Szerző: Dojcsák Dániel

2012. december 7. 07:55

LeWeb: A platformok ereje garantálja az appok sikerét

A közösségi hálózatok szép lassan lefolynak a hétköznapi élet minden színterére. Habár a Google erőlteti magáról azt a képet, hogy az ő internet szövete, de valójában a Facebook kezd univerzális kötőanyaggá válni. Ez a hatás pedig önmagát erősíti minden egyes újabb sikeres alkalmazással, ami a meglódul a Facebook hátán.

A Facebook platform partnerkapcsolatokért felelős igazgatója, Justin Osofsky a párizsi LeWeb konferencián izgalmas statisztikákat mutatott be egy panelbeszélgetésen, rávilágítva arra, hogy annak ellenére, hogy pénzügyi szempontból kevéssé releváns mobilon történnek a fontos fordulatok. A LeWeb konferencián elhangzó adatok közül az egyik legfontosabb, hogy már több mint 200 ezer Android és iPhone alkalmazás használ Facebook-integrációt valamilyen szinten. Az iTunes toplistáján a legkeresettebb alkalmazások között 10-ből 9-nél jelen van a Facebook és a top 400 iOS alkalmazás 45 százaléka a Facebook SDK-t is használja. Megfordítva a vizsgálatot, a Facebook alkalmazások között, amik teljes Timeline-integrációt használnak, több mint 350 olyan van, aminek aktív felhasználói száma meghaladja a havi 1 milliót.

Ugyan a Facebook még nem tudta igazán profitábilissá fordítani ezeket a kapcsolatokat, de erős szimbiózis alakult ki a közösségi hálózat és a közösségi funkciókat is beépíteni akaró alkalmazások fejlesztői között. A Facebook nem felejtette el mantrázni, hogy az Open Graph integrációt használó mobilos és webes alkalmazások sokkal sikeresebbek és az Open Graph nem csak a Facebook számára szolgál értékes adatforrásként, de a fejlesztők számára is egy kényelmes kifelé mutató kommunikációs csatorna az appjukból.

Shazam: A közösség a legjobb reklámtábla

A konferencián tartott Facebook panelbeszélgetésnek ezúttal három vendége volt, mindhárom saját területén sikeres, jól ismert szolgáltatás. Jason Titus, a zenefelismerésről ismert Shazam vezetője arról tudott beszámolni, hogy az Open Graph integrálását követően 47 százalékkal nőtt a Facebook-kapcsolódások száma. A felhasználók már nem csak egy önálló appként használják a Shazamot, hanem ezen keresztül ajánlanak muzsikát másoknak, illetve saját zenei kíváncsiságukat is a Shazammal elégítik ki.

Jason Titus elmondta,hogy az alaptevékenység, a zenefelismerés továbbra is a koncepció középpontjában áll, de az üzleti modell az ajánláson és zenevásárláson alapszik. A zenék felismerése után számtalan dolgot kínál a Shazam, lehet például címkézni a számokat, s a tapasztalatok szerint, ha valaki a fejlett funkciók egyikét használja, akkor nagyon valószínű, hogy  vásárolni is fog. A Shazam számára fontos, hogy a közösségi térben látható legyen, illetve egyfajta közműként álljon a felhasználók rendelkezésére. A Facebook integráció itt elsősorban a könnyű elérhetőséget biztosítja a cégnek.

A második szereplő szintén zenével foglalkozik, de itt már tartalomszolgáltatásról van szó. A Spotify után mostanra a második legfontosabb on-demand zenei szolgáltatóvá fejlődő francia Deezer vezérigazgatója, Axel Dauchez is sokat köszönhet a Facebooknak. A 2012 év elején bevezetett Facebook-integrációt követően a Deezer már naponta 50 ezer felhasználót gyűjt táborába, ami havi 1,5 millió csatlakozót jelent.

Deezer: A közösség a legjobb disztribúciós csatorna

A Deezer számára is elsősorban a könnyű adminisztráció és a vizibilitás számít, de itt már komolyabb közösségi kapcsolatépítésről is lehet beszélni. A Deezer két relációra épít, amikor közösségi funkciókról beszél. Az egyik a rajongók és a zenészek közti kapocs, a másik pedig a zenehallgatók közti kommunikáció. Mindkét terület komoly lehetőségekkel bír, sosem volt még annyira közel egy előadó a hallgatóihoz, mint most, állítja a cégvezér.

Ráadásul Dauchez kijelentette, hogy nem állnak meg egészen addig, amíg a világ összes országában nem lesz elérhető a szolgáltatás, értve ez alatt a felhasználói előfizetési és az előadói publikálási lehetőségeket. A teljesen globális terjeszkedés eredménye, hogy a cég lerombolja a zenei piacon erős földrajzi korlátokat és kvázi globális kiadóként működik. A kiadói funkcióban pedig kritikusan fontos, hogy a katalógusban szereplő zenéket el is juttassa a fogyasztókhoz. A jelenlegi kiadói rendszer legdrágább eleme a disztribúció, a Deezer és a hasonló platformok ezt tudják okosabban felépíteni, amiből a zenészek és hallgatók is profitálnak.

Endomondo: A közösség a legjobb motiváció

A beszélgetés harmadik meghívottja a dán Mette Lykke, az Endomondo társalapítója. A fitneszalkalmazás már hosszú ideje piacon van, amikor indult, akkor még nem volt GPS az iPhone-ban, akkoriban Symbiant futtató Nokiákra fejlesztett a cég. A jelenleg 45 fős vállalat a mobil platformok között nem válogat, összesen 7 mobilos operációs rendszert támogat. Ugyanilyen univerzalitás jellemző a piaci stratégiában is, s a kezdetektől fogva globálisan gondolkodtak. Azonnal angol nyelven jelent meg az Endomondo, de azóta Androidon már 20 nyelven elérhető az, a többi platformon 5-9 nyelv közül lehet választani. Ez elegendő volt, hogy a világ szinte minden országában legyenek felhasználók.

Az Endomondo számára is hozott plusz forgalmat és új regisztrációkat a Facebook, az idén márciusi bevezetés óta nyolcszor annyi forgalmat kap az oldal, s a 12 millió megosztott edzésinformáció 1,5 milliárd megtekintést generált. Ennek ellenére a fő cél nem ez, hanem, hogy a felhasználók motivációját fenntartsa az alkalmazás hosszú távon. Ehhez nem elegendő egyszerűen az, hogy az emberek méregetik, hogy mennyit futottak vagy kerékpároztak és ezeket a számokat nézegetik, hanem a fitnesz tevékenységeket is be kell mártani a közösségi masszába. Mérhetetlen erőt tud adni Mekke Lykke szerint, ha a felhasználók a barátaikkal meg tudják osztani erőfeszítéseiket, ha visszaigazolást vagy biztatást kapnak, illetve ha látják mások tréningjeit. Az Endomondo így egy motivációs kommunikációs eszközként tekint a Facebookra és a jövőbeni fejlesztések is ez irányba mozdulnak.

Egy másik fontos trend, hogy az eddig web-mobil hibrid szolgáltatásként működő Endomondo nem csak az adatbevitelre használja majd a jövőben a mobilt, hanem törekszik arra, hogy a fő, vagy bizonyos szempontból az egyetlen felület a mobil legyen. Készül a tabletes optimalizáció, illetve a nemrégiben megújított előfizetéses modellben is az előnyök a webes felület mellett a mobilon is jelentkeznek.

56:05
 

Justin Osofsky, Axel Dauchez, Mette Lykke, Jason Titus - LeWeb Paris 2012 - Social Business Track

Még több videó

Sikeres közösségi építkezés futószalagon

A LeWeb második napján tartott panelbeszélgetésen egyébként szerepelhetett volna tucatnyi más szolgáltató is, bár jó volt látni, hogy ki tudja tölteni a teret három európai vállalat, nincs szükség tengerentúli példákra. A brit, a francia és a dán szolgáltatások legalább annyira relevánsak, mint amilyen a Pinterest, Airbnb, RottenTomatoes, a Flipboard vagy a TripAdvisor.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A Facebook és partnereinek egyértelmű üzenete, hogy ideje elköszönni az asztali felületektől. A Facebook.com-on jelenleg havonta 220 millió ember keresi fel az app centert, illetve havi 250 millió játszik. Ezek töbnyire még asztali felhasználást jelentenek, de ez fordulhat át nagyon gyorsan mobilos appokon, illetve mobil Facebook felületeken keresztüli használatra. A több mint 1 milliárd felhasználó mellett a havi aktív mobilos Facebook felhasználók száma szeptemberben meghaladta a 600 milliót.

Tartalmi szempontból a Facebook megtalálta a helyét. Egy horizontális termőtalaja lett minden olyan megoldásnak, ahol van felhasználói aktivitás. Akár olvasni, akár írni, akár létrehozni, akár teljesíteni, akár fogyasztani kell, a Facebook egy kiváló hely arra, hogy ezeket közvetítse. Ennek oka pedig nem más, mint az, hogy az emberek saját magukról szeretnek beszélni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról