Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 23. 10:34

Teljes reklámrepertoár a mobil YouTube-on

Már szinte csak a Facebook marad ki a mobilos hirdetésből, mától a YouTube is kiszolgál lejátszás előtti, megszakítható reklámokat a kis képernyőkre is. Vajon hogy reagál a már-már kereskedelmi tévés reklámdömpingre a közönség?

Némelyik webes szolgáltatás már azonos nagyságrendű forgalmat generál mobil eszközökről és asztali gépekről, ami előrevetíti azt is, hogy a bevételeket is egyre inkább a mobil felületen kell elérni. Mivel a webes szolgáltatók többsége még most is csak a hirdetési lábra tud támaszkodni, ezért elkerülhetetlen, hogy az okostelefonok is ugyanúgy megkapják a reklámokat, mint az asztali kliensek. Főleg úgy, hogy ma már nem kirívó eset, ha valaki az okostelefonjáról vagy tabletjéről játszik le zenét vagy filmet, amit a tévéjén néz vagy az otthoni hifijén hallgat.

Kereskedelmi tévé

A Google videómegosztója meglépte a felhasználók számára elsőre valószínűleg fájdalmas döntést: az eddigi egyszerű bannerek mellett a YouTube bemutatta az asztali környezetből jól ismert lejátszás előtti teljes méretű reklámot, aminél a felhasználó döntheti el, hogy meg akarja-e nézni vagy sem. A hirdető kizárólag akkor fizet, ha a felhasználó nem szakítja meg a lejátszást. Itt már nem is kell átkattintani, a Google ez esetben már a megjelenítésért is pénzt kér, hiszen többségében imázs kampányok jelennek meg a videók előtt.

A YouTube ezt a hirdetési formát TrueView-nak hívja. A 2010-ben bemutatott formátum idén február óta már Magyarországon is elérhető a hirdetők számára, így a mobilos verzióra is számíthatnak a felhasználók. A Google értékesítési vezetői szerint a TrueView alkalmas a mobilos kliensekben való használatra is, akkor is, ha a kis képernyő használata általában együtt jár a sietséggel, az azonnaliság igényével.

Sokan türelmesek

Az asztali TrueView hirdetéseket a YouTube nézők 15-45 százaléka nem lépteti át, hanem türelmesen végignézi a reklámot. A felhasználó úgy érzi, hogy van beleszólása a dolgokba, nem érzi annyira kötelezőnek, mint a tévéhirdetést, ezért valószínűbb, hogy nem tiltakozik ellene. A tévé esetében az egyetlen kontroll, ami a felhasználó kezében van, az átkapcsolás, amit gyakran meg is tesznek az emberek.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Ezzel a lépéssel a mobilos YouTube egyenértékű lett hirdetési szempontból az asztalival, hiszen a kiemelt keresési találatok és a bannerek mellett immár a TrueView is elérhető, kiválasztható hirdetői oldalról. A YouTube illetékesei persze még nem állíthatják biztosan, hogy sikeres a bevezetés, a nyilatkoztatok is arról szólnak, hogy nagyon sok kérdés lóg még a levegőben, senki nem tudja pontosan, hogy a felhasználói attitűd milyen lesz, illetve a hatékonyságot is alaposan meg kell majd vizsgálni. A felhasználók minden esetre készüljenek rá, hogy telefonjukon is utoléri majd őket a videoreklám.

A kellemetlenség mellett viszont egy nagyon fontos előnye is lesz,: eddig a szerzői jog által védett részletet tartalmazó klipek, amiknek a jogtulajdonosa csak jogdíj ellenében engedélyezte a lejátszást, nem futottak mobilon - ha nincs reklám, nincs bevétel, de kiadás keletkezik. A jövőben viszont gond nélkül mennek majd a hobbivideók, amikbe véletlenül jogdíjas aláfestő zenét vágott készítője. Mostantól tehát a mobil és az asztali YouTube valóban egyenértékű tartalmi szempontból.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról