Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 15. 08:43

Univerzális lett az ingyen zene

A Nielsen paneles kutatása alapján az amerikai tinédzserek kétharmada hallgat zenét a YouTube-ról, ami azt jelenti, a 18 évesnél fiatalabbaknál ez a legnépszerűbb zeneforrás.

A 3000 válaszadó bevonásával készült Nielsen-kutatásban nem kifejezett zenebolondok, hanem az átlagos amerikaiak szokásait kutatták. Az eredmények hozzák a papírformát, nem túlzottan meglepőek, de mégis igen tanulságosak a 18 év alattiak és a felnőttek közti különbségek.

Az eredmények leginkább a kiadók kihívásait vetítik előre, amivel szembe kell nézni, amint a mostani tini korosztály felnő. Nem elég, hogy a fiatalok a YouTube-ot tekintik az ingyenes zene Mekkájának, de ezzel párhuzamosan a CD-től és egyéb szervezett értékesítésű formátumoktól el is fordulnak, rádiót sem hallgatnak. A 18 feletti korosztályban még mindig az FM rádió vezet, amit a CD követ és csak utána jön a YouTube és az iTunes a népszerűségi listán.

Vegyes kép

Érdekes módon az online streaming szolgáltatók nem szerepeltek a felmérésben túl fényesen, a régóta a piacon lévő Pandora ugyan még meg tudta csípni az ötödik legnépszerűbb zenei médium helyezését, de a Spotify, Rdio, Rhapsody és a hasonló szereplők mind 10 százalék alatt vannak. Igaz, az összehasonlítás abban sántít, hogy míg a CD-t nem terjesztőnként, az FM-rádiót nem frekvenciánként számolja, hanem egyben a formátumot, addig az on-demand zenénél márkánként szétbontva szerepelnek a cégek, illetve a zenefájlok megvásárlását lehetővé tevő szolgáltatások, például az iTunes is külön vannak a listán. Ha csak az egymás helyettesítő termékeként szereplő on-demand szolgáltatók számait adjuk össze, akkor már az is közel van az 50 százalékhoz.

A formátumok közt egyébként meglepő módon még ott van a kazetta is, ami az amerikai felnőtt lakosság 9 százalékának számít még a hanghordozók közül, de nyilván egy részletesebb korcsoportos bontásban az idősebbek sajátítanák ki a mágnesszalagot. A felnőtt amerikai egyébként leginkább rádióban (67%) és CD-n (61%) hallgat zenét, illetve YouTube-on (44%), a Pandorán (32%) vagy az Apple iTunes-ban (29%) jut hozzá. A Nielsen jelen kutatása sajnos nem összehasonlítható korábbi adatokkal, ugyanis ez a felmérés első alkalommal készült el, így tendenciákat sem lehet rajzolni. Azt mindenesetre ki lehet belőle hámozni, hogy a YouTube átvette a televízió helyét, sokaknak ugyanúgy az elsődleges zeneplatform, ahogy a 90-es években az MTV-volt.

Bonyolultabb stratégia

A kiadóknak komoly helytállásra van szükségük a gyorsan változó piaci környezetben s tudatosan fel kell mérniük, hogy a hirdetési bevételek kellő mértékben fedezik-e az iparág működését. A YouTube-lejátszások maximum néhány cent bevételt produkálnak, szemben a 10 dolláros profittal kecsegtető CD-vel, ami ráadásul az életciklusa elején meg is termelte a pénzt.

Ráadásul a YouTube-alkalmazás mobilon továbbra sem jelenít meg hirdetéseket, nem véletlen, hogy egyre több kiadó már tiltja a mobilos hozzáférést még abban az esetben is, ha valaki egy jogvédett számot felhasznál videójában és nem csak akkor, ha a klipet tölti fel. A legnagyobb kiadók közül hárman is a Vevo LLC-n keresztül tolják be tartalmaikat a YouTube-ba, a Vevó-s tartalom viszont egyáltalán nem érhető el mobilon. A Nielsen önbevallásos kutatása szerint az amerikaiak 7 százaléka hallgat Vevo videoklipeket, de ez az adat valószínűleg fals, ugyanis a YouTube felületén elérhető szolgáltatást sokan anélkül használják, hogy észlelnék azt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A kutatás további gyengesége, hogy egyáltalán nem tért ki az illegális csatornák mérésére, így nem derül ki, hogy a YouTube-ról vajon milyen arányban töltik le különböző szoftverekkel a zenéket, hogy azokat bárhol hallgathassák, de a CD-k esetén sem teljesen tiszta, hogy ez a szám “írott” vagy “eredeti” lemezeket takar.

Részleteiben csak jövő héten publikálják a Nielsen Music 360 kutatási eredményeit, de már a beharangozóból kiderülnek olyan részletek is, miszerint egy átlagos amerikai 22,7 dollárt költ havonta zenére, 3,6 dollárt videojátékokra és 83 dollárt tévézésre. A 18-34 évesekkel kapcsolatosan pedig az a megnyugtató tény derült ki, hogy a leggyakoribb koncertlátogatók: hat százalékuk minden héten jegyet vált valahová, de minden harmadik fiatal legalább havonta egy koncertet végighallgat. Sőt, a tinik 54 százaléka, ha már ott van, akkor pólót vagy más ajándéktárgyat is vásárol.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról