:

Szerző: Koi Tamás

2012. november 23. 10:32

Kirúgta műsorkínálatából a Discoveryt a DIGI

Szokatlanul nagy port kavart a DIGI hét eleji döntése, melynek következtében a cég több tízezer háztartásban megszüntette a Discovery ismeretterjesztő csatorna továbbítását. A DIGI azzal védekezik, hogy árat kellett volna emelnie, ha marad a csatorna, a Discovery viszont állítja, nem kért több pénzt.

Különös hadviselés indult internetes fórumokon és közösségi csatornákon a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. egy hét eleji döntése kapcsán, melynek részeként a szolgáltató az analóg és digitális kábeltévés szolgáltatások kínálatából az előfizetők előzetes értesítése nélkül kivette a  Discovery Channel ismeretterjesztő csatornát. A Discovery szerint a szolgáltató szerződést szegett, a DIGI korábban azt nyilatkozta, hogy ha tovább maradt volna a csatorna a kínálatban, az áremeléshez vezetett volna. Az 1989 óta sugárzó Discovery Channel az egyik legnézettebb ismeretterjesztő csatorna a világon, csaknem 280 millió háztartást magába foglaló eléréssel.

Rövidre zárt alkudozás

Piaci erőviszonyok

A DIGI a magyar televíziós műsorszóró piac második legnagyobb szereplője, a teljes piac csaknem negyede van a cég kezében. Ez megközelítőleg 760 ezer előfizetést jelent, ebből körülbelül 345 ezer műholdas előfizető, a fennmaradó több mint 410 ezer háztartás analóg vagy digitális kábeltévére fizet elő.

A Discovery által kiadott nyilatkozat szerint a csatorna tulajdonosa az elmúlt napokban többször is egyeztetést kezdeményezett a DIGI-vel arról, hogy új szerződéses feltételekről állapodjon meg, ám a román RCS&RDS tulajdonában álló szolgáltatóval nem sikerült egyezségre jutni. Olyannyira, hogy a cég még a műsortovábbítási szerződés lejárta előtt eltávolította a Discoveryt a kínálatból, ezzel pedig a tartalomtulajdonos állítása szerint szerződést szegett. A Discovery állítja, hogy az új szerződésre vonatkozóan nem kért a korábbinál nagyobb összeget a tartalomért a DIGI-től.

Ennek ellentmondani látszik a szolgáltató által kiadott hivatalos közlemény, mely szerint a társaság minden tőle telhetőt megtett azért, hogy a Discovery a kínálatban maradjon, ez azonban a műsortulajdonos által támasztott feltételek szerint csak az előfizetési díjak emelésével valósulhatott volna meg. A DIGI a kiadott közleményben hangsúlyozza, hogy a társaság számára kiemelten fontos az árstabilitás, jóllehet emlékezetes, hogy a cég a telefonadó júliusi bevezetésekor azok közé a szolgáltatók közé tartozott, melyek áthárították a terheket a lakosságra.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Az ügy hátterében feltételezhetően a DIGI tartalompolitikája is szerepet játszik, a cég ugyanis több, részben vagy teljes egészében saját gyártású műsorokkal rendelkező tematikus csatornát továbbít az előfizetőknek. A választék két új tagja a DIGI World és DIGI Life, melyek tartalma részben átfedi a Discovery Channel tartalmát. A szolgáltató egyébként korábban a DIGI Sport sportcsatornával kapcsolatos árazási politika révén egyszer már felhívta magára a figyelmet: emlékezetes, hogy amikor kizárólag ezen a csatornán voltak nézhetők a Bajnokok Ligája mérkőzések, a szolgáltató a piaci ár többszörösét kérte a műsortovábbításért azoktól a versenytárs műsorszóróktól, akik szerepeltették volna a kínálatban a csatornát.

Felcserélt szerepek

A fenti helyzetet eredményező problémakör gyakorlatilag azóta tekinthető szinte általános jelenségnek, mióta az elosztóhálózatok, vagyis a szolgáltatók egyben tartalomtulajdonosok is lettek, vagyis a cégcsoporton belül saját gyártású csatornákkal is rendelkeznek. Így például a UPC tulajdonosa, a Liberty Global a tulajdonosa többek közt a FIlmmúzeum (Film Mánia), a Minimax, a Megamax, a Sport 1, Sport 2 és Spektrum csatornáknak, míg a Magyar Telekom egyelőre két saját csatornával rendelkezik, ezek a Life Network és az Ozone Network.

A mostani eset érdekes fejleménye, hogy a Discovery egy online petíciót tett közzé az interneten, melyen többek közt elolvasható a csatorna hivatalos álláspontja az ügyben, ugyanitt e-mail cím és név megadásával fejezhetik ki a DIGI előfizetők tiltakozásukat a csatorna továbbításának megszüntetése miatt.

A Discovery Channel a DIGI műholdas platformján továbbra is nézhető, a Discovery World azonban már korábban, november 8-án eltűnt minden platformról, míg a Discovery Science az analóg és digitális kábeltévés műsorkínálatból került ki ugyanebben az időpontban. A DIGI-nek november 30-ig volt élő műsortovábbítási szerződése a Discovery Networks-szel.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 16:43

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.