Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 12. 13:00

Zuckerberg: a legnagyobb tévedés a HTML5 volt

Mark Zuckerberg az elmúlt hónapokban, pontosabban a májusi tőzsdére lépés óta nem mutatkozott nyilvánosan, pedig számtalan kérdést feltettek volna neki. Most a TechCrunch Disrupt konferencián egy hosszú, félórás beszélgetésben fedte fel az idei irányokat.

Zuckerberg alighanem legfontosabb kijelentése az volt, hogy a Facebook mostantól kezdve egy mobilos vállalat. Az emberek sokkal elkötelezettebbek a mobilos közegben és manapság már sokkal tovább használják az okostelefonos és tabletes felületet mint a webeset. Zuckerberg elmondása szerint a több mint 950 millió Facebook tagnak már több mint a fele, saját magát is beleértve, inkább támaszkodik a mobil verzióra.

Ez azért probléma, mert a Facebook okostelefonos kliensei hírhedten gyengék, azt sugallják, mintha a cég mostohagyerekként kezelné a mobil platformokat. Zuckerberg szerint ez persze nem így van, de egy rossz döntés következtében erre a pályára kerültek, s csak mostanra sikerült korrigálni a hibát. Két évvel ezelőtt a Facebook mindent feltett a mobilos felületen a HTML5-re, a cég elhitte, hogy a mobilon is nyerni lehet a webes technológiákkal. Tény, hogy gyorsan fejlődött a HTML5, de messze elmarad még mindig attól a szinttől, amit egy natív alkalmazás tud nyújtani, illetve sajnos attól is, amit egy felhasználó minimálisan elvár egy klienstől.

A HTML5 zsákutca, natív app kell

Számtalan kiváló natív alkalmazás született iOS és Android alá is, miközben a Facebook okostelefonos és tabletes kliense csak vergődött. Lassú, nehezen kezelhető és korlátolt maradt, köszönhetően a két évvel ezelőtt kijelölt iránynak. A HTML5 felület akkor jött volna igazán jól, ha az okostelefon piac szegmentált marad, de mára két platform uralja az eladások több mint 80 százalékát. A Facebook persze észbe kapott és gőzerővel elkezdték készíteni az iOS és Android klienseket, amivel a mobilozók túlnyomó részét le tudják fedni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Elsőként az iPhone-kliens fog elkészülni, azt nem sokkal később követi az androidos is. Zuckerberg szavaiból úgy tűnt, hogy a ma esti iPhone-bejelentés része lesz a teljes Facebook-integráció és az új kliens is bemutatkozhat. Az Android verzió néhány héttel, vagy 1-2 hónappal később érkezhet meg. Az ígéret szerint az új natív alkalmazások gyorsak, látványosak és használhatóbbak lesznek.

Ez a fordulat sokat jelenthet a pénzügyi kérdésekben is. Zuckerberg nyomatékosította, hogy a vállalat sokkal több pénzt fog keresni mobilon mint az asztali webes verzióban. Sajnálatosnak tartja, hogy két évvel ezelőtt alulbecsülték a mobil erejét, illetve azt is, hogy az univerzális, minden eszközön futni képes megoldást választották ahelyett, hogy a stratégiailag fontos platformok egyedi képességeire koncentrálva készítettek volna jó terméket. “Ez az egyik legnagyobb hiba, ha nem a legnagyobb, amit valaha is elkövettünk, de már kifelé jövünk belőle” - mondta Zuckerberg.

A Facebook csak üres váz

A beszélgetésben szó esett az Instagram felvásárlásáról is, amit nemrég az amerikai hatóságok is jóváhagytak. Már 100 millió felhasználója van a szolgáltatásnak, s a Facebook egyelőre nem is tervez semmi mást, mint támogatni a növekedést. Egyelőre biztosan nem olvad be a Facebook felületekbe az Instagram, akkor sem, ha a megosztások révén szoros szinergia alakult ki.

A Facebook önmagában csak egy üres váz, ezt Zuckerberg és csapata is nyilván tisztán látja. Épp ezért kritikusan fontos ezt a vázat feltölteni különböző izgalmas tartalmakkal. Az Instagram mellett a Facebook-alapító említette, hogy a Zynga hiába gyengül, sok más szintén dinamikusan növekedő játékfejlesztő kapaszkodott meg a közösségi oldalon, és összességében a felhasználók többet játszanak mint korábban. A játék mellett Zuckerberg szerint minden vertikális szolgáltatás nagyon értékes, amennyiben jó integrációt lehet velük felmutatni. A Spotify, Airbnb, Nike+, Runkeeper csak néhány példa, amik saját területükön egyre nagyobb sikert érnek el, a táptalaj pedig lényegében a Facebook ezek terjedéséhez.

Ha a Facebook célja az, hogy az univerzális közösségi szolgáltató legyen, ami az okostelefonos platformok, a web as asztali felületek, alkalmazások és szolgáltatások közt átívelő kötéseket épít, akkor teljesen érthető, hogy miért nem jelentet meg a Facebook saját hardverrel mobilt. A beszélgetésben tucatnyiszor felmerült a kérdés: mikor lesz Facebook-mobil. Zuckerberg nem csak idétlenül hárított, hanem meg is tudta indokolni, hogy semmi szüksége nincs a cégnek erre, semmi értelme nem lenne. Ha kiadnának egy mobilt és elkezdené használni 10-20 millió ember, az a Facebook számára észrevétlen különbség lenne, hiszen már most is elérhető szinten mindegyik mobilról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról