Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 17. 15:21

Átszervez és megújul a hazai Dell

Itthon is érezhető már a Dell globális irányváltása, a profitábilis szegmensekre való összpontosítás. Ennek keretében látványosan zsugorodnak a konzumer PC-k eladásai, de látványos ütemben futnak fel a vállalati megrendelések.

Volumen helyett profit?

Ahogy a globális Dell, úgy a magyarországi szervezet is fokozatosan elfordul a rendkívül vékony profittartalommal rendelkező, olcsó konzumer noteszgépek piacától - mondta el egy mai beszélgetésen David Spruyt, a Közép-Európáért felelős régiós vezetője. Helyette a teljeskörű megoldás részeként szállítható vállalati PC-kre fókuszál, a lakossági szegmensben pedig a drágább, magasabb haszonkulccsal rendelkező termékek kerülnek a középpontba. Az elmúlt néhány évben a termékportfólió és a marketingstratégia átalakítása is ebbe az irányba mutatott - a 2012-es év azonban drasztikus fordulatot hozott.

Kiragadott példa: a harmadik negyedévben (az előző év hasonló időszakához képest) negyedére esett vissza Magyarországon a lakossági noteszgépek eladása, A válság miatt a teljes piac is negyedével olvadt, a Dell azonban még a versenytársaknál is jobban szenvedett, egyrészt az olcsóbb gépek piacáról korábban megkezdett fokozatos kivonulásnak, másrészt a pont tavaly tél óta szárnyaló dollárnak betudhatóan - a gépek ára csak emiatt mintegy 20 százalékkal megnőtt, még úgy is, hogy a gyártó az áremelkedés egy részét benyelte. Ennek köszönhető, hogy a 2011-es harmadik negyedév és az idei harmadik negyedév között az eladott konzumer noteszek száma 17 ezerről 4300-ra olvadt a cégnél.

A szervertermékek dolgában igen vegyes kép alakult ki a helyi piacon, az egyutas kiszolgálók piacát a kisvállalati HP mikroszerverek abszolút dominálják, a Dell saját elmondása szerint nem is kíván e szegmens után menni, estek is az eladásaik 48 százalékkal. A kétutas szerverek között azonban sikerült valódi áttörést elérni és meghatszorozni az eladásokat, amivel a Dell már a piac 36,9 százalékát tudja magáénak, szorosan loholva a HP mögött. Bevétel szempontjából a váltás egyébként nem bizonyult hibásnak, a cég saját adatai szerint a bevétel a PC-k visszaesése ellenére 2011-ról 2012-re 5-10 százalékkal emelkedett.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A stratégiaváltás a hazai Dellnél is alapos átalakuláshoz vezet, egységessé válik a cég hazai értékesítőcsapata. Ez azt jelenti, hogy egyetlen kapcsolattartón keresztül megrendelheti a disztribútor a konzumer és a vállalati termékeket is és a pénzügyi eredményről is egységes beszámoló készül, így elkerülhető a különböző ágazatok egymás elleni küzdelme is.

Nem akarnak új HP lenni

A legfrissebb belsős információk szerint a Dell azon töri a fejét, hogy kivonul a tőzsdéről. A mai sajtótájékoztatón a cég illetékesei elmondták, hogy erről semmilyen belső kommunikációt nem kaptak, így természetesen az értesülést nem kommentálják.

Ebből lett elege Michael Dellnek?

A HWSW információi szerint ugyanakkor a Dell nagyon komolyan gondolja a tőzsdei kivonulást, ennek hátterében a korábban emlegetett befektetői nyomás áll. A cég évek óta megkezdett fokozatos profilváltása ugyanis igen hullámzó pénzügyi teljesítményhez vezetett, ahogy a zsugorodó PC-gyártás kieső bevételeit az egyéb szegmensek csak néha tudták pótolni - ami a rövid távú eredményeket figyelő tőzsdén nem aratott sikert. A Wall Street nyomása alól kikerülve azonban a cég kitolhatja a horizontot és a következő negyedév helyett több éves távlatban is gondolkozhat és létrehozhatja a jövőbeni növekedés (és profittermelés) alapjait.

A Dell egyébként most sem sikertelen, a "felnőttkorba" lépő vállalati ágazatok, mint a tárolók, hálózat, szolgáltatások vastag profitot termelnek és növekednek is, ezt azonban elfedi a PC-piac évek óta tartó gyengélkedése. Információink szerint ennek ellenére a PC-kről (vagy egyéb üzletágakról) a Dellnek esze ágában sincs lemondani, a tőzsde árgus szemei elől menekülve sem terveznek nagy eladást.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról