Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 18. 14:28

Százmillió felett a Google+ felhasználóinak száma

A Google+ a webes világban vegyes érzelmeket kiváltó hálózat. Sokan szidalmazzák, sokan nem tartják életképesnek, sokan pedig az egekig magasztalják fejlett funkciói miatt. A szubjektív vélemények mellett azonban lassan elsikkadtak a valódi számok, de Vic Gundotra kicsit újra felkavarta az állóvizet.

A Google az elmúlt időszakban általában kerülte a Facebookkal való összehasonlítást, most viszont a cégen belül a Google+ felületekért felelős Vic Gundotra váratlanul egy posztban kürtölte világgá, hogy a havi aktív felhasználók száma átlépte a 100 milliót.

A havi aktív egyedi látogatók száma minden webes szolgáltatás alapvető mérőszáma. A Facebook a kezdetektől fogva ezzel írja le a növekedését - egyébként Zuckerberg birodalmában is közelítenek egy újabb kerek számhoz, a Facebook jelenleg havi 955 millió aktív felhasználót számlál, ami így körülbelül a tízszeresét tudja felmutatni a Google+ látogatottságának. Azt persze nem illik elfelejteni, hogy a Facebook 8 évvel ezelőtt, 2004-ben indult, a Google+ pedig tavaly nyáron.

Jön fel, mint a talajvíz

Vic Gundotra jogosan büszke arra, hogy alig több mint 12 hónap alatt 100 millió aktív felhasználót sikerült toborozni, ráadásul a kapcsolódó szolgáltatások felületei nem, kizárólag a Google+ oldal és a mobil alkalmazás számít bele ebbe a számba. Ha valaki még emlékszik a júniusi Google I/O konferencián elhangzott 150 milliós havi számra, akkor ne csodálkozzon, ott még minden létező felületet beleszámolt a cég a statisztikába. A Google ugyanis az elmúlt hónapokban szinte minden  kombinációban összekötötte a Google+ rendszert a meglévő szolgáltatásaival, illetve egyes funkciókat elkezdett felszámolni a Google+ hasonló funkciójának javára.

Ha az összes felhasználót nézzük, akkor a számláló már 400 millió felett jár, ami főként a Gmail-fiókoknál szinte kikényszerített jelentkezéssel magyarázható. A Gmail mellett a YouTube és egyéb Google-szolgáltatások esetében is egyre nehezebben elkerülhető, hogy a felhasználó a Google+-ba is benevezzen. Látva a négyszeres rést a havi aktív felhasználók és az összes között, úgy tűnik, hogy a konvertálás önmagában nem elég. A Facebook hasonló nagyság mellett is legrosszabb esetben 55 százalékos aktív közönséget tudott felmutatni, míg a Google a 25 százaléknak is örül.

Viszont a Google is jó úton jár, hogy a szétforgácsolt felhasználói csoportjait egyesítse, a Google+ küldetése elsősorban ez, nem pedig a Facebook-konkurensként való fellépés. Az elmúlt héten a Google Magyarország által szervezett háttérbeszélgetésen Ade Oshiney, a Google egyik vezető fejlesztője avatta be a magyar szakújságírókat a Google+ perspektíváiba. Oshiney legfontosabb üzenete az volt akkor is, hogy a Google+ célja nem az, hogy egy elsődleges felületként használva a Facebook ellenfele legyen.

Az internet szövete

Ehelyett “az internet szövete” kíván lenni, ami átszövi a felhasználó minden online pillanatát. Érdemes kiemelni az olyan funkciókat, amikor a Google a korábbi levelezésből kivett információ alapján automatikusan figyelmeztet közelgő találkozókra, utazásokra, eseményekre. Az Android felületen a Google Now kapcsán merül fel egyre több automata, nagyon okos képesség. A Google ezeket mind a Google+ platformja alá rendezve tudja megvalósítani, többek közt ezért is szükséges a közös, minden Google-termékre vonatkozó közös adatvédelmi szabályzat.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A legnagyobb különbség a Google+ és a Facebook között Oshiney szerint, hogy míg a Facebook egy zárt rész az interneten, ahová csak bejelentkezés után lehet bejutni, addig a Google+ egy nyitott, de mindenhol jelen levő közeg. A Google-nek ráadásul nem is célja, hogy magát a Google+ felületet, az oldalt vagy a mobil klienst nyereségessé tegye, hanem általában az online hirdetések kiszolgálását kell csak segítenie. A komplex felhasználói profilok és a mindennél részletesebb naplózás segítségével pedig úgy jöhetnek létre szemantikus technológiákra épülő hirdetési és egyéb szolgáltatások, hogy a reklámok hatékonysága nő, a zavaró jellegük pedig csökken.

Hosszútávú tervek

A mögöttes cél ismeretében viszont felvetődik a kérdés, hogy mi szükség a Google+ felhasználói számainak publikálására, miért kell elővenni újra a számháborút, amikor maga a Google is alma-körte összehasonlításnak veszi a Google+ és a Facebook párhuzamot. Valószínűleg egyszerűen a figyelemre van szüksége a cégnek. A meglévő funkciók már így is fényévekkel a konkurensek előtt járnak, most ráadásul a Google megvásárolta a Snapseed nevű iOS-es Instagram-konkurens fejlesztőjét a Nik Software-t, de a felhasználói aktivitást biztosan nem a képességek fogják elhozni. A laikus tömeg nem az objektíven mérhető teljesítmény vagy a hasznosság alapján csoportosítja erőforrásait egyik vagy másik platform alá, hanem a kényelem, az általános ismertség, hírnév alapján dönt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról