Szerző: Dojcsák Dániel

2012. november 6. 13:57

A Foursquare az új Yelp és TripAdvisor

Az elmúlt hetekben fontos hír volt, hogy a Foursquare weben és különböző mobil platformokon is fokozatosan elérhetővé teszi bejelentkezés nélkül is az adatbázisát az explore funkción keresztül. Ez azt jelenti, hogy ajánlórendszerként immár független szolgáltatóként működik, nem kell csekinelni egy jó tippért.

Most pedig egy újabb lépést tesz a Foursquare, bemutatja az értékelési rendszerét, ami egy fontos funkció ahhoz, hogy könnyen használható és hiteles ajánlóvá fejlődjön. A csillagos értékelés ugyan a kukába kerül, de helyette megjelenik egy tízpontos skála. Így a Foursquare már minden olyan képességgel rendelkezik, amivel az utazások során előszeretettel használt Tripadvisor vagy a Yelp, azzal a különbséggel, hogy az adatok nem kizárólag manuálisan bevitt értékelésekből állnak, hanem a Foursquare-felhasználók egyéb aktivitásai is számítanak.

Pontos ajánlások, pontos értékelések

Más ajánlórendszerekben a módszer az, hogy a beérkező értékelések alapegysége a pontozás vagy csillagozás, aminek az átlaga jelenik meg publikusan, ezen felül pedig lehet szöveges értékelést adni, amiből még készülhet egy statisztika a pozitív és a negatív vélemények arányáról. A Foursquare ezt azzal fűszerezi meg, hogy figyelembe veszi a jelenleg 25 millió felhasználó közel 3 milliárd checkinjét és minden további szignált, ami az adott helyhez köthető. Így fontos, hogy mennyi és milyen tippet hagynak a felhasználók, mennyien jelezték tetszésüket vagy nemtetszésüket a helyszín profiljában. Számít az is, hogy mennyire népszerű a hely, a környezetéhez képest mekkora (checkin) forgalmat bonyolít. Az algoritmus figyeli, hogy a vendégek visszatérnek-e, illetve azt is, hogy a környék hasonló profilú helyeihez képest mennyire preferált az adott üzlet.

Az elmúlt időszakban a szemfüles felhasználók már észrevehették a 10 pontos rendszert a webes felületen, de a mobilos kliensekbe még csak most kerül be. A böngészős Foursquare egyébként egyre inkább alakul át egy keresőmotorrá, s az egész fejlődés látványosan abba az irányba mutat, hogy a New York-i cég át akarja venni a hatalmat a helyi keresések piacán.

Csillagok helyett pontok

Az októberi frissítést követően a weben már bárki bejelentkezés nélkül is kutathat helyek után, igaz így elveszíti a személyre szabottság előnyét. Viszont mostanra a helyszínek adatbázisa annyira alapossá vált, hogy enélkül is nagy biztonsággal lehet kávézót, éttermet, hotelt vagy kirándulóhelyet keresni bárhol a világon, miközben egyre több specifikus információ jelenik meg a helyszínekről, mint például a nyitvatartási idő vagy az árak. Egy ideje lehet jelezni, ha egy megjegyzés vagy értékelés már nem érvényes, úgy tűnik, hogy a terjeszkedés módból a Foursquare átkapcsolt az adatbázis karbantartása módba.

Ugyan a felhasználói szám nem nő robbanásszerűen, de erre nem is feltétlenül van szükség. A helyajánló rendszerek sokak számára értelmezhetetlenek funkciókban, ha például mindig ugyanazokra a helyekre járnak és nem keresgélnek. A legtöbb ember ritkán szeretne keresni, de amikor igen, akkor viszont vágyik a pontos és jól tervezhető találatokra. A 25 millió felhasználó ebből a szempontból a munka felfedezés részét végzi el, miközben a gamification, a közösségi megosztás és a szokás alapú ajánlás révén előnyökhöz jut, mindenki jól jár. A közösség által kezelt élő helyadatbázis pedig hiteles és pontos lesz mindig.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Magyarországon is fokozatosan lépdel a Foursquare a mainstream irányába, a szórakozóhelyek többször használják önmaguk népszerűsítésére, a közösség becsalogatására. A fővárosban a népszerűbb helyeken már ritka, hogy nincs épp bejelentkezve néhány ember, illetve a szeptember végi “Schönhertz Mátrix” alkalmon az egy időben ugyanazon helyre bejelentkezettek száma átlépte az 1500-at egy néhány ezres (geek) rendezvényen.

A versengés azonban nem egyoldalú, ahogy a Foursquare igyekszik a Yelp piacára betörni, úgy érvényes ez visszafelé is. A Yelp nyár végén újította meg felületét, külön kiemelést kaptak a közösségi kapcsolatok. A hírfolyamban láthatóak az ismerősök kommentárjai, checkinjei, fotói és tippjei. Ezen felül pedig a mobilos Yelp étterem menüket is megjelenít bizonyos helyekről. Ugyanebben a ritmusban a TripAdvisor is bejelentette a checkin képességet, tehát komoly összecsapás várható ezen a piacon. A Facebook és a Google ebben a harcban továbbra sem kíván részt venni erősen. A Facebook a checkin funkciókat arra használja, hogy a posztokhoz tűzzön lokációs adatokat, a Google pedig a Maps egy méltatlanul hanyagolt képességeként tartja ezt továbbra is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról