Szerző: Bodnár Ádám

2013. január 22. 08:13

Notebookvásárlás: a garancia is számít!

Egy notebook vásárlása előtt sok kérdés kerül szóba, a fizikai méretek, a kijelző felbontása vagy a memória mérete mellett azonban általában kevés szó esik a garanciáról, pedig ezen a területen a gyártók kínálata igen nagy szórást mutat, van ahol majdnem 100 ezer forinot kell fizetnünk olyasvalamiért, ami máshol benne van az árban.

Miért számít a garancia?

A mai noteszgépek alaposan integrált eszközök, amelyek kevés számú, ám annál drágább alkatrészből állnak, ezek pedig a végfelhasználó számára még annyira sem cserélhetők mint egy asztali gépnél. Egy olcsóbb otthoni notebook meghibásodása esetén a javítás és a cserealkatrész költségei egy hasonló kategóriás új gép árával vetekedhetnek. Mivel ezeknél a gépeknél a költségtakarékos felépítés fontos szempont, ami többnyire gyengébb minőségű alkatrészeket és kevéssé strapabíró kialakítást jelent, a több évnyi hibátlan működés helyett érdemesebb a minél hosszabb garanciaidőben bízni.

Termelési (vállalati) környezetben használt gépek általában felsőbb kategóriás üzleti modellek, amelyeknek a javításáért is többet szoktak elkérni a szervizek, de a hosszú garancia mellett van egy másik fontos tényező, amit ebben az esetben fontos megvizsgálni: ez a javítás várható ideje. Hiába vásárolt valaki előrelátóan 5 éves kiterjesztett garanciát a munkájához használt noteszgépre, ha azt a gépet külföldön javítják 1 hetes vállalt átfutási idővel, az komoly kiesést jelent - ez alatt az idő alatt határidőkről késhet le, üzleteket veszthet a felhasználó, közvetett és közvetlen anyagi kára keletkezhet a meghibásodás miatt.

Az utóbbi időben, főleg a karácsonyi ünnepek előtt többször is kérdezték szerkesztőségünk tagjait, ezt vagy azt a notebookot érdemes-e megvásárolni. A megcélzott felhasználási területek sokszínűek voltak az otthoni internetezéstől, szövegszerkesztéstől fogva a professzionális videovágásig bezárólag, az általános válaszunk azonban - tekintettel a fentiekre - minden esetben azzal kezdődik, hogy "amelyikre a leghosszabb garancia van". A leghosszabb garancia azonban nem feltétlen jelenti a "legjobbat", minden felhasználónak a saját szokásai és elvárásai alapján érdemes eldöntnie, melyik garanciális konstrukció a számára leginkább megfelelő - véleményünk szerint ez legalább annyira hozzátartozik egy notebookhoz mint a hardverkonfiguráció, a kijelző fényereje vagy éppen a fizikai méretek.

Notebook vásárlása esetén nem csak a költséges javítások elkerülése vagy éppen a későbbi eladhatóság szempontjából érdemes a garanciális feltételekkel foglalkozni, hanem azért is, mert a gyártók nagyon eltérő feltételeket szabnak, amelyek az üzletek polcain vagy a webshopokban található tájékoztatókban nem is mindig szerepelnek részletesen. Ez megnehezíti például két gyártó modelljeinek az összevetését - könnyen lehet, hogy azonos a hardverkonfiguráció, de az egyik géphez 3 év helyszíni, a másikhoz viszont csak 1 év szervizgarancia jár például. Megpróbáltuk kideríteni és összefoglalni, a Magyarországon megvásárolható notebookokhoz milyen garancia- és szervizszolgáltatás érhető el.

Acer

A tajvani vállalat gépeire korábban egységesen 1 év garanciát adott típustól függetlenül, 2012-ben azonban módosította gyakorlatát és elkezdte PC-it többféle konstrukcióval forgalomba hozni. Garanciális szempontból már az Acer is megkülönböztet a kínálatában otthoni és üzleti notebookokat: az otthoni gépek (Aspire, Packard Bell) 2 éves garanciával kerülnek forgalomba, az üzleti modellek és az ultrabookok esetén 3 éves garancia az alap. A vállalati TravelMate család esetében a garancia nem csak a gyártói, hanem a felhasználói hibákra is kiterjed, pélául a leejtésből adódó sérülésekre is.

Azok kedvéért, akik szeretik a nyugodt alvást, a vállalat kínál garanciakiterjesztést is, ezt kizárólag az Acer modellekhez lehet megvásárolni, a gyártó érdekeltségébe tartozó Packard Bell modellekre nem. A kiterjesztett garanciát a laptop megvásárlását követő 360 napon belül lehet megvenni 20-35 ezer forint közötti áron, konstrukciótól függően ezzel akár 5 évre is meghosszabbítható a garanciaperiódus. Meghibásodás esetén a felhasználónak az Acer ügyfélszolgálatát kell felhívnia, ezt követően egyeztetett helyre és időpontban futár megy a gépért, és a szervizbe szállítja - a régiós szervizközpont a csehországi Brnóban van, itt javítanak minden Acer gépet, a vállalat állítása szerint az oda-visszaszállítást is beleértve 5 munkanapon belül. A javítás befejeztével a futár természetesen vissza is szállítja a gépet.

Apple

Noha a világ PC-gyártói közül toronymagasan az Apple rendelkezik a legmagasabb átlagos eladási árral, vagyis a legdrágább gépeket adja el, garancia tekintetében egyáltalán nem kényezteti el a vevőket. Minden Apple noteszgép 1 év garanciával kerül forgalomba, függetlenül attól, hogy a legolcsóbb MacBook Airről vagy a legdrágább MacBook Próról van-e szó. Garanciakiterjesztés külön vásárolható, ennek időtartama legfeljebb 2 év lehet, az ára modelltől függően 78-110 ezer forint jelenleg - ez már akkora összeg, amely komolyan befolyásolhatja a vásárlást és döntés előtt mindenképp érdemes figyelembe venni.

Jó hír azonban, hogy a bővítést az eredeti garancia időtartama alatt bármikor meg lehet vásárolni, vagyis 1 éve van az ügyfélnek eldöntenie, igényli-e a kiterjesztett garanciát. Az így megvett AppleCare világgarancia, vagyis a Föld bármely pontján érvényesíthető, valamint korlátlan telefonos támogatás is jár hozzá. Futárszolgáltatás azonban nincs, a felhasználónak kell bevinnie elromlott gépét egy Apple Retail Store-ba (Magyarországon is egyre több ilyen van) vagy Apple által megbízott szervizbe, ahol rendszerint 5 napon belül "gyógyítják". Helyszíni garancia csak külön support szerződés keretében kérhető, tudta meg lapunk az XMS vezetőjétől, Horváth Andrástól.

ASUS

Az ASUS is megkülönböztet otthoni és üzleti gépeket, előbbiekre 2 év, utóbbiakra (ASUS PRO, B és P család) 3 év garanciát vállal. A garanciaidőn belül a meghibásodott gépekre az ASUS ingyenes háztól-házig futárszolgáltatást biztosít, de a vásárlóknak arra is van lehetőségük, hogy személyesen vigyék el készüléküket a szervizbe. A notebookok javítása Magyarországon történik, a szervizben töltött átlagos idő a cég tájékoztatása szerint még így is 10 nap. Az idén tervez helyszíni garanciát bevezetni a cég üzleti modelljeihez, azaz a technikus ki fog szállni a vásárló által megadott címre és ott javítja meg a gépet - amennyiben ez nem sikerül, csak akkor szállítja szervizbe.

Garanciakiterjesztés az ASUS gépeire is vásárolható, azonban még ezzel együtt sem lehet egy laptopot 3 éven túl garanciálissá tenni. A garanciakiterjesztést a gép vásárlását követő 1 éven belül kell megvásárolni és beregisztrálni, utóbbi elengedhetetlen, e nélkül a kiterjesztett garancia nem érvényes. A garancia érvényességének ellenőrzéséhez elegendő a gyári szám, de a garancia lejárathoz közeledő notebookok esetén az ASUS szokta a számla másolatát is kérni, amennyiben ez nem áll rendelkezésre (pl. ajándékba kapott gép), a kitöltött garanciajegyre van szükség. Az ASUS kapcsán érdemes kiemelni, hogy a többi gyártó gyakorlatától eltérően az üzleti gépeknél az akkumulátorra is 3 év garanciát vállal - a lakossági modellek esetén azonban ez továbbra is csak 1 év.

