Szerző: Bodnár Ádám

2013. március 25. 11:27

Értetlenség és érdektelenség övezi a big datát

Az informatikai gyártók erőfeszítése a big data előtérbe tolására eddig masszív kudarcnak tűnik - így lehetne összegezni az Oracle megbízásából készült felmérés eredményeit. Az EMEA régió vállalatainak fogalma sincs arról, mi a big data, de egyáltalán nem is tartják fontosnak.

Szinte nincs olyan informatikai esemény manapság, amelyen ne lenne szó a big data jelenségről, függetlenül attól, hogy nagyvállalati konferenciáról, mobilos rendezvényről vagy önszerveződő közösségi kezdeményezésről beszélünk. A big datára mára teljesen ráfeküdt az IT-ipar , a gyártók minden terméküket igyekeznek "bigdatásítani", ugyanúgy, ahogy a közelmúltban mindenre rámondták hogy cloud, előtte pedig hogy "zöld". A big data természetesen az Oracle-nél is napirenden van, a vállalatnak még előre integrált célgépet is piacra dobott Big Data Appliance néven. Ugyanakkor egy Oracle megbízásából készült felmérés szerint az EMEA régióban a cégek túlnyomó többsége magasról tesz a big datára.

Senki sem tudja, mi az

A big data a Wikipedia szerint olyan nagy mennyiségű  információ gyűjtését, tárolását és feldolgozását jelenti, amelynek kezelése a hagyományos módszerekkel, adatbázisokkal lehetetlen. Ezek az adatok származhatnak például szövegekből (blogbejegyzések, tweetek, emailek), szenzorokból (időjárásadatok, RFID tagek), vagy például tudományos kísérletekből (részecskegyorsítók adatai, szimulációk eredményei).

Azonban az ahogy lentebb is látszik, a szállítók minden igyekezete ellenére a felhasználóknak egyelőre fogalmuk sincs arról, mi is a big data - talán pont azért, mert az informatikai gyártók minden terméküket szeretik újabban a big data mottójával eladni. Az Oracle megbízásából a Quocirca által mintegy 1000 szervezet körében végzett felmérés során öt lehetséges definíciót adtak meg a válaszadóknak, amelyek közül ki kellett választaniuk azt, amely a legjobban leírja a big datát - az öt definíció szinte pontosan egyforma "találatot" kapott.

Nem prioritás

Lehet, hogy a fejekben élő zavaros kép miatt, de Európa, a Közel-Kelet és Afrika cégeinek háromnegyedénél nagyon kis prioritást kap a terület, mindössze a válaszadó szervezetek 25 százaléka állította magáról, hogy a big data kulcsfontosságú differenciáló tényező vagy a legnagyobb prioritással rendelkező terület lenne a számára. Implementációig vagy legalább konkrét tervig azonban csak a megkérdezettek 9,5 százaléka jutott el eddig.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A válaszadók cégek körében nagy a megosztottság azt illetően is, hogy mekkora technológiai változást jelent a big data - ami feltehetően szintén arra vezethető vissza, hogy a fejekben nagy az értetlenség a területtel kapcsolatban. A megkérdezettek 41 százaléka úgy véli, hogy meglevő informatikai infrastruktúrája némi új szoftverrel teljesen elegendő lesz a big data jelenség kezelésére, 42 százalék szerint azonban teljesen új megközelítésre lesz majd szükség - az EMEA régió szervezetei láthatóan teljesen híján vannak a big data körüli technológiák mély ismeretének.

A felmérés szerint a szervezeteknek több mint a fele sose hallott még a Hadoopról és csak a válaszadók 7 százaléka használja jelenleg. Ugyanakkor a Hadoop-használóknak is csak a 35 százalékénak volt ismerős a MapReduce - ennek az elosztott adatfeldolgozási keretrendszernek a legnépszerűbb nyílt forrású implementációja az Apache Hadoop, amely mára a területet leginkább meghatározó szoftverré nőtte ki magát.

A kiskereskedelmet se érdekli

A felmérés szerint leginkább Nagy-Britanniára jellemző a big data iránti érdeklődés, de ezt nem lehet pusztán az ország vagy a piac nagyságával magyarázni, Németországban például sokkal kevéssé tűnik fontosnak a strukturálatlan adatok kezelése. A vertikumok közül érthető módon a hatalmas adatmennyiséggel dolgozó és egyébként is IT-intenzív távközlés érdeklődik leginkább a big data iránt, legkevésbé pedig a kormányzati szféra, az egészségügy, illetve a kiskereskedelem mutat affinitást - utóbbi nagy meglepetés még az Oracle szerint is.

"A kiskereskedelem talán minden más iparágnál többet profitálhat a big datából. Minél több információja van a kereskedőknek a vásárlóikról, annál jobban tesre tudják szabni az ajánlataikat és sikeresebb termékeket tudnak piacra dobni" - mondja Ivan Sutherland, az Oracle regionális technológiai vezetője. "Úgy tűnik, még mindig hatalmas mennyiségű munkára van szükség, hogy elmagyarázzuk a kiskereskedőknek, mekkora hatással lehet az üzletmenetükre a big data."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról