HWSW

Demózta a Google, hogy működik a szemüvege

A Google még közelebb lépett a Glass piaci bevezetéséhez, ezúttal az új információk mellett egy videót is kiadott, ami a felhasználói interfészre, illetve a funkcionalitásra is ad némi rálátást.

Az okosszemüveg hónapokon belül éles tesztfázisba ér, a tavaly regisztrált fejlesztők kézbe vehetik, illetve egy most induló PR-kampány [1] részeként azok az önként jelentkező amerikai lakosok is kapnak belől, akik a legfrappánsabban meg tudják indokolni, hogy miért nekik kellene tesztelniük az új terméket, s ezt alátámasztják egy-egy Google+ vagy Twitter üzenettel, illetve egy rövid videóval

Szergej Brin korábbi nyilatkozata szerint a többi vásárlónak is csak 2014-ig kell várni arra, hogy egy szemüveget szólongatva menedzselhesse életét. A webre feltett demóvideóból kiderül, hogy a kezelés teljes egészében hangalapú lesz, a demóban az “OK glass” paranccsal lehet rávenni a szemüveget, hogy figyelni kezdjen felhasználójára.

Egyes szám első személy

A hangparancsokkal lehet üzenetet írni és küldeni, videót rögzíteni, fényképet készíteni és megosztani azokat, keresést indítani akár szövegre vagyr képre, lehet kérni időjárásjelentést és a legkönnyebben megemészthető funkció, a navigáció is elérhető lesz. A felhasználói élmény, főleg a kezdeti fejlesztői prototípus esetében, biztosan nem lesz olyan finom és könnyed mint a megjelent lifestyle videóban, ahol a GoPro Hero extrémsportolóknak, filmeseknek és riportereknek szánt kamerájának promóciós videóiból ismerős nézetből láthatjuk a Glass használatát.

A videó azt az érzetet próbálja átadni, milyen lesz viselni a szemüveget, úgy élni, hogy a valóság mellé a jobb felső sarokban egy digitális interfészt is kapunk. Mivel a szemüveggel rögzíteni és megosztani is lehet, ezért a következő évek alapértelmezett nézőpontját is köszönhetjük, a webre ömleni fognak a szemmagasságból, fejmozgással zavart mozgóképek a szemüvegekről és az azt utánzó médiumokból. A Google szerénység nélkül a Windows 95 start menüjének jelentőségéhez hasonlítja a Glass interfészt.

A videóból kiderül, hogy a Glass első iterációja még messze áll a Terminátor-filmekben látható UI-tól, tehát nem tölti ki a látóteret, sőt az alapvető látómezőn kívül kap helyet a felhasználói felület. Ez azért fontos, mert így kevésbé zavaró bármilyen tartalom, koncentrálni kell ahhoz, hogy a Glass UI-ra figyeljünk, ami valószínűleg kevésbé sokkoló az emberi agynak, mintha a a teljes látómezőt hamisítaná az eszköz.

A videó tegnapi megjelenését követően nagyon gyorsan reagált az online népművészet is, s többen azt a kontrasztot emelik ki, hogy míg a videóban extrémsportok, hipszter csemegék és gondtalanul boldog pillanatok váltják egymást, addig a valóság, így maga a felhasználói élmény is sokkal lehangolóbb lehet - például ha valakinek az élete unalmas. Az nem kérdéses, hogy a Glass minden idők legszemélyesebb gépi interfésze eddig, viszont számos hátránya is lehet a mindig online “szemnek”.

xA Glasst viselő ember megítélése mindenképp megváltozik, főleg addig, amíg az ilyen eszközök ritkák. Az okostelefon vagy bármilyen számítástechnikai eszköz eddig nem párhuzamos használatra épített, éppen ezért is illetlenség nyomkodni a mobilunkat, miközben valakivel beszélgetünk. A Glass viszont ezen túllép és a mindennapi társas kommunikációba illeszt be egy mesterséges rendszert.

Cyborg

Ennek eredménye, hogy a viselő már kimeríti a “cyborg” fogalmát, tehát a beszélgetés egy képességeit gépekkel javító személlyel történik. Másrészt a jelen lévő többi ember számára a Glass kamerája, illetve a rögzíthetőség lehetősége miatt beindulnak a lámpalázas reflexek. A legtöbben egy fényképező vagy kamera jelenlétében másképp viselkednek, feszültté válnak vagy szerepet játszanak. Ugyan ebben hamar el lehet fáradni, de egy Google Glasst viselő személy biztosan manipulálja környezetét.

Amennyiben a Glass, mint formátum beválik, akkor az egészen megváltoztathatja a személyközi kommunikációt. Ezt a trendet a Futurama nevű rajzfilmsorozat készítői fel is rajzolták az EyePhone című epizódban [2], igaz ott elsősorban az új termékeivel a fogyasztókat elbűvölő Apple-t figurázták.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] http://www.google.com/glass/start/how-to-get-one/
[2] http://www.youtube.com/watch?v=EaHUpWuqNHY
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/49851/google-glass-szemuveg-felulet-ui.html
Író: Dojcsák Dániel (dojcsak.daniel kukac hwsw.hu)
Dátum: 2013. február 21. 15:15
Rovat: high-tech