Dell

A kimondottan a vállalati szektorban erős Dell 2011-ben még minden noteszgépét 3 év helyszíni garanciával árusította Magyarországon, azonban tavaly kénytelen volt visszatérni a konstrukciók szegmentálásához, mivel a legolcsóbb otthoni modellek nem bírták egyszerre a dollár árfolyamának változását és a helyszíni garancia költségét - tudta meg lapunk. Így az otthoni modellek most 3 év szervizgaranciával kerülnek forgalomba, az üzleti modellek (Latitude, Vostro), valamint az XPS-ek esetén pedig legalább 3 év helyszíni garanciát biztosít a gyártó. A meghibásodott lakossági kategóriás notebookot (Inspiron) a felhasználónak a kereskedőhöz, vagy a Dell ügyfélszolgálata által felsorolt szervizpartnerhez kell elszállítani, ilyenből több is van az országban, tehát itt a cég nem küld és fizet futárt.

Kiterjesztés természetesen vásárolható, ezzel maximum 5 évre terjeszthető ki a garanciaperiódus. A hosszabbítást bármikor meg lehet vásárolni az eredeti garancia ideje alatt, vagyis a vásárlást követő 3 éven belül. A Dell gépekkel a külföldi utazás sem probléma garanciális szempontból, de az ügyfélszolgálaton érdemes jelezni, ha hosszabb időre külföldre indulunk a géppel, hogy az adott ország szervize logisztikailag fel tudjon készülni egy szervizeseményre - ellenkező esetben is megjavítja a Dell a gépet külföldön, de az alkatrészek esetleges szállítása miatt ez 1-2 nappal tovább tarthat.

HP

A HP-nál is van különbség otthoni és vállalati kategóriás gép között, az otthoni gépekre modelltől függően 1 vagy 2 év szervizgaranciát vállal a cég, ezek meghibásodása esetén a garanciaidőn belül futárt küld értük a cég, aki a javított gépet vissza is szállítja, általában 5 napon belül. Az üzleti notebookok esetén 1 vagy 3 év a garancia időtartama, amelyet akár 5 évre is lehet bővíteni az ún. Care Packek segítségével, illetve a garanciális események körébe be lehet vonni felárért a felhasználó hibájából adódó eseteket is (pl. leejtés). Az üzleti gépeket a felhasználónak kell a szervizbe vinnie, de lehetőség van felárért helyszíni garancia vásárlására is, ekkor a javítást az ügyfél telephelyén, lakhelyén kísérli meg a technikus.

A garanciakiterjesztést az eredeti garanciaperiódus ideje alatt bármikor meg lehet vásárolni és regisztrálni. Otthoni gépekre bruttó 8-14 ezer forint körül van az ára 2 év extra garanciának, az üzleti gépek esetében 20 ezer forint közeli az ára, de  a HP-nál gyakran vannak akciók, amikor ingyen adják ezeket, tudta meg a HWSW.  A HP esetén elég a gép sorozatszáma a garanciális ügyintézéshez, de ettől függetlenül érdemes megőrizni a számlát és a garanciajegyet, mivel a garancia ideje itt is a gyártáskor indul el automatikusan - az előbbi dokumentumok birtokában igazolható a vásárlás ideje és a garancia tényleges kezdete.

Lenovo

A Lenovónál alapvetően elkülönül az otthoni Idea sorozatú modellek és a vállalati ThinkPadek garanciája és javítása, de még az Idea modellek esetén sem egységes a konstrukció. Az IdeaPad G580 és G585 típusnál a Celeron, Pentium Dual Core és az AMD Brazos processzoros gépek 1 év gyártói garanciával és 1 év jótállással kerülnek forgalomba - utóbbi csak akkor vehető igénybe, ha magánszemély a vevő. Ugyanezek a gépek Intel Core vagy AMD A-sorozatú processzorral már 2 év gyártói garanciával érkeznek. Az IdeaPad U és S szériás notebookok 2 év garanciával kaphatók, az IdeaPad Z, Y és Yoga szériás notebookok viszont már 3 év gyártói garanciával érkeznek. Idea termékeknél a garancia legfeljebb 3 évre terjeszthető ki. Meghibásodás esetén az ügyféllel megbeszélt helyről futárszolgálat szállítja el a gépet a lengyelországi szervizbe, ahol átlagosan 3 napot vesz igénybe a javítás, majd még egy napot a visszaszállítás.

A klasszikus nagyvállalati ThinkPad notebookok (X, T, L, W sorozat) garanciája 5 évre bővíthető, de alapból 3 év "carry-in", vagyis itt az ügyfélnek kell az általa kiválasztott szervizbe juttatni a gépet. A kis- és középvállalatoknak szánt ThinkPad Edge szériás notebookok 1 év garanciával érkeznek, amelyek 2 vagy 3 évre bővíthetőek, IdeaPad B szériás notebookok pedig 2 évvel jönnek, ami 3 évre bővíthető. Vállalati ügyfelek az általuk választott partnereiktől vásárolhatnak, egyéni felhasználók pedig a Lenovo termékeket forgalmazó boltoktól vehetnek kiterjesztést, ezek ára modelltől, típustól és időszaktól függően változik.

Az óvatosak (vagy pont az óvatlanok?) kedvéért létezik egy Lenovo Accidental Damage Protection (ADP) nevű garancia is, amely az ügyfél által okozott hibák (leejtés által okozott burkolatrepedés, kijelzőtörés, túláram miatt történő zárlat, vagy a gépbe került folyadék által okozott kár) javítását fedezi. Ezt külön lehet megvásárolni, az ára modelltől függ és más garanciakiterjesztéssel együtt is megvehető, emiatt a költsége nagyon széles skálán mozog - egy IdeaPadhez 2 évre már 12 ezer forintért megvehető, de egy ThinkPadhez 4 év helyszíni garanciával együtt a 4 éves Accidental Damage Protection már 86 ezer forintba kerül például.

Fontos tudni, hogy a Lenovo gépek esetén a gyártás után legkésőbb 3 hónappal automatikusan elindul a garanciaidő. Ha a gyártás és az értékesítés között ennél több idő telt el, akkor feltétlenül szükséges, hogy az ügyfél megőrizze a számláját és a garanciajegyét, hiszen ezeknek a birtokában a rendszerben történő garancialejárat után is garanciális lesz a gép. Ezen a linken a sorozatszám alapján bárki ellenőrizheti, meddig garanciális a notebookja. Fontos még azt is kiemelni, hogy Think termékeknél a garanciajegyen feltüntetett szervizben töltött napok számával megnövekedik a garancia tartama.

Külföldi utazás a Lenovónál sem probléma, Idea termékeknél ugyanúgy a call centeren keresztül kell bejelenteni a hibát, az elszállítás és javítás menete azonos. Think termékekre is nemzetközi garancia van, bármely olyan országban javítják a gépeket, ahol van hivatalos Lenovo szervizpartner.

Samsung

Az utóbbi időben a magyar piacon is egyre több noteszgépet értékesít a Samsung, amelyek  alapesetben 2 év garanciával kerülnek forgalomba, amelyből 1 év nemzetközi, a második viszont csak itthon érvényesíthető, de az üzleti gépek esetén akár 5 éves garanciaperiódus is választható - ezt egyedi szerződés szabályozza. Kiterjesztett garancia vásárolható, ezzel 1-3 évvel meghosszabbítható a garancia ideje, legfeljebb 5 évre, ennek ára gépenként 10 ezer forinttól kezdődik, tudta meg a HWSW.

Ha egy Samsung notebook a garanciális időszak alatt meghibásodna, a bejelentést követően a vállalat futárt küld érte és a szervizbe szállítja. A vállalat magyarországi szervizhálózattal dolgozik és igyekszik minden gépet 1 nap alatt megjavítani, vagyis jó esetben csak 3 napig kell nélkülözni, mire a futár megjavítva visszaszolgáltatja. A szolgáltatás igénybevételéhez az ügyfélnek rendelkeznie kell a készülék vásárlását igazoló számlával és a kereskedő által kitöltött és lebélyegzett, érvényes jótállási jeggyel. A "prémium" kategóriás Samsung notebookok (Series 7, 9, QX510, QX511) esetén lehetőség van helyszíni javítást is kérni, a technikus ebben az esetben házhoz jön és csak akkor szállítja el a gépet, ha a helyszíni javítási kísérlet nem volt eredményes.

Sony

Az Apple-hez hasonlóan a Sony sem tesz különbséget otthoni és üzleti notebookok között garanciális szempontból, de a japán vállalat legalább 2 évet vállal egységesen minden gépére. Esetleges meghibásodás esetén a tulajdonos online vagy telefonon veheti fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, ahol a szériaszám alapján kap segítséget, számla vagy garanciajegy az ügyintézéshez nem, csak a garancia aktiválásához szükséges. A Sony futárt küld az elromlott gépért és a megjavított masinát futár hozzá házhoz, a javítás Prágában történik és átlagosan 5 munkanap telik el, mire az ügyfél visszakapja a gépét. Helyszíni garanciával kapcsolatos kérdésre a vállalattól azt az információt kaptuk, hogy az indulásának ideje még nem eldöntött.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A garancia a Sony gépei esetén is kiterjeszthető, a hosszabbítás Sony Centerekben és más kiskeskedelmi csatornában is vásárolható, az ára függ a terméktől és az értékesítési helytől is. A SerVIPlus keretében akár 5 évre is kiterjeszthető a garancia időtartama, ezt azonban a termék vásárlásától számított 3 hónapon belül meg kell vásárolni a cég weboldala szerint.

Toshiba

Az ABC-ben az utolsó a gyártók közül a Toshiba, de a japán vállalat garanciális feltételei talán a legkiterjedtebbek, legalábbis ami a hazai kínálatot illeti. A lakossági notebookokra 2 év, az üzleti modellekre pedig 3 év garanciát ad a Toshiba alapból, minden esetben futár megy az elromlott gépért és a javítás befejeztével vissza is viszi, ez általában egy hetet vesz igénybe. A javítás magyarországi szervizekben történik, a cégnek 3 szervize van, a javítás állapotát a munkalap száma vagy a gép gyári száma alapján online nyomon is követhető. Idén március 31-ig minden új Toshiba noteszhez egy év ajándék "No Problem" garanciát is ad a cég, ez a véletlen sérülések esetén térítésmentes javítást, lopás esetén cserekészüléket biztosít. A háttértár meghibásodása esetén a No Problem konstrukció keretében a Toshiba állja az adat-visszaállítás költségeit is.

A garancia többféleképp kiterjeszthető. A gép típusától függően 10-20 ezer forintba kerülő kiterjesztés nem csak megnöveli az időtartamát, hanem nemzetközivé is teszi a garanciát, emellett lehetőség van helyszíni garanciává változtatni az eredeti konstrukciót. A No Problem garancia is kiterjeszthető, érvényességi ideje a laptop megvásárlásától számított 4 év lehet legfeljebb, ennek az ára 15-60 ezer forint között van. A vállalatnál emellett lehetőség van külön adat-visszaállítás garanciát is vásárolni.

Vásárlás után érdemes a Toshiba noteszeket regisztrálni, ellenkező esetben itt is a gyártás dátumától kezd ketyegni a garancia időtartama - ennek főképp akkor lehet jelentősége, ha a "beragadt" készletből vásárolunk, vagy valamilyen kifutó modellt veszünk meg, nagy kedvezménnyel. Ha valaki nem regisztrálta a noteszét,a számlával és garanciajeggyel igazolni kell a szerviz felé a vásárlás idejét - ezen a weboldalon egyébként bárki ellenőrizheti gyári szám alapján, meddig érvényes Toshiba notebookjának a garanciája, illetve olyan információkat is megtekinthet, hogy például milyen gyári számú alkatrészek kerültek bele. Lopott Toshiba laptopot itt lehet regisztrálni, ezt követően a felhasználó értesítést kap arról, ha a gépet bármely Toshiba szervizben javításra leadták, így megindulhat a rendőrségi eljárás.

Összegzés

A fentiekből is látható, hogy mennyire eltérően állnak a garanciális kérdésekhez a komoly vállalati hagyományokkal rendelkező cégek (pl. Dell, HP, Lenovo) és a kifejezetten lakosságra koncentráló notebookgyártók (pl. Apple, Sony). Ugyanakkor az is látszik, hogy akár egy cégen belül is mennyire más feltételek vonatkoznak egy otthoni és egy üzleti notebookra. Vásárlás, konkrét modell kiválasztása előtt érdemes tehát alaposan megvizsgálni a garanciális feltételeket és a különféle kiterjesztések elérhetőségét, árát figyelembe venni, így pontosabb képet kaphatunk, valójában mennyire jó is egy ajánlat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról