:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 10. 17:36

Webrádiót is indíthat az Apple

Izgatottan várja a világ az iPhone 5 bejelentést, s ezzel együtt egyre több találgatás és kiszivárogtatás borzolja a kedélyeket. A múlt hét végén az amerikaiak kedvenc webrádiója, a Pandora került a középpontba. Előfordulhat, hogy az Apple az online zenében is terjeszkedésbe kezd.

A Pandora nagyon hasonló a Last.fm működéséhez, azaz nem valódi on-demand zenei szolgáltató, mint például a Spotify vagy a Deezer, hanem valamilyen rendezői elv alapján virtuális rádiócsatornákat hoz létre a felhasználónak. Általában adott előadók vagy műfajok szerint lehet személyes csatornát indítani, de a felhasználók korábbi hallgatási szokásai alapján is jöhetnek a számok, nyilván ez utóbbi a legcsábítóbb, hiszen ekkor csak olyan számokat hall a felhasználó, amiket szeret.

Olcsó legális online zene: webrádió igény szerint

Az üzleti modell többnyire az ezek mögött a rádiók mögött, hogy a felhasználó számára a szolgáltatás ingyenes vagy nagyon alacsony áron elérhető, de cserébe hirdetések kerülnek a lejátszott zenék közé - pontosan úgy, ahogyan egy rádióadó esetében is. A szolgáltató szempontjából azért fenntartható a rendszer, mert a webrádiós lejátszás jogdíjai alacsonyabbak mint az on-demand szolgáltatásé, viszont a hirdetéseket sokkal célzottabb módon tudja eljuttatni, akár a hallgató felhasználói profilja, akár lokációja vagy éppen a játszott zene alapján.

A Pandorán, Last.fm-en és néhány egyéb szolgáltatón túl azonban nem sok cégnek sikerült ebből a modellből világraszóló terméket növeszteni. Az amerikai kedvenc Pandora az egyetlen, ami tőzsdére is merészkedett, amivel ugyan sikerült tőkét bevonnia, de ez sem volt elég ahhoz, hogy a cég nyereségessé váljon. Az idei második negyedévben 101 millió dollár forgalom mellett a Pandora 5,4 millió dollár veszteséget könyvelt el.

Az ingyenes, hirdetés alapú üzleti modellben az on-demand zenéhez, vagy a letölthető zenéhez képest alacsonyabb, de még mindig magas jogdíj jelent óriási csapdát. A Pandora 2011-hez képest 79 százalékkal több pénzt kellett költsön a tartalmak jogosítására, miközben a bevételei csak 51 százalékkal növekedtek. Hasonló spirálban van a Spotify is az ingyenes szolgáltatásával, ami egyes források szerint körülbelül annyi költséget jelent a cégnek, mint amennyit a fizetős felhasználókon keresni tud, azaz a hibrid modell sem képes nyereséget termelni.

Beléphet az Apple

Az Apple részéről így biztosan nem a pénzügyi eredmény szempontjából érdekes az online zenei piac. A cég az iTunes 2003-as piacralépése óta dominálja a digitális zeneeladások piacát, így a kapcsolata már megvan a kiadókkal, akár az is elképzelhető, hogy az óriási volumen és az erős marketinghatás miatt alacsonyabb jogdíjakat is képes kialkudni a tartalomtulajdonosokná. A tárgyalások a céghez közel álló források szerint néhány hónapnyira vannak a megállapodástól, az Apple aktívan dolgozik a nagy kiadókkal való megegyezésen az online streaming, illetve webrádió modellekkel kapcsolatban.

Érdekes módon az Apple az elmúlt 9 évben soha nem fogott bele a Spotify-hoz vagy a Pandorához hasonló modellek bevezetésébe, aminek nyilvánvalóan az volt az oka, hogy az iPod-értékesítés és a számonkénti digitális zeneértékesítés kiválóan kiegészítette egymást. Mostanra viszont fordult a kocka és már nem az Apple számít az első számú okostelefonos platformgyártónak, így minden olyan eszközre szüksége van, amivel megkülönböztetheti magát, amitől az iOS vonzóbb lesz mint az Android vagy akár a Windows Phone. Várhatóan az Apple online zenei szolgáltatása minden iOS eszközön elérhető lesz majd, valószínűleg OS X és Windows alatt is, de Androidon nem.

A legnagyobb csapást mégsem a Google ökoszisztémájára fogja mérni ezzel az Apple, hanem éppen az iPhone-okon is sokat használt Pandorára. A vélt Apple online zenei rádió ugyanúgy az iAd platform hirdetéseire támaszkodik majd mint a Pandora, ugyanazokat a funkciókat hordozza majd, de az Apple hátszelével és a platformba való erősebb integrációval. Nem nehéz elképzelni olyan kombinációkat, amikor a felhasználó iTunes könyvtára vagy egyes lejátszási listái alapján automatikusan képződik egy csatorna.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Ráadásul az Apple saját maga tárgyal a kiadókkal és nem az amerikai szövetségi kormányzat által tető alá hozott univerzális licencelési megállapodással dolgozik mint a Pandora. Az Apple sokkal több interaktivitást akar a licencekkel birtokolni, például eltűnne az a kitétel, hogy egy adott számot nem játszat túl gyakran a rádiós licencet használó szolgáltató. Ezzel akár létrehozható a földi sugárzású rádiók szűk játszási listája is, az egyébként a felfedezés örömével reklámozott online rádiók is lehetnek “slágerrádiók” könnyedén.

A Pandorának fájhat

Amennyiben az Apple beszáll az online zenei, online rádiós piacra, akkor az USA-ban könnyen agyonnyomhatja a megkapaszkodni akaró szolgáltatókat. A Pandorának 55 millió aktív felhasználója van, a Spotify-nak 16 millió, aminek a harmada fizetős ügyfél. Ezzel szemben iTunes-fiókja 400 millió embernek van világszerte, ami jelentős még akkor is, ha tudjuk: a Nielsen szerint az USA-ban többen hallgatnak zenét Pandorával, mint az iTunes-on keresztül.

Az eMarketer szerint a Pandora pedig idén 226,4 millió dolláros mobil hirdetési bevételre számíthat, de még ezzel sem várható, hogy pozitívba fordul a mérleg. Az eredményeit túlnyomó részt a készülékértékesítésnek köszönhető Apple számára viszont feltétlenül létkérdés ezen a területen nettó nyereség elérése, akkor sem, ha a múltban éppen a magas jogdíjak miatt nem indított ilyen terméket. A várható zenei szolgáltatással kapcsolatban az Apple természetesen nem nyilatkozik, a konkrétumokkal mindenképp meg kell várni legalább az iPhone 5 bejelentést, de az is előfordulhat, hogy csak egy következő alkalommal, vagy akár egyáltalán nem mutatkozik be a pletykált Apple szolgáltatás.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 24. 14:50

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.