Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 16. 11:38

Újraosztja a lapokat a Facebook keresője

Napok óta zsong a web, sokan azt találgatták, hogy mit jelent be a Facebook soron következő fejlesztői konferenciáján. Megint várták a Facebook-mobilt, esetleg egy új felületű mobilos klienst, új hirdetési megoldásokat és sok egyéb mást, de arra senki nem tippelt, hogy a Facebook a Google hazai pályájára merészkedik és teljes értékű keresőt indít.

A Facebook jelenleg több mint 1 milliárd aktív felhasználót tudhat magáénak, ezek az emberek 240 milliárd fotót töltöttek fel, megszámlálhatatlan lájkot, kommentet, megosztást hagytak a rendszerben, de egészen idáig ezt az egyébként a teljes webet átszövő adatbázist a Facebook szinte semmire nem használta. Óriási lyuk tátongott a Facebook platformban, a legnagyobb kritikák alapja többnyire a Facebook önkényes rendezési elvei voltak, illetve az, hogy a közösségi platform mindent elnyel, s a felhasználók csak hajszálvékony szeleteket kapnak a tartalomból. Nem volt rendes keresője, egészen mostanáig.

Facebook kereső, végre!

A jelenleg elérhető kereső viccnek is rossz, még az iWiW is korrektebb megoldással rendelkezik a felhasználók és a tartalmak felkutatására. A Facebook látszólag árván hagyta hosszú évekig ezt a területet, de mostanra változott a helyzet. A bemutató ugyan nem jelenti azonnal az élesítést, csak kevés számú szerencsés kezdheti kipróbálni a Facebook Graph Search nevű csodát, így nehéz megmondani, hogy sikeres termékkel jelent-e meg a közösségi szolgáltató, vagy ugyanolyan bukdácsolást nézhetünk végig, mint amit a Google csinált a Plusszal, vagy amit az Apple a térképpel.

Az amerikai szaksajtó szerint ezzel a lépéssel a Facebook az új Yahoo!, ami a 2000-es évek elejére utaló jelző, egy olyan korszakra, amikor a Google is még csak ébredezett. A bemutatóból tisztán látszik, hogy a Facebook nem csak a saját belső tartalmait indexeli és teszi kereshetővé, hanem a Social Graph által beszőtt teljes webet használja arra, hogy a felhasználók egyértelmű vagy akár homályos kérdéseire eredményeket adjon.

Fejlődik a web: statikus, közösségi, szemantikus, prediktív

Eközben a Google önmaga is egy vedlési folyamat kellős közepén van, hiszen a teljesen statisztikai alapú keresési folyamat helyett egy személyreszabott, intelligens algoritmusokkal támogatott, valódi relevanciákat kereső, sőt, sok esetben prediktív termékké alakul át. A Google+ és a Google Now tisztán mutatja az irányt, de a Google számára feladat az, hogy a több mint 10 éves terméket alakítsa át, míg a Facebook esetében egy tiszta, “zöldmezős” fejlesztésről van szó, ahol ugyan kevesebb a tapasztalat, de nem kell kompromisszumokat sem kötni, nem kell korábbi megoldásokat változatlanul átemelni, hogy a felhasználók ne zavarodjanak össze. A Facebook számára a keresés egyértelműen egy harmadik, nagyon erős láb, ami felhasználói élményben, praktikusságban és monetizációs képességben is nagyon jelentős előrelépés.

Mark Zuckerberg a tegnapi bejelentéskor nagyon óvatosan fogalmazott, a termék még egy korai fejlesztési szakaszában áll, bétaként működik, nem érdemes arra számítani, hogy heteken belül a Facebook megváltja az online világot. Az viszont nyilvánvaló, hogy a Facebook jogot formál a vezető, domináns webes vállalat címre, amit az eddig is meglévő társas kapcsolatok kezelése, kommunikációs csatornák nyújtása mellett azzal egészít ki, hogy a felhasználókról épített profilt aktívan használva ad egy webes keresőt.

Buta frázisokból okos találatok

A példák között már nem is azt emeli ki a Facebook, hogy rákereshetünk egy síterep nevére, hanem arra büszke, hogy a felhasználó megtudhatja, kik “a cégnél dolgozó kollégák, akik szeretnek síelni”. A legjobb hamburger nyomában járva az általunk ismert emberek élményei közül lehet szemezgetni. Saját hálózatukból az emberek kereshetnek fotókra, ételekre, zenékre, hírekre, írásokra, bármilyen tartalomra, szolgáltatásra, termékre. Zuckerberg szerint a Graph Search nem egyenlő a webkereséssel. A demóból kiderül, hogy a Facebook a saját adatbázisára fogad, ami ugyan jelentősen kisebb, mint a Google által vizsgált szabad web, mégis az egymilliárd felhasználót több mint 1 billió kapcsolat köti össze, a státuszfrissítések, megosztások, lájkok, címkék, kommentek és egyéb metaadatok száma pedig több mint elegendő ahhoz, hogy a nép számára értékes keresési eredmények szülessenek.

Zuckerberg azt mondja, hogy a Facebook nem kíván professzionális keresőeszközt alkotni, ebben nem akar a Google-lel versenyezni. Valójában pontosan azt csinálja, mint amit a Google tett a Microsofttal, amikor a teljes értékű Office csomag helyett adott egy kevesebb funkciót ismerő, de kényelmesebb és barátságosabb Gmailt, Docs-ot, Spreadsheetet: a tömegek igényeit fogja kielégíteni a Facebook Graph Search, ami egy teljesen érthető törekvés, figyelembe véve, hogy a társadalom egy része számára az internetet egyébként is a Facebook jelenti. Nem szabad elfelejteni, hogy a viszonylag új felhasználók számára az e-mail nem jelent semmit, a fotóalbum sem a Picasán van, checkinelni is a Places-ben tanultak. Az egymilliárd felhasználó jelentős része nem tud és nem is akar egy keresésben kapcsolókat és paramétereket használni.

A Graph Search egyszerű nyelvet használ, ebben hasonló a Sirihez, csak egyelőre írással vezérelhető, nem pedig hanggal. A Facebook számára a kihívás, hogy ezt olyan kényelmessé, könnyűvé és hatékonnyá tegye, hogy a tömegek csak akkor menjenek a Google-re, ha a közösségi keresés kudarcot vallott. Ha ez sikerül, akkor a Facebook végre eléri, hogy valódi web portál legyen, a netezés kiindulópontja, s ekkor válik igazzá a hasonlítás a Yahoo!-val. Ez pedig a hirdetési bevételben is sokat jelent.

Ha információkeresésnél a Google második lenne, ha szakmai keresésnél a LinkedIn második lenne, ha fotókat már nem a Flickr-en keresnének az amerikaiak sem, ha a geolokációs funkcióban a Facebook megelőzné a Foursquare-t, Yelpet és Tripadvisort, akkor a webes keresési és média piacon egy egészen új szituáció állna elő. Ez persze egyelőre csak egy lehetőség, a megvalósuláshoz kell, hogy a Graph Search úgy működjön, ahogy azt a bemutató ígéri, illetve mire ez megvalósul, addigra a Google is lépni fog néhányat a keresési megoldásaiban, illetve az Android elterjedtségében is. Kemény csatákra számíthatunk.

Jöhet a bevétel

Üzletileg ez sokat hozhat a cégnek, ha valaki lát fantáziát az új képességekben, akkor most érdemes lehet részvényeket vásárolnia, hiszen a jelenlegi árfolyam erős csalódottságot tükröz a Facebook jövedelemteremtő képességében. Az elmúlt évben a cég látszólag semmit nem csinált, érdemi változás nem történt, továbbra is aprópénznek látszik a bevétele ahhoz képest, hogy 1 milliárd felhasználó van kerítésen belül, s közművé vált világszerte a Facebook.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A keresővel viszont egy olyan területre lép be, ami bizonyítottan jól működik. A Google az évi 40 milliárd dolláros árbevételének jelentős részét a keresőn belüli hirdetések értékesítéséből szerzi. Az eMarketer szerint 2012-ben a piac 75 százalékát birtokolta a Google, teszi mindezt egy 230 millió site-ot és 30 billió egyedi weboldalt indexelő szolgáltatás révén, amiből éppen a Facebook szinte az egyetlen érdekes forrás, ami hiányzik.

Zuckerberg nem jelentett be semmilyen üzleti terméket egyelőre, ami a Graph Search-höz kapcsolódik, illetve a funkció kezdetben nem lesz elérhető, csak asztali böngészős környezetben sem, pedig havi 600 millióan már mobilon keresztül is elérik a közösségi oldalt. Ennek ellenére teljesen biztos, hogy a Facebook a kereséseken keresztül érdemben tudja növelni a bevételeit. “Idővel ez potenciális üzletet jelent, de jelenleg teljesen a felhasználói élmény építésére fókuszálunk” - mondta Mark Zuckerberg a tegnapi eseményen.

A hirdetők számára a Facebook jelenleg láthatóságot kínál, pénzért felületet, az üzeneteket nyomatékosabban lehet elhelyezni. A kereső megjelenésével viszont közvetlenebb, hatékonyabb kommunikációt, valódi eladásokat lehet generálni és nem csak márkát építeni, kampányokat támogatni, közönséget szervezni. A Facebook valós alternatívája lehet a Google hirdetéseknek, a már most is erős jelenlétet fenntartó cégeknek érdemes felkészülni erre a paradigmaváltásra 6-12 hónapon belül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról