkor is bejelentkezett a Google felé, ha a felhasználó a piactér alkalmazást sosem indította el. A számításba így bekerültek azok is, akik soha nem használták ki az okostelefon funkciókat, soha nem telepítettek appokat a mobiljukra.

Az új számítás viszont már csak azokkal kalkulál, akik valóban elindították a Google Play Store appot, böngésztek és esetleg le is töltöttek programokat. A változtatást a Google erényként könyveli el, hiszen a cég szerint a fejlesztők relevánsabb, pontosabb képet kaphatnak azokról a felhasználókról, akik aktív szereplői az ökoszisztémának, akikre potenciális vásárlóként, felhasználóként lehet tekinteni.

Kicsiszolt statisztikák

A két számítási módszer közti különbségekből adódóan a Jelly Bean márciusi 16,5 százalékos részesedése 25 százalék felé ugrott. Az április 2-át megelőző 14 napban történt mintavétel eredményeképp az aktívan, alkalmazásletöltésre is használt eszközök 23 százalékán Jelly Bean 4.1 futott, míg a legfrissebb 4.2 mindössze az eszközpark 2 százalékán található meg. Kimondható, hogy közel egy évvel a 4.1 bejelentése után még mindig nem sikerült elérni azt, hogy a korábbi két főverzió kikopjon. A 4.0 Ice Cream Sandwich részesedése 29,3 százalék, de az azt megelőző 2.3 Gingerbread továbbra is uralkodik és nem csak a teljes populációban vezet, de a Play Store-t látogatók mobiljainak 39,8 százalékán is a 2010 végi szoftver fut.

A Google fejlesztőknek szóló blogbejegyzésében azzal nyugtatja a kedélyeket, hogy “teljesen mindegy hogyan szeleteled, a torta egyre nagyobb lesz”. Ez valóban igaz, de ennek előnyeit a platformszolgáltató, illetve a készülékgyártók élvezhetik, míg a különböző, egymástól lényegesen eltérő API-szinteket és dizájn irányelveket használó verziók közt lavírozó alkalmazásfejlesztőkre nagyobb nyomás hárul, a sokszor a fejlődésről tudomást sem vevő laikus felhasználók pedig nem élvezhetik az új szoftververziók képességeit.

Az Android a feszültségeket a kompatibilitási library-k segítségével oldja fel, amikkel újabban bevezetett funkciók, képességek érhetőek el korábbi API-szinteken, korábbi Android-verziók alatt is. Ezek sokszor csak kozmetikai megoldások, az egész operációs rendszerre jellemző kezelőfelületi alapok, grafikai megoldások, dizájn irányelvek annyit változtak a három főverzió alatt, hogy nehezen lehet megfelelni egyetlen felülettel mindháromnak.

Szintén probléma, bár a legtöbb alkalmazás esetében könnyen áthidalható a különböző képernyőméretek és felbontások kezelése. Ugyan a variációk száma végtelen, de itt legalább egységesebb a kép. A statisztikák szerint a használt készülékek 79,9 százaléka körülbelül 4 hüvelykes kijelzővel rendelkezik, az 5 hüvelykes kategóriába tartozik az eszközök 5,7 százaléka, illetve 4,9 százaléknyi az ennél nagyobb 7-10 hüvelykes, tehát tablet méretű. A képernyőn megjelenő elemek méretét, részletességét meghatározó felbontás, illetve pixelsűrűség tekintetében pedig 38,5 százalék hdpi (kb. 200-270 ppi), 25,9 százalék xhdpi (280-350 ppi) pixelsűrűséget tud felmutatni. A maradék nagy része, 23,4 százalék viszont csak mdpi (150-180 ppi), 10,4 százalék pedig a még ennél is alacsonyabb ldpi (körülbelül 100 ppi) pixelsűrűséget ad a felhasználóknak. A fejlesztők számára a különböző felbontások, képernyőméretek, képarányok támogatására kiváló eszközök vannak, a sokféleség támogatása nem technikai kérdés, hanem inkább a rászánt fejlesztői erőforrásoké.

Ugyan a mérési módszertan változásával a régi adatok nem összehasonlíthatóak a most publikáltakkal, de az elmúlt időszak havi statisztikáiból jól látszik, hogy a Google-nek nem sikerül egy olyan verziófrissítési megoldást bemutatni, ami jól működik például a Chrome esetében. Sőt, egészen nagy leszakadó csoportok vannak, amik évekig használnak tovább egy régi Android-verziót, ahogyan az az Internet Explorer vagy éppen a Microsoft Windows esetében is elterjedt.

A különbség annyi, hogy míg egy asztali operációs rendszerhez akár több évig vagy tíz évig érkeznek a frissítések, a korábbi androidos eszközöket a gyártók zömmel elhanyagolják, azokra biztonsági vagy más frissítések sem jönnek. A Jelly Bean 4.1 február elején 12,2 százalékon, március elején pedig 14,9 százalékon állt, ez ugrott most fel 23 százalékra az új metrikával (nyilvánvalóan sok régi verziós felhasználó esett ki a számításból, akiket nem érint meg az alkalmazásletöltés lehetősége).

Lassú követés

A növekedés üteméből azonban becsülhető, hogy a Jelly Bean a korábbiakhoz hasonlóan soha nem fogja átlépni még az 50 százalékos küszöböt sem. Mivel a gyártók már a Gingerbread óta bizonyítják, hogy még a kiemelt, csúcsmodelleket is csak 1, esetleg két főverzióig támogatják, a középkategóriás készülékek nagy része pedig azzal az operációs rendszer verzióval fejezi be a pályafutását, amivel elkezdte, nem számíthatunk érdemi változásra az idei évben sem. A soron következő Key Lime Pie-jal kapcsolatban azt rebesgetik, hogy újra egy fontos lépés lesz, hasonlóan az Ice Cream Sandwich-hez, ami technológiai értelemben egy újabb törést ékel az új és a régi felhasználók közé.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Ismerd meg az ingatlan szakmát, leendő ügyfeleidet május 30-án, az első hazai ingatlan digitalizációs konferencián!