Szerző: Dojcsák Dániel

2012. október 10. 12:01

Öngyilkos pályán a Spotify

A népszerű online zenei streaming szolgáltató pénzügyi jelentése riadalmat okozott a piacon: úgy tűnik, hogy a jelenlegi modellben nem fenntartható a növekedési pálya.

A számok azt mutatják, hogy minél nagyobbra nő a vállalat előfizetői tábora, annál nagyobb veszteségeket termel. Ennek oka az, hogy a növekedéssel egyenes arányban nő a kifizetett jogdíjak mértéke, de eközben maga a cég is növekszik, de a személyi kiadásokra nem jelent fedezetet a nagyobb forgalom. A számok riasztóak, a szakértők szerint sürgős beavatkozásra lenne szükség.

Miközben a Spotify árbevétele látványos módon 151 százalékkal 187,8 millió euróra növekedett 2010-ről 2011-re, a cég nem volt képes javítani az értékesítési költségekkel kapcsolatos mutatóit. Valójában minden egyes dollárnyi bevételnövekedés mellett áll körülbelül egy dollárnyi növekedés a kifizetendő jogdíjakban is, de a növekvő ügyfélkör nem csak jogdíjak, de az egyéb költségeket is növel, így gyakorlatilag minél többen használják a Spotifyt, az egyelőre annál veszteségesebb.

Minden dollár bevételből 98 cent jogdíj

Ez a helyzet egy tiszta jelzés arra vonatkozóan, hogy az online licencelési díjak és a jogdíjak egyre inkább akadályozni fogják a Spotifyt abban, hogy hasznot termeljen a freemium modell használatával. Gyakorlatilag minden egyes dollárnyi bevétel azonnal távozott is a jogkezelők irányába. Ráadásul 2011-ben a Spotify stábja 311 főre nőtt, amivel a fizetések költsége 173 százalékkal növekedett egyetlen év alatt, ami nagyobb arányú ugrás, mint amit a bevételek növekedése mutat. Az azóta eltelt hónapokban a modell nem változott, így mostanra bizonyára még rosszabb a helyzet. A pénzügyi jelentés tükrében ijesztő, hogy minden dollár bevételből 98 centet azonnal kifizet a cég, s mindössze két centje marad, hogy a működési költségeket fedezze és profitot termeljen. Mivel ez lehetetlen, ezért a Spotify befektetőinek pénze rohamos tempóban kezd majd fogyni, gyakorlatilag a befektetők a felhasználók tartalomfogyasztását szponzorálják.

Perspektívákból nincs hiány, de az biztos, hogy a freemium modell csak arra az időszakra volt életképes, amíg a szolgáltatás népszerűvé válik, piacot szerez. Az első lépés mindenképp az, hogy a jogdíjfizetés rendszerét kell felülvizsgálni. Ez a jogtulajdonosok számára szinte mindenképp hátrányos lesz, előfordulhat, hogy a jövőben a nem fizetett hallgatások után kevesebb jogdíjra számíthatnak, vagy nem a lejátszások arányában részesülnek díjazásban, hanem például a bevételeknek megfelelően. Ez egy hosszú csatának ígérkezik, de mostanra már a jogkezelők és a kiadók is belátták, hogy a kooperáció és az új technológiák támogatása a túlélés egyetlen eszköze.

Az elhúzódó és lassú változást azonban nem várhatja ki a Spotify, sürgősen változtatnia kell a bevételi oldalon is. Az egyik verzió szerint rétegeznie kell az előfizetéseket, meg kell különböztetni azokat a felhasználókat, akik jelentősen sok hallgatást generálnak. Ez azt jelentheti, hogy az ingyenes előfizetéshez hasonlóan korlátozást vezethet be a szolgáltató a fizetős fiókoknál is és a teljesen korlátlan előfizetés drágulni fog a mostani 10 dolláros szintről. Persze vannak más variációk is, de az biztos, hogy minden felhasználónak többet kellene fizetnie, vagy több bevételt kellene generálnia, mint amennyi jogdíjkifizetést a fogyasztása vonz.

Alternatív megállapodások

Népszerű lehet még a hazánkban a Deezer és a Telenor közt létrejövő megállapodás modellje is, amikor a mobil-előfizetéshez kapcsolódóan a drágább csomagok ára beágyazva tartalmazza a streaming zenét is, az olcsóbbaknál pedig külön elő lehet fizetni rá. Az ingyenes, reklámmal támogatott modell fenntarthatatlan.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Spotify esetében hiába van közel 20 millió felhasználó, aminek csak a negyede fizetős ügyfél, a 187,8 millió dolláros bevételből ez a 4-5 milliós tábor ad 84 százalékot.A 16 millió ingyenes felhasználóhoz kapcsolódó reklámbevétel körülbelül 15, egyéb bevétel pedig 2 százalék. A költségekért viszont az ingyenes felhasználók sokkal nagyobb részben felelősek.

A szolgáltató életében a következő nagy ugrás most az lehet, hogy a Samsung Smart TV-ken előre telepítve találjuk majd hamarosan a Spotifyt, de az ingyenes verzió csak egy nagyon korlátozott ideig lesz elérhető, majd ezt követően a TV-n keresztül kizárólag a legalább premium előfizetéssel rendelkezhetők élvezhetik a muzsikákat. Az ilyen akciókkal lehetséges lenyomni az ingyenes felhasználók után keletkező költségeket és növelni a fizetősök arányát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról