:

Szerző: Koi Tamás

2012. november 16. 09:51

Tízéves az Xbox Live

Tízéves születésnapját ünnepli a Microsoft konzoljátékához indított online szolgáltatása, az Xbox Live. A rendszer eleinte elsősorban a többjátékosos módokat támogatta, mostanra azonban számtalan szolgáltatás integrálódott bele.

Tíz évvel ezelőtt indult útjára a Microsoft Xbox Live nevű szolgáltatása, mely a videojáték-piac egyik első összetett funkciókat kínáló, prémium online szolgáltatása volt, az akkor még csak a PlayStation árnyékában létező Xbox platform kiegészítőjeként. A szolgáltatás azóta jelentős fejlődési utat járt be, az előfizetők, illetve felhasználók száma pedig mára eléri a 40 milliót. Ezzel a Microsoft még mindig elmarad a PlayStation platform saját hálózatától, a PlayStation Networktől, ez utóbbi azonban önmagában egy fillért sem termel a Sonynak.

Az Xbox Live születését a Microsoft első konzoljátékának, az Xboxnak a 2001-es megjelenése alapozta meg. Bár a konkurens platformoknál is történt kísérlet a konzolok hálózatba kapcsolására, sok esetben a hardver eleve korlátozta a képességeket (például az első SEGA Dreamcast videojáték még csak analóg modemet tartalmazott). Az Xbox konzolt azonban a Microsoft előrelátásból ellátta Ethernet-csatlakozóval is.


Az első, 2001-es Xbox

A konzolhoz tartozó online szolgáltatás az Xbox 2001-es premierjén is szóba került, a Microsoft akkor azt ígérte, a következő nyáron indul el a rendszer, melynek nevét akkor még nem közölte a társaság. Az Xbox Live név végül a 2002-es E3-on hangzott el először, a szolgáltatás pedig 2002. november 15-én indult útjára elsősorban azzal a céllal, hogy online játékplatformot kínáljon a felhasználóknak azoknál a videojátékoknál, melyek támogatják a többjátékosos üzemmódot.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Az Xbox Live mind funkcióit, mind népszerűségét tekintve a második generációs Xbox, az Xbox 360 piacra kerülése után indult igazi hódító útjára. A különböző Xbox Live tagsági szintek (eleinte Silver és Gold) különféle szolgáltatásokhoz adtak hozzáférést eltérő előfizetési díjakért cserébe. Később a SIlver csomagot az ingyenes Live Free váltotta fel, ez azonban éppen a szolgáltatás kezdeti gerincét képező online játékot nem tartalmazza.

Az Xbox Live ma a szolgáltatási szinttől és régiótól függően olyan komponenseket tartalmaz, mint az Xbox Video vagy az Xbox Music, a különféle Bing szolgáltatások, az Internet Explorer, a Netflix vagy éppen a Hulu. A szolgáltatás két évvel ezelőtt, a Budapest Game Show-ra időzítve megnyitotta kapuit a magyar előfizetők előtt is, bizonyos komponensek azonban továbbra sem elérhetők magyarországi címről regisztrálva.

A Microsofttól kissé eltérő online stratégiát folytat a Sony, mely PlayStation Network nevű online hálózatát ingyenesen biztosítja azokban az országokban, ahol a szolgáltatás elérhető. A PlayStation Network azonban korántsem kínál olyan sokrétű szolgáltatási hátteret, mint az Xbox Live, a PlayStation konzoljátékok tulajdonosai a különféle tartalmakat a PlayStation Store-ból érhetik el, ami jóval kevesebb országban elérhető, mint a PlayStation Network.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 10:42

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.