Szerző: Dojcsák Dániel

2012. december 27. 11:06

A karácsony kiütötte a Netflixet

December 24-én hosszú órákra elérhetetlen volt az Egyesült Államok legnépszerűbb online videotékája, a Netflix. A problémát a Netflix alapjait szolgáltató Amazon Web Services szolgáltatáskieséses okozta.

Ahogyan Magyarországon, úgy a világ más pontjain is a karácsony sok családnál közös tévézést jelent. Csakhogy, amíg nálunk az antennás és kábeles előfizetések végpontjait járatják csúcsra a népek, addig az Egyesült Államokban már rengetegen hanyagolják a lineáris adást és on-demand szolgáltatásokat vesznek igénybe. Lehetőség szerint HD minőségben.

Egynapos leállás

Az USA-ban 2012. december 24. a legnépszerűbb online videoszolgáltatás, a Netflix esetében egy komoly, közel egész napos kieséssel telt. Nyugati-parti idő szerint hétfő délután 12:30-kor leállt a Netflix és csak este 11-re sikerült részlegesen helyreállítani, a normális üzem pedig csak kedd reggel 8-ra állt vissza. A Netflix online videotékának világszerte mintegy 30 millió előfizetője van, ezek közül 27 millió amerikai vagy kanadai, tehát majdnem minden ügyfelet érintett a leállás - a cég nem közölte, hány videonézési kísérlet hiúsult meg a leállás miatt.

Leállás RTL-módra

A magyarországi RTL Most ezt kevésbé elegánsan úgy oldja meg, hogy egyszerűen nem szolgál ki senkit egy bizonyos lekérésszám felett, hanem kódolt hibaüzenetekkel vagy egyszerű fekete képernyővel szoktatja vissza az embereket a lineáris adásra. A Netflix azonban nem egy analóg szolgáltató webes nyúlványa, ahol elfogadható, ha minden nap este, főműsoridő alatt akadozik a szolgáltatás.

A Netflix a szolgáltatásának alapját adó Amazont hibáztatja, az Amazon pedig a gyors vizsgálat eredményeképp azt állítja, hogy a cloudszolgáltatásában az “Elastic Load Balancing” rendszer mondott csődöt, amelynek a feladata a terhelést szétosztása. Hivatalos magyarázat vagy nyilatkozat ugyan nincs, de az Amazon által említett részletekből úgy tűnik, hogy az észak-virginiai adatközpont adta fel a harcot. Néhányan azt is jelezték, hogy nem csak a Netflix, de az Amazon saját cloudalapú streamingszolgáltatása az Amazon Prime is leállt ugyanabban az időszakban.

Észrevesszük és fáj

Az amerikai lapok és közösségi oldalakat elárasztották a leállással kapcsolatos hírek - a probléma mégis arra mutat rá, hogy az emberek ma már nagy tömegben használják a cloudot, illetve a ráépülő szolgáltatásokat. Ahogyan egyre több hétköznapi eszköz, kiegészítő, sőt, ma néha már az autók is online szolgáltatásoktól függenek, úgy a felhasználók is egyre kevéssé tolerálják a kieséseket. 10 évvel ezelőtt, ha egy weboldal nem működött 1-2 napig, az szinte senkit nem zavart, de ha ma leállna például a Google, akkor világszerte körülbelül 1 milliárd ember maradna kereső, levelek, térkép vagy más szolgáltatás nélkül. Legtöbbször extrém időjárási körülmények miatt vannak kimaradások, illetve rosszul elvégzett szervizfeladatok miatt állnak le rendszerek, de a követekező években felkészülhetünk arra is, hogy a csúcsidőszakokban a túlzott használat miatt is egyre többször válnak majd elérhetetlenné szolgáltatások.

A mostani karácsonyi leállás kapcsán a Netflix közölte, a rendszerébe többszörös redundancia van építve, földrajzilag is egymást átfedő zónák vannak, tehát, ha valahol hiba lép fel, akkor több másik zóna át tudja venni a feladatokat. A Netflix saját bevallása szerint a szükségesnél sokkal több pénzt költ a kapacitásokra, így a szokatlanul nagy forgalmi csúcsok is kevésbé valószínű, hogy leállásba vagy lassulásba torkollnak.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az Amazon cloudszolgáltatása egészen gyakran szerepel a hírekben. Az említett két eseten túl múlt hónapban a Reddit, Foursquare és a Heroku is leállt rövidebb-hosszabb időre az Amazon miatt. Az esetet a szolgáltató egyszerűen a tárhelyein bekövetkezett “teljesítménycsökkenésként” aposztrofálta. Ugyanitt júniusban egy vihar csapott le és villámkárok miatt állt le a Netflix, az Instagram és a Pinterest több másik szolgáltatással együtt órákra.

Az Amazon néhány napon belülre ígért alapos magyarázatot és leírást a karácsonyi leállással kapcsolatban, illetve dolgozik azon, hogy ne forduljon elő még egyszer tömeges leállás. Az Amazon számára azért is fontos az alapos vizsgálat és a részletes tájékoztatás, mert szinte az összes népszerű webes szolgáltatás nála fut. A hat évvel ezelőtt “hobbiprojektként” indított Amazon Web Services mára 1 milliárd dolláros árbevételt hoz a cégnek, és a közvetlen bevételkiesésen kívül az is hátrányosan érinti, ha a jövő startupjai, szolgáltatói nem bíznának benne. A konkurensek egyre többen vannak, infrastruktúraszolgáltatást kínál újabban a Google és a HP is, valamint az eredetileg platformfelhőként indult Windows Azure-ön is futtathatók már perzisztens virtuális gépek.

Senki nem megy sehová

Persze túlzás lenne azt állítani, hogy egy-egy ilyen leállás miatt bármelyik cég megszakítná a kapcsolatát az Amazonnal, ahogyan az is valószínűtlen, hogy a Netflix felhasználók közül bárki felmondaná az előfizetését amiatt, hogy volt egy átmeneti kimaradás. A megoldás valószínűleg az lesz, hogy a cégek, amiknek fontos a kritikus rendelkezésre állás, azok extra díjakat fizetnek majd, nagyobb rendszereket telepítenek. Viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy a jelenlegi üzleti modellek mellett inkább a takarékosabb, de kevésbé megbízhatóbb megoldások népszerűek, az Amazon sikere éppen abban rejlik, hogy nagyon olcsó, ami mellett egy-egy leállás még bele is fér minden félnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról